אשרי המנהיג שמודה על חטאיו

יו"ר ארגון הרבנים "בית הלל", הרב מאיר נהוראי, טוען כי אם כל אחד מאתנו יהיה ביקורתי ביחס לעצמו וידע להכיר בטעותו - גם מנהיגנו יהיו רגישים ויעשו מאמץ להתחרט ולבקש סליחה

חדשות כיפה הרב מאיר נהוראי 15/11/12 10:30 א בכסלו התשעג

אשרי המנהיג שמודה על חטאיו
בית הלל, צילום: בית הלל

לכל אחד מאתנו קשה להודות על חטא שעשה. טוב לנו להיראות מושלמים נקיים ללא רבב. קל וחומר, כאשר מדובר במנהיג הדבר קשה שבעתיים. מנהיג זקוק לתמיכת הציבור ולכן, ככל שחטאיו יהיו סמויים מהעין כך ייטב לו. לצערנו, אנו לא נמצאים במציאות שמנהיג אומר טעיתי. לא זו בלבד, אלא שמנהיג שעומד בפני חקירה ועדיין לא הוכחה חפותו אינו דוחה על הסף את שיבתו לחיים הפוליטיים. ברצוני להתמקד בצורך הבסיסי של המנהיג לומר טעיתי, שכן אם נגיע לרמה מוסרית כזו, הרי שהבושה תתעצם וכל אחד יחשוב שבעתיים אם הוא ראוי להיות מנהיג ושליח העם. בספר ויקרא מפורטים דיני קרבנות ובניהם קרבן החטאת. אחד מהאנשים שהתורה מתייחסת אליו הוא הנשיא וכך נאמר:

אֲשֶׁר נָשִׂיא יֶחֱטָא וְעָשָׂה אַחַת מִכָּל מִצְוֹת ה' אֱלקָיו אֲשֶׁר לֹא תֵעָשֶׂינָה בִּשְׁגָגָה וְאָשֵׁם: אוֹ הוֹדַע אֵלָיו חַטָּאתוֹ אֲשֶׁר חָטָא בָּהּ וְהֵבִיא אֶת קָרְבָּנוֹ שְׂעִיר עִזִּים זָכָר תָּמִים.

הניסוח בחטאו של הנשיא שונה מהניסוח של החוטאים האחרים. בעוד שבכל המקרים האחרים נאמר: 'אם הכהן המשיח יחטא', 'ואם כל- עדת ישראל ישגו'- בנשיא כתוב אחרת: 'אשר נשיא יחטא'. התורה קובעת שנשיא ודאי יחטא, מעין קביעה דטרמיניסטית. כל מי שמנהיג ומושל, בידוע שחוטא, משום שהשלטון עלול להשחית את האדם. לכן חטאו מנוסח בלשון שאיננה משתמעת לשני פנים- 'אשר יחטא'. מי יכול לעמוד במבחן מוסרי כה קשה. ובכל זאת, למזלנו, אנשים רוצים להיבחר, עושים לילות כימים כדי להתמנות לנשיאים, ראשי ממשלות, ושרים. תפקיד זה מורכב, במיוחד במדינה מורכבת ושסועה, שכל מי שינהיג אותה ייתקל בקשיים עצומים. מנהיג שהוא בעל אישיות מוסרית, לבו רוטט בעת שמתמנה לנשיאות, ידיו רועדות בשעה שמקבל את סמכות השלטון, מעוצמת האחריות והחשש מנפילה. גם אם קיימת ודאות שהנשיא יחטא - ניתן לתקן. פרק חשוב במנהיגות ניתן ללמוד מתוך דבריהם של חז"ל על פסוק זה. 'אשר נשיא יחטא' - לשון אשרי, אשרי הדור שהנשיא שלו נותן לב להביא כפרה על שגגתו, קל וחומר שמתחרט על זדונותיו'. (רש"י ד,כב). נשיא יכול לקלקל, יכול לטעות, אבל גדולתו שיודע להכיר בחטאו. או בלשונו של רש"י: נותן לב - יודע לקחת ללב את חטאיו. חז"ל למדונו, שכאשר נשיא מבקש כפרה, יש לזקוף זכות זו גם לצאן מרעיתו. נראה לי שחז"ל רצו ללמד אותנו, שמנהיגים מוסריים צומחים מתוך אומה שרמתה המוסרית גבוהה. אם כל אחד מאתנו יהיה ביקורתי ביחס לעצמו וידע להכיר בטעותו, הרי שמובטח שאף מנהיגים יהיו רגישים ויעשו מאמץ להתחרט ולבקש סליחה.

בדרך כלל אנו אומרים שהכל תלוי במנהיגות, אולם לפעמים טוב לומר ששינוי האווירה מתחיל דווקא בכל אחד מאתנו. האם אנו יודעים לבקש סליחה כאשר אנו כועסים לשווא על ילדינו או נשותינו? האם אנו יודעים להתנצל במקום העבודה, או שאנו מעדיפים את אווירת הטיוח?

כאשר ישנם חשדות כלפי מנהיג מסוים, חובתו להשקיע מאמצים כבירים בטיהור שמו. אסור לו לתקוף את מוסדות המדינה ואל לו להרוס את מערכות הביקורת של המדינה. טוב שינמיך את קומתו, ישקיע את מאמציו בטיהור שמו ויידע להתוודות כאשר נמצא אשם. בשנה האחרונה היו מקרים שונים שראשי העם נחקרו הוצאו כתבי אישון כנגדם ולבסוף אף נחרץ דינם. היו קולות מחאה כנגד מוסדות המדינה ובמיוחד בית המשפט העליון. חלק מקולות המחאה יצאו מגרונם של מחנכים ומורים שביקשו לבקר את המערכת המשפטית או שהטילו דופי בפסיקת בית המשפט מסיבות שונות. יש אשר יאמרו שהתקשורת השפיעה על השופטים ויש אשר יאמרו שאין זה דין תורה. לצערנו, אף במקרה האחרון, בו הואשם נשיא המדינה במעשים חמורים, נמנע הנשיא להודות באשמה ולהתחרט, לא הוציא מפיו כל אמירה: 'חטאתי לה'. זו תעודת עניות לנשיא המדינה ובושה לדור כולו שכך מתנהג נשיאה. 'אשרי הדור שהנשיא שלו נותן לב לכפרה'.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן