ארבעה מינים, עם אחד

מה הקשר בין מערכת הבחירות המקומיות לבין חג הסוכות המתקרב? למשה אבוטבול, ראש עיריית בית שמש, יש כמה לקחים מארבעת המינים

חדשות כיפה משה אבוטבול 16/09/13 16:52 יב בתשרי התשעד

ארבעה מינים, עם אחד
עמיחי, צילום: עמיחי

מבין ארבעת המינים של חג הסוכות, המחיר הזול ביותר שייך לערבה, מחירה הוא שקלים בודדים, אך למרות הכל אם יבוא אדם רחב לב ומדקדק במצוות וירצה לקנות שני אתרוגים מהודרים שעלות כל אחד מהם היא 300 שקלים במקום זוג הערבות הזולות, הוא לא יצא ידי מצווה, הוא חייב שיהיו לו את כל ארבעת המינים, מהאתרוג היקר ועד ערבי הנחל הפשוטים.

חכמינו ז"ל אומרים ב'מדרש רבה' נמשלו ישראל לארבעת מיני חג הסוכות: מה אתרוג זה יש בו טעם ויש בו ריח - כך ישראל יש בהם בני אדם שיש בהם תורה ויש בהם מעשים טובים. הלולב יש בו טעם (תמרים) ואין בה ריח, כך הם ישראל: יש ביניהם שיש בהם תורה ואין ביניהם מעשים טובים. ההדס שיש בו ריח ואין בו טעם, נמשל לאלו שיש בהם מעשים טובים ואין ביניהם תורה. ואילו ערבי נחל שאין בהם לא טעם ולא ריח, נמשלו לכאלו שאין בהם תורה ולא מעשים טובים.

על החיבור המיוחד בין ארבעת המינים המסמלים את ארבעת הסוגים שיש בעם ישראל, אומר המדרש "אמר הקב"ה: יקשרו כולם אגודה אחת והם מכפרים אלו על אלו".

דברי המדרש הנפלאים הללו מלמדים אותנו נושא מרכזי ביותר בחג הסוכות, והוא איחוד הכוחות, ואיחוד הלבבות. לא רק שאנו לומדים ממצוות ארבעת המינים את החשיבות של כל אדם בעם ישראל יהיה מצבו הרוחני איך שיהיה, אלא גם יש לנו לימוד נוסף וחשוב לא פחות שגם הצדיק צריך בכדי לשמור על מעמדו את תרומתו של האדם שאין בו לא טעם ולא ריח.

בכדי לצאת במצוות היום לא מספיק לרכוש את ארבעת המינים אלא ליטול אותם בברכה, לא מספיק לקחת כל מין בפני עצמו אלא צריך לאגוד אותם בצוותא, לחבר ולקשר בין כל הסוגים והגוונים, ורק עם אחדות מלאה יוצאים ידי מצווה.

אנו נמצאים בתקופה הנפלאה של חג תשרי, לקראת הימים הגדולים של חג הסוכות, אך מנגד לא ניתן להתעלם כי נמצאים אנו - להבדיל - גם בתוך תקופת בחירות, בחירות שמטבעם הינם הסממן המאפיין את האחדות, לרוב להפך, כל מועמד רוצה למנף את עצמו, ויש גם שעושים זאת לא על ידי שמשבחים את עצמם אלא על ידי שפוסלים את זולתם. גם המפלגות תורמות את חלקן לקלחת של מחלוקת וקיטוב בין אלו לאלו.

מי יודע אם לא בכוונה תחילה סובב הקב"ה שהבחירות יערכו דווקא בימים אלו שבו רואים אנו את החשיבות של כל יהודי באשר הוא, ואת החשיבות של האחדות מעל לכל, בכדי שנזכור כי גם בשעה שאנו עוסקים במערכת בחירות, לזכור כי אסור לאבד את הצפון ולשכוח את הגבולות אלא לפעול מתוך רגישות מלאה לחשיבות האחדות ולמרכזיותו של כל יהודי במארג הנפלא ששמו עם ישראל חי.

בבית שמש עירי, כמו במרבית ערי ישראל מתנהלת לה בימים אלו מערכת בחירות פעילה ביותר, ובכדי שנשמור כולנו גם בתקופה זו על שיח מכובד ומכבד, הפניתי קריאה ברורה ובקול צלול לכל השותפים בעניין לשמור ביחד על מערכת בחירות הגונה ונקייה, ובדגש לעסוק יותר בחיובי מאשר בשלילי, ולעשות את הכל שהשלום והשלווה ימשיכו ללוות אותנו לאורך ימים ושנים.

הכותב הינו ראש העיר בית שמש