אסתר המלכה מתמודדת ב-The Voice

אסתר היא דמות מסתתרת וצנועה. בכך היא משחזרת תכונות היסטוריות שקבלה בירושה מרחל אמנו ושאול המלך. בדמיוננו לא היינו בוחרים דמות כזו להיות מלכה שתלחם על גורל עם ישראל, מזל שהקב"ה חשב אחרת

חדשות כיפה רבקה שמעון 25/02/13 12:49 טו באדר התשעג

אסתר המלכה מתמודדת ב-The Voice
Gustave Doré, צילום: Gustave Doré

השנה, בעקבות צפייה באחת מתכניות the voice, עלה במוחי הדמיון הרב בין בחירת אסתר למלכה במגילה. מתוך כל הנערות שהתקבצו בשושן, לבין בחירת המועמדת מבין כל הזמרות המסלסלות קולן על במה טלוויזיונית כדי להיות האחת. בימינו להיות זמרת מוערכת ונבחרת זה כמו להיות מלכה. אולי אפילו יותר. מי רוצה בכלל להיות מלכה? אסתר המלכה האהובה שלנו לא רצתה להיות מלכה בממלכת אחשוורוש, אבל אף אחד לא שאל אותה.

בתהליך שהיה עליה לעבור כדי להציל את עם ישראל, היא עברה תהליך דומה מאד למה שעוברות המתמודדות עם המנטורים שלהן בדרך להצלחה.

זהו תהליך רגשי, תהליך חושפני, תהליך מאתגר שמוציא ממך את כל מה שטמון בך. עליך להתגבר על תכונות טבעיות של בישנות, פחדים, עכבות, לחשוף את עצמך בפני הקובעים, המחליטים,גם בפני עם ישראל, להופיע, ולנצח. אצל אסתר המלכה זה היה באמת שאלה של חיים ומוות.

בספרו מור והדס, עיונים על דניאל ואסתר, מביא הרב יגאל אריאל תמונת שחזור של חצר גינת ביתן המלך אחשורוש, על פי ממצאים ארכיאולוגים. רק השנה שמתי לבי לכך שתמונת ארמונו וחצרו של אחשורוש דומים להפליא לבנין המקדש והעזרות. אין זה מקרה.

אחשורוש, שחז"ל מתלבטים לגביו אם היה חכם או טיפש, היה יוזמתי מאד בכל מה שקשור לביסוס שלטונו. שיכור ולא רק מיין, אלא מניצחונותיו הרבים, כשממלכתו פרושה על כל העולם- תכנן בליבו לשלוט גם על בורא עולם וכאילו במקרה הצטרף גם לתכנית השמדת עם ישראל של המן.

את ארמונו בנה לפי מתכונת המקדש עם חצר חיצונה וחצר פנימית. בחצר החיצונה שהזכירה בתפקודה את העזרות במקדש מחוץ להיכל, הסתובבו העוזרים והשרים. לעומת זאת לחצר הפנימית, אסור היה לך להיכנס אלא אם כן הוזמנת מראש. אם לא הוזמנת, אחת דתך למות. מעין ניסיון שכפול של קודש הקדשים והכהן הגדול ביום הכיפורים.

במשתה הפותח את המגילה ערוכים על השולחן כלים מכלים שונים- כלומר כלי המקדש, אחשורוש ישב בלבוש כהן גדול וניסה לבנות לעצמו כסא במתכונתו של כסא שלמה המלך. לתוך מערכת שלטונית כזו נכנסת אסתר, עדין נסתרת, עדין לגמרי לא מפורסמת. רק במבט לאחור אנו קוראים בשמחה את המגילה ו'דופקים' את המן עם קפצונים ופטישים. בשעתו, היה עם ישראל על סף שואה וכלל לא היה ידוע לה לאסתר שהיא אמורה להציל מישהו.

אסתר היא דמות מסתתרת, ענווה וצנועה. בכך היא משחזרת תכונות היסטוריות שקבלה בירושה מרחל אמנו ושאול המלך. בדמיוננו לא היינו בוחרים דמות כזו להיות מלכה שתלחם על גורל עם ישראל בתוככי הרמון מסואב במלכות אחשורוש. אבל כנראה בורא עולם יודע יותר טוב מאתנו את מי לבחור.

מאותו רגע בו מרדכי מצווה עליה ללכת אל המלך, אסתר עוברת מהפך התנהגותי של תעוזה. מודעות וממוקדות. היא מתגברת על תכונת הביישנות והצניעות. היא עוטה עליה מחלצות, למרות צניעותה. היא מתנהגת כמו מלכה פרסית ראוותנית ושחצנית שאוהבת לערוך משתאות. היא מאתגרת את סקרנותו של המלך - והיא עוד לא יודעת מה יהיה בגורלה.

אסתר החדשה כבר לא מסתתרת, אלא עולה על בימת ההיסטוריה. כלפי חוץ היא משדרת תעוזה. בתוכה פנימה היא צמה ובוכה לה' - אלי, אלי, למה עזבתני.

יהודי שושן מהווים עבור אסתר קהל צופים התומך בה מאחור, מסמס לה- אנחנו צמים אתך, מחזיקים לך אצבעות. מרדכי היהודי, הוא המנטור הרוחני שלה, שמצד אחד מעודד אך גם נוזף. הוא לא יחסוך ממנה את שבט הביקורת, גם אם אנחנו בטוחים בדאגתו ואהבתו לה.

לא היה לה פשוט, לאסתר מלכתנו. כשעם ישראל נרדף ומושפל, עליה לעמוד מול שני מלכים החורצים גורלות. כלפי חוץ היא נכנסה לחצר הפנימית בגינת ביתן המלך וציפתה להרמת שרביט הזהב. אך יותר גורלי היה הרמת השרביט של מלך מלכי המלכים שאליו היא פנתה, שיחרוץ את גורלנו לחיים או למוות.

בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו. גם היום מבינים אויבינו את חשיבות השלטון במקום המקדש. זכינו בימינו לאנשים כמרדכי ואסתר שאומרים את האמת בגאון מבלי להסתתר. גם זה משמח.

ישבתי וצפיתי בתכנית the voice ואמרתי לעצמי - אם רק נלמד מהמתמודדים על הבימה את מסירות הנפש, היחצנות, התעוזה , הביטחון העצמי, ההתגברות על העכבות....ונעלה את עצמנו על בימת ההיסטוריה כמו שנכון לנו בתור עם ישראל- זה יהיה the voice אותנטי, ישראלי, מדויק.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן