אנשי ש"ס, אולי תפסיקו להשתמש ברב עובדיה זצ"ל לצרכים פוליטיים?

הרב אליעזר שנוולד בקריאה לאנשי ש"ס: "הנסיון לנכס את מורשת הרב עובדיה זצ"ל, כדי לגזור קופון פוליטי בטווח הקצר, תפגע במורשתו בטווח הארוך - ותרחיק רבים מזכרו ומורשתו"

חדשות כיפה הרב אליעזר שנוולד 13/10/13 12:10 ט בחשון התשעד

אנשי ש"ס, אולי תפסיקו להשתמש ברב עובדיה זצ"ל לצרכים פוליטיים?
באדיבות המשפחה, צילום: באדיבות המשפחה

מספר התבטאויות של חכי"ם מש"ס בימים האחרונים מאז פטירתו של הרב עובדיה ז"ל, עוד טרם הסתיימו ימי השבעה, צרמו לאזני והושיבו אותי לכתוב מכתב בקשה, אזהרה לחכי"ם של ש"ס ולכל מי שמורשתו של הרב עובדיה יקר לליבו!

המפגש הראשון שלי עם הרב עובדיה ז"ל היה במאורע שבועי מגיל צעיר. בימי שישי אחה"צ היה הרב עובדיה משיב על שאלות המאזינים ברדיו. זו היתה חויה מיוחדת משום שהרב היה יורה מטח של מקורות תורניים בצרורות, על כל שאלה. שמות של ספרים רבים שלא הכרנו.

כאשר עלינו לירושלים, ללמוד בישיבה תיכונית, שמענו שיש שיעור לרב בבית הכנסת הספרדי בבית וגן. כנערים צעירים, בכיתה י' נמשכנו לשיעור בכמין מגנט. בכל בית הכנסת היו כמה עשרות מאזינים, בלבד, דבר שלא מנע מהרב להגיע לשיעור מידי שבוע. הרב היה מגיע ללא ספרים, על השולחן היה מונח כוס תה, והרב היה מוסר את השיעור בעל פה ומצטט במהלכו עשרות ספרים ומקורות.

מאז יצא לנו מספר פעמים לפגוש ברב עובדיה ז"ל. הוא אף אירח את תלמידי ישיבת ההסדר ממודיעין בבית מדרשו והעביר להם שיעור מיוחד. אין כמעט שיעור כללי בנושא אקטואלי שאיננו מעיינים בתשובותיו וספריו המקיפים כמטע את כל תחומי התורה.

מספר פעמים נזקקנו לעזרתו, בנושאים הקשורים לתלמידי ישיבות ההסדר, בסיועו הנדיב של רב העיר ידידי הרב צ'קוטאי, ותמיד הרב עובדיה ז"ל היה נכון לסייע, ולהנחות את חברי הכנסת של ש"ס ושריה כדי לסייע.

היו גם התבטאויות שלא יכולנו לקבל, וגם פסיקות ודעות שהיו מנוגדות לדעתם של רבותינו, גדולי דורנו, מרן הרב שפירא זצ"ל ומרן הרב מרדכי אליהו זצ"ל, אולם אלה למדונו לבחור בעיקר ולהניח את הטפל.

ההלויה של הרב עובדיה ז"ל ובה השתתפות של מספרים חסרי תקדים, תזכר בליבם של כל בית ישראל, מכל המגזרים, שהוקירו את הרב ואת פועלו. אלה באו לכבדו בכבוד אחרון על פועלו לכבוד התורה ולומדיה, לכבודו של כל יהודי באשר הוא ולשלמות עם ישראל, ללא הבדל. זוהי גם מורשתו שצריכה להיזכר לעד, וכך היא תהיה נחלת כלל העם כולו ללא הבדל מגזרי.

בימים האחרונים מתחילה להסתמן מגמה מדאיגה, גורמים שונים מנסים להשתלט על התודעה הציבורית ביחס למורשתו של הרב עובדיה ז"ל. החל מאנשי שמאל שמבקשים לחרוט בתודעת הציבור את יחסו להחזרת שטחים, גורמים שהיו רוצים שתזכר מורשתו של ,"כח הדהיתרא עדיף!" ואחרים.

המגמה המדאיגה ביותר, היא הנסיון של גורמים מש"ס לרתום את מורשת הרב עובדיה ואת ההשתתפות חסרת התקדים בהלוויתו, כקרדום לחפור בו, כנכס אלקטורלי לקראת הבחירות המוניציפאליות, עוד טרם הסתיימו ימי השבעה.

ההתבטאויות בתקשורת צורמות לאוזן אלה שהוקירו את זכרו, הנסיון לנכס את הרב עובדיה ז"ל מהמר"ן של כלל ישראל, לכלי לקידום מפלגת ש"ס, היא העיוות הגדול ביותר שיכולים מוקירי זכרו לגרום לו במו ידיהם.

הבה נתעשת ונלמד ממה שקרה למורשת ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל. גורמים פוליטיים מסויימים ניסו לנגח מגזרים שלמים בעם ישראל, וניסו מבחינה פוליטית לנכס את מורשת רבין ז"ל לתחום פוליטי צר, תוך התעלמות ממורשתו ומהישיגו ופועלו למען העם בתחומים נוספים וחשובים. הם בעצמם, במו ידיהם גרמו להדרת שאר המגזרים ממורשת רבין ז"ל ופגעו במורשתו.

הרבה שנים לקח לשנות את המצב, ועדיין לא בהצלחה יתירה.

אני פונה בבקשה, אזהרה, לאנשי ש"ס ולכל מי שמורשת הרב עובדיה ז"ל יקרה לליבו, שילמד לקח מגורל מורשת רבין. הנסיון לנכס את מורשת הרב עובדיה ז"ל כדי לגזור קופון פוליטי בטווח הקצר תפגע במורשתו, בטווח הארוך. היא תרחיק קהלים רבים שהיגיע להוקיר את זכרו השבוע, ותגרום להם להרגיש שהוא כבר לא שייך אליהם.

אנא הוציאו את הרב עובדיה ז"ל מהשיח הפוליטי, למען מורשתו.

הכותב הינו ראש ישיבת ההסדר "מאיר הראל" במודיעין

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן