אלו ואלו - האם האייפון החדש הוא הרס חינוכי?

רק אמש השיקה חברת אפל את האייפון חמש, אך האם ראוי לצייד את ילדנו במכשירים סלולרים חדישים, החושפים אותם לעולם ללא תיווך וסינון?

חדשות כיפה הרב מוטי הרשקופ והרב דב זינגר 13/09/12 13:21 כו באלול התשעב

מדיה מנוונת
הרב מוטי הרשקופ

במאה השנים האחרונות, הואץ הפיתוח הטכנולוגי בקצב מטאורי. וכיום הוא משפיע רבות על אורחות חייו של האדם המודרני. לפיתוחים רבים ישנה השפעה פסיכו-סוציאליות ישירה הן על האדם והן על החברה. דבר מובן מאליו הוא כי המצאת הטלפון והנגשתו לכלל האוכלוסייה, השפיעה השפעה משמעותית מאוד בכל הנוגע למערכות יחסים בין אישיות ולתקשורת הפנימית של האדם עם סביבתו, המרחק לא מהווה עוד חסם לתקשורת בינאישית ולפיתוח מערכות יחסים.

גילוי גלי האתר והנגשתם לציבור הרחב באמצעות מכשירי הרדיו והטלוויזיה, השפיעה השפעה דרמטית על חדירתם של קודים תרבותיים בקרב אוכלוסיות שונות שבעבר היו מנותקות זו מזו, וכן על זו הדרך. בעוד שהפיתוח הטכנולוגי המואץ הוא עובדה מוגמרת הנושאת בחיקה ברכה רבה לאיכות החיים החומרי של המין האנושי, השפעתו הפסיכו-סוציאלית דורשת התבוננות ובחינה עניינית.

אל לנו כאנשי חינוך ללכת שבי אחר 'אפקט ההילה' של מכשירי האינטרנט על יכולותיהם המטאוריות, עלינו לבחון בצורה מפוקחת, ולהבדיל בין טוב לרע ובין טמא לטהור כפי שאנו מצווים וכפי שעשו מנהיגי הדורות הרוחניים בכל התקופות לגבי הרבה תופעות. כיום אנו נמצאים בנקודת זמן המאפשרת לנו לחקור, לבדוק ולבחון את השפעתם של מכשירים אלו.
ובהקשר הזה נציין דברים הקשורים לתוכן ולצורה.

תוכן
הנגישות המיידית לאינטרנט מאפשרת בכל זמן ובכל עת להיות חשופים לתכנים קשים ובוטים מאוד, הנוגדים לחלוטין את עולם הערכים של הגולש. תכנים כמו פורנוגרפיה, פדופיליה, אלימות, זימה וכדו'. למעשה ביב השופכין התרבותי של המין האנושי נמצא בכף ידך. כל סוטה או חולה נפש הנמצא בקצה השני של כדור הארץ בתוך מרתף אפל, יכול לחשוף את שיגיונותיו החולניים ולחדור אל המגרש הפגיע של מחשבותיך ורגשותיך, ולפרוץ ללא כל קושי את מעטה ההגנה שניסו ההורים והמחנכים, בדמעות וביזע, להנחיל.

צורה
מחקרים בכל העולם מוכיחים כי המדיה, ללא קשר לתכניה, היא מדיה מנוונת, המאתגרת חלק זעום מיכולותיו של האדם מבחינה אינטלקטואלית, ומונעת ממנו להתנסות בהתנסות חושית ורגשית בריאה ונכונה. כך גולשים חשופים להצפה עצומה של מידע, מבלי שיש להם את הכלים לעשות שימוש מושכל ואפקטיבי בידע המצטבר, ודוגמאות נוספות.
מסיבות אלו מצווים אנו, כאנשי חינוך, הן כלפי ילדנו הביולוגיים והן כלפי תלמידנו, לעשות ככל אשר לאל ידנו על מנת לפעול בכל החזיתות הקשורות לעניין:

1. מניעה פיסית ככל הניתן מחשיפה לא רצויה
2. חינוך לצפייה ביקורתית
3. ליווי, חיזוק ותמיכה בילדנו ותלמידנו בעת משבר הנובע מחשיפה לתכנים פוגעניים

שלושת המרכיבים הללו חיוניים והכרחיים. התלמידים זקוקים לנו בשלושתם, דהיינו לעזור להם באופן פיזי לא להיפגע, להעצים אותם ביכולתם, לצפות באופן מבוקר ולסנן תכנים, וכן ללוות ולתמוך בעת משברים מזדמנים.
אנו לא תמימים בשביל לחשוב כי בהרחקה פיסית בלבד של המכשירים תיפתר הבעיה, אולם אין לנו גם להשלות את עצמנו כי בעבודה תודעתית בלבד נצליח להגן על ילדנו.

הרב מוטי הרשקופ משמש כראש הישיבה התכונית כינור דוד


עיני תמיד אל ה' כי הוא יוציא מ'רשת' רגלי
הרב דב זינגר

אמש השיקה חברת אפל את המכשיר החדש, אייפון 5. האם זהו יום עצוב או שמח לאנושות? האם זו טכנולוגיה במיטבה או הרס חינוכי?
האמת שכבר בגן עדן היה סוג של מכשיר חכם -עץ הדעת - SMARTREE. המאפיין את עץ הדעת ענפיו ותולדותיו שעל פי הגדרה אין הוא רע או טוב אל שהטוב והרע משמשים בו בערבוביא. הקב"ה בחר להעמיד לפני האדם את הבחירה החופשית ובמקום לגדור את המקום בגדר חשמלית שהייתה מונעת בוודאי את השימוש בעץ ואת הנגרר מכך ציווה עליו שלא לאכול ממנו מתוך ידיעה שיתכן שהאדם או אשתו יבחרו אחרת.
הלא אם תיטיב שאת ואם לא לפתח חטאת רובץ ...ואליך תשוקתו ואתה תמשול בו.

ומכאן לענייננו; הרי ברור שהיכולת האנושית לרכז את כל המידע שלה ב'מקום' אחד נראית כצעד גדול לקראת "ומלאה הארץ דעה את ה'". ניתן לראות ניצני ם של ה'גאולה' בשימוש המקיף בשעורי תורה אינטרנטיים, מאגרי המידע ובודאי המייל שהפך להיות כלי שימושי לכל. אלא שיוסיף דעת יוסיף מכאוב ויחד עם השמחה באה הסכנה הגדולה של שימוש לא מושכל ולא נכון בידע הזמין לכל.
האינטואיציה הראשונית הרוצה מיד להפעיל את כוחות משמר הגבול נגד הסכנה הגדולה יש בה מן האמת והיא מובנת מאד אך עם זאת חשיבה נוספת מזכירה לנו שאנחנו מחנכים שנים שלא בדיוק על פי דרכם של שומרי החומות הנטורי קרתא. אנחנו חושפים את תלמידינו לחכמה שישנה בגויים מאפשרים להם לעבור ברחובות העיר הפרוצים ומשבחים את ההשתלבות בכל התחומים.
תגובה חרדתית ,הרואה רק את מה שמפחיד ואינה רואה את התמונה בשלמותה אינה תואמת לכלל ההתנהלות שלנו בשאר התחומים ולמעשה - בוודאי שאם ניתן לעודד להשתמש במכשירים פחות חכמים ויותר תמים, יש בזה בוודאי יתרונות רבים. כנ"ל לגבי היתרון שבתוכנות סינון.
אלא שבסופו של דבר הטיפול חייב להיות בדרכים חינוכיות; חיזוק המערך החיסוני המחזק את היכולת לעמוד מול פיתויים עדוד יכולת ההתמודות ויכולת הבחירה בטוב המעורבב ברע. צריך לזכור שכלוקחים מאדם את יכולת הבחירה אנו מחלישים אותו לטווח הארך ומוסרים לו מסר שאין הוא יכול להתמודד בכוחות עצמו ב'מחלה'.
ההתמודדות חייבת להיות בהעמקת ההתקשרות לתורה ולמצוותיה והרחבת ההיכרות עם פנימיות התורה והאור הגנוז בה. האמון בכוחו של האדם לבחור בטוב, ברצונו העמוק בחיים של משמעות ולא בחיי ריק, בכך ששמחה של מצוה יתירה על רגע של תענוג של דבר עבירה הם אלו שצריכים לעמוד לנגד עיננו.
איני יודע איזה מכשיר תציג אפל בעוד חמש שנים אבל בודאי הוא יתקרב למצב בו לא יהיה ניתן ל'סוגרו', יתכן שהוא יהיה צמוד למשקפים או מודבק על המצח.
אני מציע שהתמודדות היום תקח בחשבון את המוגבלות של החסימה והאיסור ותגביר את כוחו של הבוחר. "הנה אנוכי נותן לפניך היום את החיים ואת הטוב ...ובחרת בחיים".

הרב דב זינגר משמש כראש הישיבה התיכונית מקור חיים