אין שום טעם לעלות להר הבית

"אם יבנה בית המקדש, הוא יחרב אחרי שבוע מכיוון שהציבור הפמיניסטי יבקש כהנת גדולה" הרב ברוך אפרתי מסביר למה אנחנו עוד לא ראויים להילחם על הר הבית

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 09/11/15 21:30 כז בחשון התשעו

אין שום טעם לעלות להר הבית
Yonatan Sindel, פלאש 90, צילום: Yonatan Sindel, פלאש 90

"הר הבית כשמו כן הוא, הר של בית. אם אין בית, אין מה להסתובב בהר", אומר ל'כיפה' הרב ברוך אפרתי. לדבריו, גם אם ישנן כוונות טובות בקרב אלו העולים להר הבית, העלייה להר הבית היא דבר שאסור בימינו לחלוטין משתי סיבות עיקריות.

"הראשונה, דעתם של גדולי הפוסקים מהדורות האחרונים ומהדור שלנו. רוב מוחלט מהם אוסרים את העלייה להר ולכן אנו נשמעים להם ולדעת התורה שלהם, הרב קוק, הרב שפירא, הרב שלמה זלמן אויערבך, הרב יעקב אריאל, הרב עובדיה יוסף ועוד".

הטעם השני, מסביר הרב אפרתי, הוא שאין טעם לעלות להר הבית כל זמן שעם ישראל לא יודע בברור מי הוא. "אנחנו עדיין מחפשים את עצמנו ולא כולנו יודעים מפני מה אנחנו כאן ולא במקום אחר בגלובוס", אומר הרב אפרתי ומוסיף, "כשחלק מהעולם הדתי רוצה להוריד כיסוי ראש לנשים וחלק ממנו עסוק בכל מיני בירורים ראשוניים כמו מה זו אישה ומה זה גבר, חלק גדול מעם ישראל מחלל שבת וחלק גדול ממנו לא מבין את יד השם במפעל הציוני, במצב כזה אין לנו שום טעם לעלות להר הבית".

לרב אפרתי יש תחזית פסימית למדי על אשר יקרה במידה ובית המקדש יבנה עכשיו, "אם יבנה בית המקדש הוא יחרב אחרי שבוע מכיוון שהציבור הפמיניסטי יבקש כהנת גדולה, הציבור הצמחוני והטבעוני ירצה למנוע קרבנות, השמאלני יגיד שבבית המקדש צריך להיות גם חלק מסגד וחלק כנסיה, והחרדים והדתיים הלאומיים יריבו אם צריך להיות בעזרה דגל ישראל".

קודם יש להבין ולהיות מוכנים רוחנית, ורק אחר כך לעלות

"הציונות היא מצווה להתיישב בא"י כעם, ולכן המדינה היא חשובה לנו מאד גם אם לא כולם מקיימים מצוות לצערנו. אולם הר הבית והמקדש אינם עבור התיישבות, אלא רק עבור עבודת השם וזהות אלוקית. ולשם כך קודם יש להבין ולהיות מוכנים רוחנית, ורק אחר כך לעלות. לא שייך לקפוץ להר כשמישור החוף מבולבל. מי יעלה בהר ד' ומי יקום במקום קדשו? נקי כפיים ובר לבב. ואנו עדיין לא נקיים דיו", אומר הרב אפרתי נחרצות.

לשאלה האם הוויתור על העליה להר לא יתפרש אצל הערבים ככניעה הוא משיב שזו טעות בהבנה מהו תפקידם של הערבים. "הם כמו הפלשתים. אין להם זהות לאומית אמיתית ועולם דתי שמתחרה בשלנו באמת. הם לא פקטור או איום של ממש. הם הגיעו לכאן רק כדי שאנו שנברר מי אנחנו, כקטליזטור של תהליך בירור הזהות שלנו. כל זמן שאנו לא יודעים עד הסוף מי אנו ומה ענייננו, הערבים פוגעים בנו ומנסים לגרום לנו לברר את זה", אומר הרב אפרתי.

(הרב ברוך אפרתי. צילום: דרך אמונה)


הוא מסביר, כי לולי הידיעה הברורה על תפקידו של עם ישראל אין לנו תשובות מול הפלסטינים, "צריך לענות להם, לדוגמא, למה הארץ שלנו ולמה המדינה היהודית אינה קולוניאליזם. והתשובה הזו יכולה להגיע רק מהבנה ברורה מי הוא עם ישראל ומה תפקידו". הרב מוסיף כי על פי המקורות ברגע שעם ישראל יגיע לבירור העצמי, הערבים יסיימו את תפקידם ומעצמם יכנעו בפנינו.

לדבריו של אפרתי, הדיבורים על בית מקדש וכדומה הם מגוחכים ולא מחוברים למציאות. "אם נכניס ילד בן 5 לתוך מרתון של רצים מקצועיים הוא לא יעמוד בריצה. כך גם אנו לא מתאימים עדיין לבית המקדש שהוא מקום של מתח רוחני גבוה שמצריך זהות מבוררת לחלוטין ולא כזו שעסוקה בערוץ 2 וערוץ 10 או ב-SMS בשבת", עוקץ הרב אפרתי.

למרות התנגדותו, מסרב הרב אפרתי להצהיר כי יש לפעול כנגד העולים להר: "הדרך שלנו היא על ידי הסברה ולימוד הנושא, כמו דרך התורה תמיד. לא הפגנות בין תלמידי חכמים".

"מי שמעודד עליה להר הבית היום לא מבין את הפסיכולוגיה הישראלית, שכפי שלמדנו בתורה היא פסיכולוגיה של עם. אנחנו צריכים שעם ישראל כולו יהיה איתנו, קדוש, טהור ורוצה את המקדש. כל זמן שהוא לא רוצה אותו אי אפשר להכריח אותו. הציונות קרתה כי עם ישראל רצה בכך. צריך שהעם כולו ירצה את בית המקדש ואנחנו עוד לא שם", חותם הרב אפרתי את דבריו.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן