איך הדחתו של רבן גמליאל קשורה למיזם 929

האם לא הגיע הזמן לפתוח את בתי המדרש בפני עיניים חדשות ? בואו ותלמדו מסיפור הדחתו של רבן גמליאל מהנשיאות

חדשות כיפה הרב אביעד סנדרס 29/12/14 10:58 ז בטבת התשעה

איך הדחתו של רבן גמליאל קשורה למיזם 929
פלאש 90, צילום: פלאש 90

אחד מן הסיפורים המפורסמים והמכוננים של עיצוב בית המדרש לאורך דורות רבים הוא סיפור הדחתו של רבן גמליאל מן הנשיאות.

זוהי סוגיה מרתקת בפני עצמה, רבן גמליאל לא נהג כבוד בחולקים עליו ועל כן הודח על ידי העם. אך לעניינו חשובה התוצאה של הדחה זו, כל עוד היה רבן גמליאל נשיא וראש ישיבה, הוא הציב שומר בפתח בית המדרש ולא נתן לכאלו שאין פיהם ולבם שווים, להיכנס. לאחר שהודח מתפקידו נפתחו דלתות בית המדרש, הוסר שומר הסף ועל פי גרסאות מסוימות נוספו מאות ספסלים לבית המדרש. בגמרא מתואר שבאותו היום נקבעו הלכות רבות שלא נקבעו עד אז, כנראה שלתורה היה צורך בעיניים חדשות, עיניים בעלות פרספקטיבה אחרת, לא תורנית שגרתית, כדי לפתור בעיות וקשיים שהמנוסים והרגילים לא יכלו לפתור.

דומה שגם היום ישנם הדים לשתי השיטות, ישנם כאלו שדורשים כי על התורה להישאר בידי הלומדים הקלאסיים שלה, אלו שפיהם ולבם שווים, אלו שהלימוד שלהם מוכר וידוע.

ודאי שיש בכך סיכונים, אך ללא סיכון אין סיכוי. ההבדל בין האות נון (שבמסורת מבטאת נפילה) שבסוף המילה סיכון, לאות יוד (שהנה חלק משמו של הקב״ה) שבסוף המילה סיכוי - אינו גדול, כנראה זה תלוי בזה.

בימים אלו מופצת תכנית ללימוד תנ"ך בשם "929 - לומדים תנ"ך ביחד". התכנית פונה אל דתיים וכאלו שאינם כאחד. בית המדרש נפתח, הודחה השיטה שקראה לא להכניס לבית המדרש אנשים ששונים מפרופיל התלמיד המסורתי. דבר זה נכון כנראה בכל תחום, הן בציבוריות, הן בפוליטיקה והן העוגן המשמעותי ביותר של עם ישראל- התורה.

בגמרא מסופר שלאחר שהודח רבן גמליאל הוא לא מנע עצמו מאותו בית מדרש שממנו הודח ושאליו נכנסו אלו שהוא לא הכניס, מכך גם נתברכה התורה, מהיכולת של רבן גמליאל להישאר בבית המדרש. כבר אמר רב נחמן מברסלב שהעולם מתחייה מהבל הפה של מחלוקת תלמידי חכמים.

אני קורא לאלו שאמונים על גישתו של רבן גמליאל לא להחרים, לא להדיר את רגליהם מבית המדרש שנפתח, להשתתף בחגיגה של לימוד התורה ומי יודע, אולי נזכה גם אנו לחידוש של הלכות והבנות שלא חודשו והובנו עד כאן.


הרב אביעד סנדרס - הוא חבר בבית המדרש הרעיוני של ארגון רבני בית הלל

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן