איך בוחרים רב?

הדרך הטובה ביותר היא שלכל אדם יהיו שני רבנים: רב אחד שהוא יכול ליצור אתו קשר אישי, שהוא מרגיש חופשי לשלוח לו סמס בניחוח תורני באמצע היום - ורב אחר, מרוחק אך "ענק" בקנה מידה לאומי

חדשות כיפה דניאל סגרון 05/11/13 10:49 ב בכסלו התשעד

איך בוחרים רב?

איך בוחרים רב? מצד אחד - אדם צריך רב שמבין אותו, ש'מדבר בראש שלו', שמתעסק בנושאים שמטרידים אותו. מצד שני - המטרה של הרב היא דווקא לקדם את האדם מבחינה רוחנית, להרים אותו מהעיסוק האפרורי בטרדות היום יום, אל עבר הדברים המהותיים שבחיים. אז מי שהצליח למצוא לו רב שמשלב, רב שרגליו מוצבות ארצה וראשו מגיע השמיימה, רב שיודע גם לתת שיעור למדני וגם להעלות פוסטים עדכניים לפייסבוק, רב שמדבר 'ישראלית' ו'תלמודית' גם יחד, אשריו ואשרי חלקו.

אך נדמה שדמויות כאלו עדיין נדירות במחוזותינו, ואנו נאלצים לבחור רב מסוג מסוים, לבחור צד. אז איזה חלק ברב חשוב יותר - החיבור או הקדושה?

אני חושב, שהדרך הטובה ביותר היא שלכל אדם יהיו שני רבנים. רב אחד שהוא יכול ליצור אתו קשר אישי, שהוא מרגיש חופשי לשלוח לו סמס בניחוח תורני באמצע היום, רב שהדברים ה'זולים' שמעסיקים אותו לא יהיו רחוקים מדי ממנו, רב שהוא גם חבר בפייסבוק.

אבל אנו מוכרחים גם עוד רב. רב ענק, קדוש, מרוחק, תלמיד חכם בקנה מידה לאומי. רב שלאורו האדם הולך, שאת פסקיו הוא מקיים, שאת ידו הוא לא מתבייש לנשק ואת תמונתו הוא מרגיש טבעי לתלות במרכז הסלון. הרב הזה לא חייב להיות מהדור שלנו. כל אחד יכול, ואולי צריך, לבחור לו מבין כל גדולי ישראל בהיסטוריה רב שהוא 'מתחבר' לדרכו ולספריו. לקרוא עליו, לקרוא אותו, לדבר אודותיו, לחנך את ילדיו בעקבותיו, ולהיקשר דרכו אל מסורת תורה שבעל פה.

השילוב הזה בין שני הרבנים, בין שני הצרכים של האדם, הוא נחוץ בכל דור, אך בעיקר בדורנו. קשה כיום להסתפק רק ברב קדוש ומרוחק, כי החיים המודרניים מכילים המון אלמנטים שתלמיד חכם ששקוע כל ימיו בעיון התלמוד איננו מודע אליהם מספיק. אם אנו רוצים להוציא את התורה מבית המדרש אל עבר חייה הציבוריים של מדינת ישראל, אנחנו זקוקים גם לרבנים שיעלו סטטוסים לפייסבוק, יפרסמו חוות דעת תורנית ומקצועית על נושאים אקטואליים, ויחזיקו בכיס את האייפון החדיש ביותר. אבל לא פחות מכך, אנו זקוקים לאנשי מעלה קדושים, לאנשים שיגביהו לנו את המבט, שירימו אותנו טפח מעל החומרנות של חיי היום יום ויזכירו לנו את מטרת בואנו לעולם הזה.

פיצול מעין זה יכול לענות על שתי הבקשות. לפגוש את האדם במקום בו הוא נמצא, ומשם לקדם אותו אל עבר הייעוד הרוחני שלו.

'להתחבר', אך לא לשכוח גם להתרומם!

מערכת כיפה מאחלת מזל טוב לרגל אירוסיו של דניאל - שתזכו להקים בית נאמן בישראל, בבריאות, הצלחה ונחת.