נוסחי תפילה שנתחברו לשלום שלושת הנערים החטופים

יעל לוין כינסה במלאות חמש שנים לרצח הנערים הי"ד את נוסחי התפילה החדשים שנתחברו בימים הראשונים שלאחר החטיפה, שאותם תיעדה בשעתו בזמן ההתרחשויות עצמן

חדשות כיפה ד"ר יעל לוין 18/06/19 10:53 טו בסיון התשעט

נוסחי תפילה שנתחברו לשלום שלושת הנערים החטופים
צילום: כיפה

המאמר הנוכחי מבקש לתעד את נוסחי התפילה החדשים בעברית שהתחברו במדינת ישראל בימים הראשונים שלאחר חטיפת שלושת הנערים, איל יפרח הי"ד, גיל-עד שער הי"ד, ונפתלי פרנקל הי"ד. תיעדתי באותה עת בזמן אמת את המידע בדבר התפילות החדשות שהתנסחו, ועתה במלאות חמש שנים למאורע באתי לכנסם יחדיו.

חטיפת הנערים אירעה ביום חמישי בלילה, ט"ו בסיוון תשע"ד, ה-12 ביוני 2014, ולמחרת פורסמו לקראת שבת קריאות לומר קטעי תפילה אחדים לשלומם. במהלך שמונה עשר ימי החיפושים נערכו סדרי תפילה רבים לשלומם, ובכלל זה התקיימו תפילות המוניות אחדות בכותל. אין הכוונה במאמר הנוכחי להידרש לסדרי תפילה שבהם נאמרו תפילות קיימות, כגון פרקי תהילים או קטעי תפילה כגון "אחינו כל בית ישראל".

מלבד התפילות שנאמרו לשלום החטופים, החלו להתפרסם ימים אחדים לאחר החטיפה שירים ישראליים המתייחסים למאורע, והמאמר הנוכחי אף אינו נדרש להיבט הזה. בהקשר זה ראוי להזכיר כי ביום ראשון, ה-15 ביוני, החלו חבריו של איל יפרח הי"ד להפיץ שיר שהלחין לכבוד חתונת דודתו שנערכה זמן לא רב קודם לכן. שיר זה שמילותיו נטולות משיר השירים, פותח במילים "על משכבי בלילות", וזכה לכותרים אחדים. הוא קיבל תהודה רחבה ביותר, וזכה גם לפרשנויות שונות (ראו המאמר פרי עטי "'כי עזה כמוות – אהבה' – צופן שירו של אייל יפרח הי"ד", אתר כיפה, 22 ביולי 2014).

והנה, באשר לנוסחי התפילה החדשים שנתחברו חיוני לציין כי כמות התפילות החדשות אינה כה רבה, אולם יש לזכור שהן קרמו עור וגידים תוך זמן קצר. אלו הן יצירות ליטורגיות ראויות שנועדו להיאמר בפועל, ובעל חשיבות הוא לתעד את התופעה ולשמר את הנוסחים החדשים.

הרב שמואל אליהו
ביום ראשון, ה-15 ביוני, פרסם הרב שמואל אליהו נוסח של "תפילה לשחרור שלושת החטופים". היא הופצה בשעות אחר הצהריים במרשתת ובדף הפייסבוק של לשכת הרב שמואל אליהו. הרב הכין גם סדר תפילה, הכולל אמירת פרקי תהילים, שיש לומר להצלת הנערים. תפילתו המיוחדת של הרב אליהו הופצה בימי החיפושים אחר הנערים ונאמרה בצורה רחבה למדי בכנסי תפילה שונים וכן בידי יחידים.

וזה נוסח התפילה: "מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב יוֹסֵף מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן דָּוִד וּשְׁלֹמֹה, הוּא יגן ויִשְׁמֹר על הנערים שנחטפו: יעקב נפתלי בן רחל-דבורה. גלעד מיכאל בן בת-גלים. אייל בן איריס-תשורה. ויחזירם לביתם במהרה בריאים ושלמים בגופם ובנפשם.

אנא ה' היה נא עם החיילים. שמור עליהם. הגן עליהם. תן להם חכמה בינה ודעת. הדריכם בדרך ישרה למצוא את המחבלים ולאבדם מן העולם. קיים בהם: 'ארדוף אויבי ואשיגם ולא אשוב עד כלותם'. ויזכו להשיב את החטופים לביתם בריאים ושלמים. אָמֵן ואמן".

ב-18 ביוני הובאה בדף הפייסבוק של הרב שמואל אליהו תפילה מעוצבת שלגביה נאמר שהיא "תפילה לישועת החטופים בברכת הרב שמואל אליהו", ונראה שהיא לא חוברה בידי הרב עצמו. לא מצאתי נוסח זה במקום אחר. על תפילה זו שהוזכר לגביה כי ראוי להפיצה, נאמר שיש לשאתה "בכל עת עד שנתבשר בשורות טובות ובפרט בתפילת שמונה עשרה בברכת 'שומע תפילה' או ב'אלוקי נצור' לפני 'עשה למען שמך'".

וזה נוסחה: "יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו שתחוס ותחמול ותרחם ותצמיח ישועה גדולה לגיל-עד מיכאל בן בת-גלים וליעקב נפתלי בן רחל דבורה ולאייל בן איריס תשורה[.]

אנא ה' הוציאם מהרה מחושך וצלמות ומוסרותיהם תנתק ותוציאם מהרה מצרה לאורה ומאפלה לאור גדול ותפדם מהרה מידי אויביהם ותשיבם בריאים ושלמים לחיק משפחותיהם והאר פניך וקדש שמך הגדול שנקרא על בניך[.]

אנא ה' אלוקינו שבשמים תן כוח ועוז ואומץ וגבורה למנהיגנו ולחיילנו להכות באויבנו מכה אנושה, להכריתם ולשברם לרודפם ולהפילם עד עפר ולהשיב את הבנים לחיים טובים ולשלום לביתם[.]

וברחמיך הרבים תשיב בנים לגבולם ויתקיים בהם הפסוק 'ופדוי ה' ישובון ובאו ציון ברינה ושמחת עולם על ראשם ששון ושמחה ישיגו ונסו יגון ואנחה' במהרה ברחמים[.]

כי אתה אב הרחמן שומע תפילות עמך ישראל ברחמים[.]"

הרב שלמה עמאר
בזמן חטיפת הנערים שהה הראשון לציון הרב שלמה עמאר, רבה הראשי הספרדי של ירושלים, בביקור באוסטרליה. ב-16 ביוני התפרסמה קריאתו לציבור היהודי בארץ ובעולם לומר אחרי כל תפילת ציבור את מזמורי תהילים ק“כ וקכ“ד, והוא התווה לומר לאחר מכן "תפילה להצלתם של הבחורים החטופים". ניכרים דמיונות בין תפילה זו לתפילה שחיבר להשבת גלעד שליט עם חטיפתו. הקטע הפותח את החלק הראשון זהה, אולם המשכו הוא נוסח חדש. המשך התפילה "מוֹצִיא אָסִירִים בַּכּוֹשָרוֹת, יַצִּילֵם מִשִּבְיַם... טַהֲרֵנוּ נוֹרָא" מופיע בתפילה לגלעד שליט.

וזה נוסח החלק הראשון והחדש של התפילה שחוברה לשלום הנערים: "יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ ה' אֶ-לֹהֵינוּ וְאֱ-לֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶיַּעֲלוּ לְרָצוֹן מִזְמוֹרֵי תְּהִלִּים אֶלוּ שֶקָרָאנוּ הָיוֹם, כְּאִילוּ אֲמָרָם דָוִד הַמֶּלֶךְ עַבְדְךָ מְשִיחֶךָ ע"ה. וַעֲשֶֹה לְמַעַן שְמוֹתֶיךָ הַקְּדוֹשִים הַכְּתוּבִים בָּהֶם, וְהָרְמוּזִים וּמְצוֹרָפִים בָּהֶם, וּתְקַבֵּל בְּרַחֲמִים וּבְרָצוֹן אֶת תְּפִילָתֵנוּ וּבַקָּשָתֵינוּ, וְתָבֹא לְפָנֶיךָ תְּחִינָתֵנוּ, וְתָחוֹס וְתַחְמוֹל וּתְרַחֵם עַל יעקב נפתלי בן רחל, וגיל-עד מיכאל בן בת גלים ואייל בן איריס תשורה בכל מקום שהם נמצאים ותשיבם לחיק עמם ומולדתם ומשפחתם, ולא ישמע עוד שוב ושבר בארצנו, ותפר עצת אויבינו ושונאינו תזרם ורוח תשאם, וסערה תפיץ אותם, ולא תעשנה ידיהם תושיה. תפול עליהם אימתה ופחד, בגדול זרועך ידמו כאבן. וקיים בנו מקרא שכתוב: 'כל כלי יוצר עליך לא יצלח וכל לשון תקום איתך למשפט תרשיעי זאת נחלת עבדי ה' וצדקתם מאתי נאום ה''. 'ה' יחתו מריביו עליו בשמים ירעם, ה' ידין אפסי ארץ ויתן עוז למלכו, וירם קרן משיחו'".

כמו כן, ב-17 ביוני שוחח הרב עמאר עם משפחות החטופים ממקום שהותו. במהלך השיחה שאלה בת-גלים שער את הרב אם יוכל לברך את הבנים. הרב אמר שמברכים אותם בכל תפילה "ואנו נחזור ונברך אותם". הוא נשא נוסח תפילת "מי שברך" ולאחריו הוסיף ברכות אישיות. יש לציין כי בעוד שהחלק הראשון התחבר במיוחד לנסיבות של חטיפת הנערים, חלקו השני מגלה דמיונות עם מוטיבים המוזכרים בתפילה לגלעד שליט.

וזו גרסת תפילת ה"מי שברך" לנערים: "מי שברך אבותינו אברהם יצחק ויעקב, משה ואהרן, יוסף, דוד ושלמה ואליהו הנביא ואלישע הנביא, הוא יברך את כל שלושת הילדים שנישבו מפני שהם יהודים, בלי שום חטא בכפם, את השם הטוב יעקב נפתלי בן רחל דבורה, ואת השם הטוב אייל בן איריס ואת גיל-עד מיכאל בן בת גלים.

הקב"ה יפדה אותם משביים. מוציא אסירים בכושרות יוציאם מאפלה לאורה ומשעבוד לגאולה ומצרה לשמחה גדולה, לאורה גדולה, ויקוים בהם מקרא שכתוב 'ופדויי ה' ישובון ובאו ציון ברינה ושמחת עולם על ראשם ששון ושמחה ישיגו ונסו יגון ואנחה'.

א-להא דמאיר עננו. [ג' פעמים]"

הרב אליהו ביטון
ימים אחדים לאחר חטיפת הנערים פרסם הרב אליהו ביטון, הרב האזורי של מרום הגליל, נוסח של "תפילה מיוחדת להצלת הנערים החטופים". סדר תפילה זה הופץ בפייסבוק בתור דף מעוצב. לאחר הכותר ושם המחבר מובאים תחילה פסוקים לשמות הנערים החטופים; אייל, גלעד מיכאל ויעקב נפתלי, ולאחר מכן מובא נוסח תפילה חדש שערך הרב שמשולבים בו שמות הנערים ושמות אמותיהם. חלקה האחרון "וכל היועץ עליהם... כִּי עִמָּנוּ אֵ-ל" מיוסד על קטע מתוך הבקשה הנאמרת בנוסח עדות המזרח במוצאי שבת להצלחת השבוע, תפילה הפותחת במילים "אֱ-לֹהֵינוּ וֵא-לֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ. בְּסִימָן טוֹב וּבְמַזָּל טוֹב".

וזה נוסח תפילת הרב ביטון לנערים החטופים: "יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו, שתעשה למען רחמיך ולמען שמך הגדול הנכתב ואינו נקרא, ותקרא מהרה דרור לשבויי עמך ולאסורים פקח קוח, ובכללם הנערים החטופים אייל בן איריס תשורה, גלעד מיכאל בן בת גלים, ויעקב נפתלי בן רחל דבורה, אנא ה' אב הרחמן פדה אותם מהרה מידי אויביהם וישובו לביתם בריאים ושלמים בגופם ונפשם, וכל היועץ עליהם רעה אבדו בטלו גדעו הפרו הפר עצתו, כדבר שנאמר 'ה' הֵפִיר עֲצַת גּוֹיִם הֵנִיא מַחְשׁבוֹת עַמִּים', ונאמר 'עֻצוּ עֵצָה וְתֻפָר דַּבּרוּ דָבָר וְלֹא יָקוּם כִּי עִמָּנוּ אֵ-ל', אנא ה', התמלא ברחמים עליהם ותושיעם במהרה כי רחום אתה, 'יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ. ה' צוּרִי וְגוֹאֲלִי'".

תפילה לשבויים
תפילה נוספת שראוי לאזכר היא "תפילה לשבויים" אנונימית ונאה שעוצבה בידי אישה בשם חיה פיגא. נוסח מקורי זה (למעלה מ-160 מילים), שנביא חלקים ממנו, התפרסם במרשתת ב-18 ביוני. יש בו פנייה לקב"ה לשמור על הנערים ש"נילקחו בשבי ביד צוררים", ולאחר מכן מצויה בקשה שיַּקיפם "בחומה בצורה של אהבה". בהמשך נזכר בין היתר "ותן בלב כל העוסקים בהשבתם עצה נכונה ושיקול דעת למצ[ו]א את בנינו ולהשיבם לחיקנו בריאים ושלמים בגופם ובנפשם ושלא תיפול שערה משערת ראשם לא מבנינו החטופים ולא מחיילינו העושים להשיבם".

תפילות נוספות
לצורך שלמות תיעוד המידע הנוגע לנוסחי התפילות שחוברו למען הנערים החטופים, נזכיר תפילות אחדות שהתנסחו בידי מי שאינם נמנים עם הציבור האורתודוקסי. פרופ' יהוידע עמיר, רב מטעם התנועה הרפורמית, פרסם ב-16 ביוני נוסח של "תפילה לשלום החטופים". נוסח זה נשען בחלקו הראשון על תפילת הדרך. תפילה זו הופצה גם לקראת השבת השנייה של היעדרות הנערים החטופים כחלק מסדר תפילה מטעם התנועה הרפורמית שהופץ כדף מעוצב, בלא אזכור שם המחבר. ישנם שינויי נוסח מסוימים בין הגרסה הראשונית שהופצה לנוסח בדף המעוצב, ונביא את הנוסח המופיע בדף, שנראה כמעובד יותר מבחינה לשונית. בדף זה, לאחר התפילה לשלום החטופים, מובאות גם שתי תפילות מקוריות נוספות שנתחברו; האחת היא "ברכת 'מי שברך' לאחר קריאת התורה" והשנייה "כוונה להדלקת נרות שבת" (וצ"ל "שא נא לתפילתנו" ולא "שה" כנכתב), אף הן בלא שם מחבר. לאחר מכן מופיעות מילותיהם של השירים "יותר מזה אנחנו לא צריכים" ו"במדורות מלחמה".

וזה נוסח ה"תפילה לשלום החטופים": "יהי רצון מלפניך, ה' א-לוהינו וא-לוהי דורותינו, שתוליך לחיים ולשלום את הנערים החטופים: אייל יפרח, גיל-עד שער ונפתלי פרנקל, ותצעידם לשוב בשלום אל משפחותיהם ואל כל אוהביהם החרדים לשלומם; שתצילם מכף אויב ואורב ומכל מיני פורענויות. שלח ברכה במעשי ידי כל אלו הפועלים להצילם והנחילם ישועה ושלום. שמע קול תחנוניהם ותחנוני כל עמך בית ישראל בעבורם, בתוך קול תפילותיהם של כל המייחלים לשלום ולצדק, לחיים ולחסד; כי שומע תפילה ותחנון אתה. ברוך אתה ה' שומע תפילה".

לקראת השבת השנייה של החיפושים אחר הנערים החטופים, חיברה תמר אלעד-אפלבאום "תפילה לשלומם של הנערים החטופים" מטעם התנועה המסורתית בישראל, שנועדה להיאמר בבתי הכנסת של התנועה. אלעד-אפלבאום היא בוגרת בית הספר לרבנות של מכון שכטר בירושלים. התפילה התפרסמה בין היתר במסגרת מאמר בווינט לקראת אותה שבת, ועלתה לפייסבוק ב-22 ביוני בצורה מעוצבת. כמו כן בתאריך זה עלה ליוטיוב נוסח מולחן של התפילה הנקרא "מידת הרחמים". התפילה מסתייעת במידה חלקית בלבד במטבעות לשון מוכרות מתוך התפילה והמקורות, וסגנונה מודרני יותר. יצוין כי נראה שהנוסח "וְנִתְפַּלֵּל וְנִתְחַנֵּן אַחֲרֶיךָ / תְּחִנָּה אַחַר תְּחִנָּה" אמור היה להיות "וְנִתְפַּלֵּל וְנִתְחַנֵּן לְפָנֶיךָ...", שכן לא מצינו במקורות את הביטוי להתפלל או להתחנן אחרי הקב"ה, אלא לפניו או מלפניו.

וזו לשון התפילה: "אֵ-ל אֱ-לֹהֵי יִשְׂרָאֵל / מֶלֶךְ שֶׁרַחֲמָיו עַל כָּל מַעֲשָׂיו / תֵּן בָּנוּ בָּעֵת הַזֹּאת / שֶׁתִּהְיֶה בָּנוּ מִדַּת אֱמוּנָה / וְנִתְפַּלֵּל וְנִתְחַנֵּן אַחֲרֶיךָ / תְּחִנָּה אַחַר תְּחִנָּה, / כְּדֵי שֶׁתַּעֲלֶה שַׁוְעָתֵנוּ / וְתָבוֹא עַד מְקוֹם שַׁעַר הַחֶסֶד / עַד נְקֻדַּת הַחֶסֶד. /
וְתַהֲפֹךְ אֶת הַכֹּל לְמַעַן יָבוֹאוּ / רֶוַח וְהַצָּלָה וְחַיִּים לַנְּעָרִים / יַעֲקֹב נַפְתָּלִי בֶּן רָחֵל (פרנקל) / גִּיל-עַד מִיכָאֵל בֶּן בַּת גַּלִּים (שער) / אֱיָּל בֶּן אִירִיס תְּשׁוּרָה (יפרח) /
עֲשֵׂה לְמַעֲנָם אֱ-לֹהֵינוּ / עֲשֵׂה וְאַל תְּאַחַר / וְהוֹשִׁיעֵם אֱ-לֹהֵי יִשְׁעֵנוּ / וְאַתָּה תַּנְחִילֵם חַיִּים וּבְרָכָה עַד הָעוֹלָם. / וְכֵן יְהִי רָצוֹן וְנֹאמַר אָמֵן".

הרב ישראל מאיר לאו
בעצרת תפילה שהתקיימה בכיכר רבין במקביל לעצרת התפילה ההמונית בכותל ביום ראשון בערב ה-15 ביוני, נשאו דברים אישים שונים, ומכללם הרב ישראל מאיר לאו. במהלך דבריו אמר נוסח תפילה מרגש שראוי להזכירו. כך ציין בין היתר כי "אנחנו לא כל כך מרגישים מאוחדים כל ימות השנה כמו בשעה כזאת, כמו בשלוש היממות האחרונות, ברגע שנודע לנו בפעם הראשונה על חטיפתם של שלושה הנערים, גם שעוד לא ידענו את שמותיהם ולא הכרנו את משפחותיהם הרגשנו... שהמשפחה היא שלנו, והתפילה שלי והתפילה שלנו היא 'רבש"ע שלח עוד פעם את המלאך ששלחת אל אברהם אבינו בהר המוריה, שלח את המלאך שיאמר "אל תשלח ידך אל הנער ואל תעש לו מאומה", תשלח מלאכי מרום, מלאכי השרת, שבשליחותך יגינו על שלושת הנערים היקרים האלו'".