ה' שפתי תפתח

מדוע בחרו מכל פסוקי התנך לפתוח דוקא בפסוק "ה' שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך" את תפילת שמונה עשרה? מה משמעותה של בקשת העזרה בפתיחת השפתיים "ה' שפתי תפתח"? על כך, בלימודנו הראשון על תפילת שמונה עשרה.

חדשות כיפה מתניה ידיד 06/12/10 00:00 כט בכסלו התשעא

ה' שפתי תפתח
Emmanuel Dyan-cc-by, צילום: Emmanuel Dyan-cc-by

"ה' שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך" - תחילתה של התפילה היא בקריאת שם ה' - אדנות - אתה אדונינו ואנו מבקשים ממך שתפתח את שפתותינו. זו התחושה שצריכה ללוות את האדם בתפילתו, שהוא עומד לפני אדונו, לפני מלך! כפי שכותב הרמב"ם בהלכות תפילה

"כיצד היא הכוונה? שיפנה את ליבו מכל המחשבות ויראה עצמו כאילו הוא עומד לפני השכינה"

וכוונה זו שהוא עומד לפני מלך וממלל דבריו לפני השכינה היא כוונה שבלעדיה אינו יוצא ידי חובת התפילה, לשיטת הרמב"ם, ובכל רגע בתפילתו אדם צריך להרגיש את העמידה למול המלך. על כן אנו פותחים בקריאת האדון, בקבלת אדנותו עלינו, ובבקשת העזרה שיפתח את שפתותינו ופינו יוכל להגיד תהילתו.

אדם שפותח את התפילה בכוונה זו ובהרגשה ממשית של עמידה לפני מלך כוונתו תהיה יותר זכה ויותר ישרה ויוכל לבקש צרכיו אל נכון.

"אמר הקב"ה אפתח לשון של כל בני בשר ודם כדי שיהיו מקלסין לפני בכל יום וממליכין אותי בארבע רוחות העולם. שאלמלא שירה וזמרה שהם אומרים לפני בכל יום ויום לא בראתי את עולמי"

התפילה היא האמצעי להמליך את ה' ולהלל אותו ועל כן אם הכוונה של עמידה לפני המלך חסרה אין טעם לתפילה על כן תקנו חכמים לומר את הפסוק הזה קודם התפילה על מנת לכוון את דעת האדם כעומד לפני מלך.

אנו מבקשים שה' יפתח את שפתותינו ואז פינו יגיד תהילתו - כאילו אנו אומרים שהקושי הוא בפתיחת השפתיים ורק אם הם ייפתחו מיד נגיד תהילתו, מה הקושי הגדול בפתיחת השפתיים? ובכלל, הפה כולל גם את השפתיים אז מדוע הפסוק מבדיל ביניהם?

שפה היא קצה. "שפת הים" "שפת השולחן", פה הוא התוכן "על פי הדברים האלה", "על פיך ישק כל עמי". אין לנו יכולת אמיתית להלל ולשבח את ה', אין לנו כוח אמיתי לבוא ולבקש את כל צרכינו. לולא הסכמת ה' על התפילה הייתה זו עזות לבוא לפני המלך ולבקש. על כן אנו מבקשים שה' יפתח את שפתותינו, ירשה לנו לגשת לפניו ולהלל אותו, ה' תפתח את שפתותינו ורק לאחר מכן נעיז לגשת ולהגיד תהילתך, לולא פתיחת השפתיים שהם קצה הפה, לא היינו יכולים לדבר לפניו שהרי לא ניתן לדבר בשפתיים חתומות על כן פסוק זה הוא מעין בקשת רשות לפתוח את פינו לפני ה' בהלל ובשבח ובבקשת צרכינו.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן