שמח בחור בילדותך: פרשת המועמד של טראמפ וההיבט היהודי

העבר אמנם לא הצליח להשיג את המועמד לבית המשפט העליון בארה"ב, ברט קוואנו, אך ד"ר יעל לוין מציעה לכולנו ללמוד מהמקרה ולכלכל את מעשינו בתבונה ובמחשבה, לבל ירדפו אותנו בעתיד

חדשות כיפה ד"ר יעל לוין 10/10/18 17:22 א בחשון התשעט

שמח בחור בילדותך: פרשת המועמד של טראמפ וההיבט היהודי
טראמפ, צילום: פלאש 90. אמיר לוי

הניסיונות לחבל במינויו של מי שנבחר לאחרונה לכהן כשופט בית המשפט העליון בארה"ב ברט קוואנו, ולמנוע את היבחרותו בתואנות שצפו ועלו על פני השטח סמוך למועד, נדמו כמכילים את כל המרכיבים של דרמה טובה.

עדותה של ד"ר כריסטין בלייזי פורד והאשמותיה החמורות לכאורה כלפי קוואנו נראו במבט ראשון משכנעות, כשרבים סברו בזמן אמת שהיא משדרת אמינות ואותנטיות. אולם כל כמה שקיימת חובה להתריע כנגד מעשים בלתי ראויים הנעשים כלפי נשים ולהזדהות עם קורבנותיהם, צריך גם לגלות חוש ביקורת כלפי עדויות המושמעות.

כך במה שנוגע למקרה של פורד, מעבר לעובדה שעצם קיום המעשה הוכחשה בידי מי שטענה שהיו נוכחים באותו אירוע ולא נמצא לו גיבוי, אפשר להצביע על סתירות רבות שעלו מפרטי עדויותיה השונות, כפי שפורסם בדו"ח שהכינה התובעת המיוחדת רייצ'ל מיטשל. אם להצביע על דוגמאות אחדות, אפשר להפנות אל ריבוי הגרסאות שמסרה בנוגע למספר המשתתפים באירוע ולזהותם, וכן טענתה הנוגעת להימנעותה מלטוס נסתרה מהעובדה שהתברר שהיא נוהגת לנסוע במידה לא מבוטלת לחופשות ברחבי העולם.

גם אם בפרשה הספציפית הנדונה אין להאשמות נגד השופט קוואנו ראיות מסייעות ותומכות, עדיין המקרה המטלטל הזה יכול וצריך ללמדנו לקח. בהתאם להשקפה הדתית שאנו אמונים עליה ולפיה אין מקריות בעולם, אפשר גם לומר כי כמדומה שלא לחינם התרחש השימוע בסנאט סמוך לפני שבת חול המועד סוכות, מועד שבו קוראים בקהילות ישראל השונות את מגילת קהלת, אשר לקראת סיומה מובא הכתוב: "שְׂמַח בָּחוּר בְּיַלְדוּתֶיךָ וִיטִיבְךָ לִבְּךָ בִּימֵי בְחוּרוֹתֶךָ וְהַלֵּךְ בְּדַרְכֵי לִבְּךָ וּבְמַרְאֵי עֵינֶיךָ וְדָע כִּי עַל כָּל אֵלֶּה יְבִיאֲךָ הָאֱ-לֹהִים בַּמִּשְׁפָּט" (קהלת יא, ט). לפי מקורות ספרות חז"ל עצם ההצדקה לכלול את קהלת בין כתבי הקודש, ולא לגונזה, טמונה בהימצאות הפסוק הזה גופו (ראו בין היתר ויקרא רבה, כח, א, מהדורת מרגליות, עמ' תרמח-תרמט).

מציאות חיינו הנוכחיים בעולם המודרני היא שפרשיות ומעשים בלתי ראויים שעשה האדם בעבר, עלולים לצוץ במפתיע ובצורה בלתי צפויה ומתוכננת, לעלות מתהום הנשייה ולפגוש את האדם בתקופה מאוחרת הרבה יותר בחייו, לעיתים עשרות בשנים לאחר התרחשותם. זאת באופן שהם יכולים להפוך את קערת חייו על פיה, ולשבש את כל מהלכם מכאן והלאה.

דווקא משום שהמקרה הקונקרטי של קוואנו לא הניב בסופו של דבר תוצאות ממשיות והוברר שאין דברים בגו הטענות שהועלו, אפשר וראוי לעשות בו שימוש מושכל ולהפיק ממנו תועלת חינוכית, ולנכס אותו באורח מיוחד לטובת בני הנוער ככלל, לרבות בני הנוער מקרב הציבור הדתי.

כך חשוב לגבש על בסיס המקרה ערכה חינוכית בנושא אחריות האדם על מעשיו. שכן בני נוער רבים בגילאי העשרה ממוקדים בעשייתם המיידית ומתקשים לראות הרבה מעבר לאופק של שנות בית הספר התיכון הניצבות במרכז הווייתם, והם לרוב נעדרים זווית ראיה רחבה וארוכת טווח יותר. ויש לקוות כי בכוחו של לימוד הדוגמה החיה הזו, על כל מחזה האימה וההשפלה שהיה כרוך בסיטואציה הבלתי נעימה הזו משני הצדדים כאחד, אולם במיוחד מצד האדם שניצב תחת הביקורת קודם היוודע יישוב העניין, יהיה לסייע להפנמת הרעיון ולהטמעת הערך והאמיתה לפיהם האדם עלול לשלם בהמשך חייו על התנהגויות בלתי תקינות ועל מעשי שובבות שעשה בנעוריו ובצעירותו, מה שעלול להשפיע לרעה על חייו ועל תוכניותיו בעתיד. אם כן, לפרשת קוואנו נודעת חשיבות מרובה מההיבט החינוכי הזה.

בחודשים הקרובים אנו עומדים לפגוש שוב במהלך קריאת פרשות ספר בראשית בהתנהגויות בעייתיות אחדות: פרשות התאוותם של פרעה ושל אבימלך לשרה ושל אבימלך לרבקה; אונס דינה; הסאגה של פרשת יהודה ותמר; מסירת בנות לוט לאנשי סדום על ידי אביהן; ומעבר השני ניסיונה של אשת פוטיפר לפתות את יוסף הצדיק ועלילת השווא שרקמה נגדו בשל סירובו להיענות לה. כמו כן בחנוכה נתוודע מחדש למדרשים ולמקורות הנוגעים לגזירה הרעה שהוטלה על הנשים בימי החשמונאים להיבעל בליל נישואיהן להגמון תחילה, ובחודש נובמבר יחול יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים.

בשנים האחרונות אנו עדים בעולם הרחב ככלל, ובחברה הישראלית בפרט, ובתוך כך בציבור הדתי, למקרים לא מעטים של עבירות שבוצעו בתחום המיני; מרביתם היו כלפי נשים ומיעוטם כלפי גברים. העבירות הללו לא פסחו גם על דמויות תורניות ועל מי שמתיימרים להקפיד על קלה כבחמורה, זאת תוך התעלמות בוטה מההיבטים ההלכתיים החמורים הנוגעים לעשיית מעשים כאלו. לפיכך, על רקע ריבוי המקרים של עבירות בתחום האישי בזמננו, בעל רלוונטיות הוא עבורנו לשוב ולשנן את הפרשות המקראיות הנזכרות, כמו גם מקרים נוספים בספרות חז"ל ובשאר מקורותינו, ואף מחוצה להם, ולהעמידם תדיר לנגד עינינו.

גם אם במקרה הספציפי של השופט קוואנו לא הוכחו ההאשמות נגדו, והיפוכו של דבר, הן הוכחשו בידי מי שפורד טענה כי נכחו בערב המדובר, המקרה המטלטל הזה אמור לשמש קריאת כיוון והשכמה, אות אזהרה, הרתעה והתראה עבור כולנו, לרבות עבור הציבור הדתי. אולם באורח מיוחד צריך המקרה הזה להוות לקח לחיים עבור בני הנוער, מקרה שממנו אפשר וראוי ללמוד על הצורך להתנהל כשורה גם בימי הנעורים, ועל הרעות העלולות לארוב לאדם הפורש מדרך הישר כחלוף שנים רבות ולתפוס אותו כשהוא מצוי כבר בשלב אחר ובמקום שונה לחלוטין במסע חייו.