מה בין קורס טיס לפרשת שופטים?

אחת הנקודות החשובות ביותר עליה צריכים הטייסים להקפיד, היא החובה לתחקר כל פרט לאחר כל טיסה ואירוע, ובפרשת שופטים מדגישה התורה את חשיבותה של הביקורת ותשומת הלב האישית | הרב אסף הר נוי

חדשות כיפה הרב אסף הר נוי 31/08/22 14:58 ד באלול התשפב

מה בין קורס טיס לפרשת שופטים?
צילום: דובר צה"ל

חיל האוויר הישראלי נחשב לאחד מחילות האויר הטובים והחזקים בעולם. אחד הנתונים המלמדים על כך הוא "יחס ההפלות" בקרבות אוויר שבין מטוסינו למטוסי אוייב, העומד על לא פחות מ- 27:1. הצלחתו של חיל האוויר הישראלי מורכבת מפרמטרים רבים, כשאחד מהם הוא איכותו של מסלול ההכשרה הייחודי שאותו עוברים הטייסים.

חשיבותה של הביקורת הייתה קיימת עוד הרבה לפני קורס הטיס הראשון

אחת הנקודות החשובות ביותר עליה צריכים הטייסים להקפיד, כל עוד הם פעילים, היא החובה לתחקר כל פרט לאחר כל טיסה ואירוע. ביקורת ועוד ביקורת, כדי להבין מה היה טוב, מה לא, ואיך משתפרים ומתקדמים להיות טובים יותר.

חשיבותה של הביקורת ותשומת הלב האישית, הייתה קיימת עוד הרבה לפני קורס הטיס הראשון , והיא שייכת ועולה ביתר שאת בפרשת השבוע שלנו.

התורה פותחת את פרשת שופטים בציווי למנות- "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך". המילה "לך" שבפסוק מיותרת, לכאורה, ואפשר להסביר שהיא באה כדי להדגיש את נקודת הביקורת והבחינה האישית הנדרשת מכל אחד מאיתנו.

את השופטים והשוטרים אנחנו נדרשים למנות במערכת הלאומית שלנו

את השופטים והשוטרים אנחנו נדרשים לשים ולמנות במערכת הציבורית והלאומית שלנו, אבל לא רק שם. כשהתורה מדגישה את המילה "לך" היא קוראת לכל אחד מאיתנו שישים גם לעצמו, וינהל בתוכו מערכת שפיטה ובקרה, שתבחן כל הזמן האם הדרך בה הוא הולך טובה היא אם רעה.

קל ונוח להתעסק ולדבר על מערכת המשפט הציבורית שיש במדינת ישראל. יש רבות מה לכתוב ולשנות בה, אך דבר אחד מוסכם על כולם- שמדינה בלי מערכת משפט ואכיפת חוק תקינה- לא יכולה להתקיים.

ה"מדינה הקטנה" שנמצאת בכל אחד מאיתנו- דורשת ומחייבת מערכת בקרה

אך לא רק ה"מדינה הגדולה" שלנו חייבת שופטים ושוטרים כדי לשמור על קיומה, אלא גם ה"מדינה הקטנה" שנמצאת בכל אחד מאיתנו- דורשת ומחייבת מערכת בקרה שתבחין ותברר כל הזמן- כיצד אנחנו מתנהגים, מה עלינו לשפר ומה לשמר, ותוודא שבסוף הדברים אכן קורים.

לכן מדגישה התורה שהשופטים והשוטרים צריכים להיות "לך" ו"בשעריך" - בתוכך, בשערי הכניסה והיציאה שלנו- במה אנחנו אומרים, איך אנחנו מתנהגים ומה אנחנו מקבלים ומכילים.

ומתוך תיקון פנימי ואישי נזכה גם לתיקון ציבורי לאומי, ותתקיים ברכתנו ובקשתנו-"השיבה שופטינו כבראשונה".

הרב אסף הר-נוי,  רב קהילת אדרת אליהו וראש בית מדרש מבקשי פניך,  גילה,  ירושלים