הרבצ"ר: "ההתמודדויות המוסריות לא פוסחות גם עלינו"

מעיון בפרשת תולדות, מבין הרב הצבאי הראשי, תא"ל הרב רפי פרץ, כי דווקא טוהר המידות הוא זה שמאפשר לצאת למאבקי החיים – ולנצח

חדשות כיפה הרב תא"ל רפי פרץ 25/11/11 13:30 כח בחשון התשעב

הרבצ"ר: "ההתמודדויות המוסריות לא פוסחות גם עלינו"
דובר צה"ל, צילום: דובר צה"ל

בפרשתנו נפתח מאבק אדירים היסטורי בין שתי מהויות מנוגדות ומתנגדות זו לזו: יעקב ועשו.

עוד בהיותם עוברים בבטן אמם התחילו יעקב ועשו - בניהם של יצחק ורבקה - במאבקם: "ויתרוצצו הבנים בקרבה" (בראשית כ"ה, כ"ב) - יעקב ועשו "משכו" כל אחד לדרכו המעשית והרוחנית שלו (על פי רש"י).

גם כשגדלו ונהיו לנערים, עשו המשיך לפלס דרכו הנפתלת בחיי השדה, בעוד יעקב שומר על מוסרו וערכיו: "ויהי עשו איש יודע ציד איש שדה ויעקב איש תם יושב אוהלים" (בראשית כ"ה, כ"ז). עשו, באומץ, נפגש עם חיי המעשה, מתמודד איתם - ומגיע למסקנה שכדי לשרוד צריך לעגל פינות מוסריות, לרמות, שמלחמת החיים מנצחת את הערכים. לעומתו, בשלב זה יעקב לא נכנס להתמודדות עמוקה עם חיי המעשה, אך מתכונן ובונה את יסודותיו המוסריים והערכיים כהכנה למפגש.

"ויהי כי זקן יצחק" (בראשית כ"ז, א'), הגיע הזמן בו יצחק צריך להחליט מי ימשיך לשאת את הלפיד. יצחק - שבעבר לא נכנע לאתגרים שמציבים בפנינו החיים, ששב וחפר שוב ושוב את בארות המים שלו למרות שהפלישתים התנכלו לו וסתמו אותן - חשב כי עשו הוא הראוי לכך. יצחק לא נבהל מקשיים - קשה לעשו להתמודד עם חי המעשה? - הוא יקבל ברכה שתעזור לו בהתמודדות.

אך רבקה, רעייתו הנאמנה של יצחק, אומרת לו: אני גדלתי בביתם של בתואל ולבן, בית של רמאים, ואני יודעת שאין סיכוי לתיקון הרוע של עשו. רבקה מבינה כי דווקא טוהר מידותיו של יעקב יאפשרו לו לצאת למאבקי החיים - ולנצח.

ואכן, עשו בז לבכורה: "ויבז עשו את הבכורה" (בראשית כ"ה, ל"ד). עשו הבין כי הבכורה היא ייעוד - והזכות להיות שייך לייעוד טומנת בחובה גם אחריות גדולה לערכים הנדרשים לשם הגשמת ייעוד זה (על פי רש"י על במדבר כ', י"ד). הוא מוכר את הבכורה ליעקב, ומתברר שיעקב הוא זה שראוי באמת לבכורה. במאבק ההיסטורי הזה יש מנצח אחד, והוא זה שבמלחמת החיים - לא ייכנע, וישמור על משפט, צדקה ויושר.

כבר מימי אברהם, יצחק ויעקב נושא עמֵנו על גבו ייעוד גדול ונשגב: "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש" - להקים אומה ערכית שתהווה אור ומופת לכל באי עולם. ההתמודדויות המוסריות לא פוסחות גם עלינו. דווקא טוהר המידות, השמירה בעקשנות על הערכים, וההתגברות על הקשיים - הם אלה שיאפשרו לנו לנצח את מלחמת החיים.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן