פותחים שולחן

לכל שאלה תשובה? לא בטוח. יוני לביא עם כמה שאלות פתוחות בעקבות פרשת השבוע

חדשות כיפה יוני לביא 17/02/10 00:00 ג באדר התשע

פותחים שולחן

"כבר תרמנו..." - "דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה" (כה,ב) - מה עובר לכם בראש ומה אתם מרגישים כשנשמעת דפיקה בדלת ו(עוד) מישהו מבקש צדקה? האם אתם נוהגים לתרום לאנשים פרטיים מזדמנים (הביתה, בבית הכנסת, בעת עצירה ברמזור), לעמותות רשמיות, לאף אחד מהם? מדוע? האם יצא לכם פעם לבקש צדקה לצורך עצמכם או כהתרמה עבור גוף כלשהו? איך הייתה ההיענות? איך הרגשתם לעשות את זה? מה היית מוכן לעשות עבור אדם שאינך מכיר היטב והוא מבקש את עזרתך? להלוות לו כסף (כמה?), להשאיל לו ספר/ בגד/מכונית/דירה לשבת? איפה עובר הגבול בין הרצון לעזור ולסייע לכל מי שנמצא במצוקה לבין חובת הזהירות מאנשים לא הגונים? מבין כל הפונים אלינו בבקשת צדקה האם יש דרך לזהות מי רמאי ומי נזקק באמת?


משכן אלוקים - "וַהֲקֵמֹתָ אֶת הַמִּשְׁכָּן" (כו,ל) - הרי אלוקים הוא אינסופי ונמצא בכל מקום, מדוע צריך לייחד מקום פיזי, מסויים שבו הוא "ישכון", כביכול?


איזה יופי - "וְזֹאת הַתְּרוּמָה אֲשֶׁר תִּקְחוּ מֵאִתָּם זָהָב וָכֶסֶף וּנְחשֶׁת"(כה,ג) - משאבים ומאמצים רבים הושקעו כדי שהמשכן וכל כליו ייראו יפים ומרשימים. למה זה חשוב? מה הקשר בין החזות החיצונית אל השכינה ששרתה שם? עד כמה אתם רואים בתרומה לבנין בית כנסת מטרה ראויה? עד כמה צריך להשקיע בצורתו החיצונית?


בית כנסת - "וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם"(כה,ח) - האם אתם מרגישים הבדל בין תפילה בבית כנסת לבין תפילה במקום אחר? מה תגידו למי שטוען שקשה לו להתפלל במניין בבית הכנסת והוא מצליח להתכוון יותר בתפילה פרטית בבית? בתי כנסת רבים הפכו להיות הרבה מעבר למקום תפילה ונעשו למוקד מפגש חברתי יומי/שבועי. האם לדעתכם זהו דבר חיובי או שלילי? מה אפשר לעשות כנגד מכת הדיבורים בתפילה? בחלק מבתי הכנסת מחלקים את עלוני השבת לפני התפילה, בחלק רק לאחריה, ויש שלא מחלקים בכלל. נניח שאתם הגבאים והבחירה בידכם - מה תעשו?


יבנה המקדש - "וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ"(כה,ח) - איזה מקום תופס המשכן/המקדש והחיסרון שלו היום בחיים שלנו? מה אפשר לעשות כדי לשנות את זה?



המדור באדיבות "עולם קטן"