הולדתו של מיתוס

העובדה שחז"ל ראו לנכון ללמד לדורות את תוכנית בנין הבית לפרטיו היא ההוכחה החזקה ביותר שבית המקדש ייבנה בידי אדם. אז מי אמר שבית המקדש יירד משמים?

חדשות כיפה הרב ישראל אריאל - ראש מכון המקדש 07/02/08 00:00 א באדר א'

מי לא מכיר את האימרה "בית המקדש השלישי יירד מן השמים"?

בשבת זאת שבת פרשת תרומה בה אנו עוסקים בעשיית המשכן מן הראוי לשוב לבדוק ולבחון האם זה אכן מה שמופיע במקורותנו!

מסתבר שרעיון זה של מקדש שיירד משמים אינו מופיע בשום מקום בתנ"ך או בש"ס! אדרבה מכל המקורות עולה שבית המקדש ייבנה בידי אדם.

כבר בפרשתנו מופיע "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם"(שמות כה ח) וחז"ל קובעים שציווי זה נאמר "לדורות" (סנהדרין ט"ז ושבועות י"ד ורש"י מביא את דבריהם כאן בפס ט). ואכן כל מוני המצוות - ספר החינוך, רס"ג, הרמב"ם, הרמב"ן ועוד מנו את המצוה הזאת כמצות עשה הנוהגת לדורות.

בנביאים - הנביא ישעיהו כותב בנבואה המשתרעת על פני פרקים ס-ס"ו שאף הנכרים יטלו חלק בבנן ירושלים והמקדש. ולאורו כותב רס"ג במאמר השמיני ב"אמונות ודעות" כי פעולה זאת שלהם תהיה כתשובה וחרטה על כך שהפריעו בבניין המקדש בימי בית שני.

גם הנביא יחזקאל מנבא מפרק מ ואילך נבואה מפורטת על בנין המקדש ובפרק מ"ג הוא מסביר "אתה בן אדם הגד את בית ישראל את הבית...וישמרו את כל צורתו ואת כל חוקותיו ועשו אותם"- אם כן כל מטרתו של יחזקאל בכתיבת נבואתו על המקדש וכלשונו של רש"י במקום "ילמדו את ענייני המידות מפיך שידעו לעשותם לעת קץ"

הכיוון המופיע במקרא נמשך גם במשנה ובתלמוד - הגמרא בברכות (דף כט.) מסבירה את תפילת "בונה ירושלים" לפני תפילת "את צמח דוד" מכיוון שצמיחת קרן לדוד באה אחרי תיקון ההיכל.. וכן מפורש בכתובות ה ובמסכת שבועות ט"ז.

ההוכחה הברורה ביותר שבית המקדש ייבנה בידי אדם זוהי העובדה שחז"ל ראו לנכון ללמד לדורות את תוכנית בנין הבית לפרטיו במסכת מידות החצרות, הלשכות, ההיכל והמידות המדוייקות של הבית והעזרות. הדבר מלמד וכפי שכותבים הרמב"ם ובעל תפארת ישראל בהקדמתם למסכת - כי לימוד מסכת זאת היא כדי לדעת את צורת המקדש ואיך לבנותו לעתיד לבוא.


יצויין כי לאור המקורות ההלכתיים המורים במפורש על מצוה לבנות מקדש הרי שעצם האמונה במקדש משמים סותר לכאורה לחלוטין יסוד בתורה וכפי שכותב הרמב"ם באיגרת תימן -" ואף אם יבוא נביא ויאמר שאחת מכל המצוות בטל חיובה - שיקר... לפיכך נהרוג אותו אם תהיה לנו יכולת על זה".

גם מן הצד ההלכתי יש דין לאורך כל הש"ס כי כל מצוה חייבת להיעשות בידי אדם

ואם נעשתה מאליה פסולה "תעשה ולא מן העשוי". כיצד ייתכן שהמקדש וכל אשר בו יבואו עשויים משמיים , זאת כשהתורה אמרה מאה וארבעים פעם "תעשה".

לאור כל זאת קשה להשתחרר מן התחושה כי המחזיקים באמונה בירידת מקדש משמים, עושים זאת כדי לברוח מן המציאות הקשה, ומפני העובדה שמקום המקדש נמצא בידי זרים. לפיכך נוח להיאחז באמונה של ירידת מקדש משמים.

דברים אלו נאמרים במפורש בדברי אנשים בדורנו , אשר בנין המקדש נראה להם בלתי מציאותי.

דומה שמול דברי הדרש והפרשנות, בדבר ירידת מקדש משמים, והמסקנה כתוצאה מכך, שמצוות בניין המקדש עברה מן העולם, יש מקום לומר: הדרש יידרש אך אין בכל הנאמר לבטל מצוות עשה אחת מן התורה ועל אחת כמה וכמה מצות בניין המקדש אשר בו תלויים שליש ממצוות התורה.