פרשת תזריע - מצורע: לימוד הורים וילדים

שאלות ותשובות לכבוד פרשת השבוע ללימוד הורים וילדים

הרב ברוך אפרתי
ל בניסן התשפ
,
24 באפריל, 2020 10:35
לימוד תורה

לימוד תורהצילום: shutterstock

 לימוד משותף הורים וילדים לכבוד פרשת השבוע, "תזריע -מצורע".

שאלות-

  1. "וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִמּוֹל בְּשַׂר עָרְלָתוֹ" – איזו מצווה יש כאן? האם יש טעם מובן למצווה או שהיא 'חוק' בלתי מובן?
  2. "וּבִמְלֹאת יְמֵי טָהֳרָהּ לְבֵן אוֹ לְבַת תָּבִיא כֶּבֶשׂ בֶּן שְׁנָתוֹ לְעֹלָה...אֶל פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד" – איזו עוד מצווה יש על היולדת, שאנו מקיימים כאן בבית הכנסת?
  3. על אשה יולדת עניה שצריכה להביא קרבן, אומרת התורה- "וְאִם לֹא תִמְצָא יָדָהּ דֵּי שֶׂה וְלָקְחָה שְׁתֵּי תֹרִים אוֹ שְׁנֵי בְּנֵי יוֹנָה אֶחָד לְעֹלָה וְאֶחָד לְחַטָּאת". מדוע התורה מבדילה בין אשה עשירה לעניה?
  4. "נֶגַע צָרָעַת וְהוּבָא אֶל אַהֲרֹן הַכֹּהֵן"- מדוע לא הולך החולה לרופא עור אלא לכהן?
  5. כמה סוגי צרעת אתם מכירים?
  6. מדוע באה צרעת על האדם?
  7. המצורע הוא טמא- "אִישׁ צָרוּעַ הוּא טָמֵא הוּא"– מה עושה אדם 'טמא'? והאם 'טומאה' חלה רק על רשעים?
  8. "טָמֵא הוּא בָּדָד יֵשֵׁב מִחוּץ לַמַּחֲנֶה מוֹשָׁבוֹ" – מדוע המצורע צריך לפרוש מהמחנה וגם משאר הטמאים?
  9. "כִּי תָבֹאוּ אֶל אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם לַאֲחֻזָּה וְנָתַתִּי נֶגַע צָרַעַת בְּבֵית אֶרֶץ אֲחֻזַּתְכֶם"- מדוע ד' צירע את הבתים שלנו כשעלינו ממצרים לא"י?
  10. פינת ההלכה- "וְכָל הַנּוֹגֵעַ בָּם יִטְמָא וְכִבֶּס בְּגָדָיו וְרָחַץ בַּמַּיִם וְטָמֵא עַד הָעָרֶב"- כיצד נראה מקווה כשר?

 תשובות-

  1. מצוות ברית מילה. ברית מילה מסמל את הקשר שלנו עם ד'. אך איננו מבינים את כל הסיבות מדוע ד' בחר דווקא במצווה הזו
  2. ברכת הגומל בפני עשרה – 'אמר רב ארבעה צריכים להודות: יורדי הים,הולכי מדברות ,מי שהיה חולה ונתרפא ומי שהיה חבוש בבית האסורים' (ברכות נד). הברכה- 'ברוך אתה ד' אלוקינו מלך העולם, הגומל לחייבים טובות, שגמלני כל טוב'.
  3. כדי לאפשר גם לעניה שאין לה כסף לקנות שה, לקיים את מצוות הקרבנות, בקרבן זול יותר
  4. רש"י- "גזירת הכתוב היא שאין טומאת נגעים וטהרתן אלא על פי כהן" – הצרעת אינה מחלה רגילה אלא סמל לכך שיש לחולה חטאים. הכהן עוזר לו להיות אדם טוב וטהור יותר
  5. צרעת הגוף, צרעת הבגד, צרעת הבית
  6. הגמרא במסכת ערכין (טז) מנמקת כמה סיבות- על לשון הרע (דבר אמת רע על אדם אחר), הוצאת שם רע (דבר שקר רע על אדם אחר) וצרות העין (קנאה)
  7. הטמא פורש מהמחנה או מהבית או מהמקדש ואסור לו לעשות כמה דברים פרטיים. הראב"ד (בספר בעלי הנפש) הסביר שיש שני סוגי טומאות- לפעמים טומאה באה כי האדם חטא (כגון טומאת מצורע), ולפעמים טומאה היא רק מצב שיש על האדם גם אם הוא צדיק (כגון טומאת מת או טומאת נידה)
  8. רש"י- "ואמרו רבותינו מה נשתנה משאר טמאים לישב בדד, הואיל והוא הבדיל בלשון הרע בין איש לאשתו ובין איש לרעהו, אף הוא יבדל"
  9. רש"י- "בשורה היא להם שהנגעים באים עליהם, לפי שהטמינו אמוריים מטמוניות של זהב בקירות בתיהם כל ארבעים שנה שהיו ישראל במדבר, ועל ידי הנגע נותץ הבית ומוצאן"
  10. מקוה הוא בור שיש בו ארבעים סאה מים (573 ליטר) שלא נשאבו אלא ירדו כגשם- 

 

24.04.2020

1. תורת המצורע - תורה נפסדת של צרות ורוע (משה אהרון )

כי זה כל האדם 2 בלוג אישי - משה אהרון

תורת המצורע - תורה נפסדת של "צרות" ו"רוע"

בס"ד.

המקרא

============

וְהַצָּרוּעַ אֲשֶׁר-בּוֹ הַנֶּגַע,

בְּגָדָיו יִהְיוּ פְרֻמִים וְרֹאשׁוֹ יִהְיֶה פָרוּעַ,

וְעַל-שָׂפָם, יַעְטֶה; וְטָמֵא טָמֵא, יִקְרָא.

מו כָּל-יְמֵי אֲשֶׁר הַנֶּגַע בּוֹ, יִטְמָא--טָמֵא הוּא:

בָּדָד יֵשֵׁב, מִחוּץ לַמַּחֲנֶה מוֹשָׁבוֹ.



הדברים :

==================

הרוע בא לו לאדם מתוך ה"צר"

הצרות של לראות אך עצמו וטובתו שלו

.ועל כן החיבור הזה שבין צרות לרוע

הופך ל,נגע"

והאיש אשר בו הנגע ל"צרוע".[צר+ רוע]

מנהגו זה התבטא חיצונית גם

בבגדים מיוחדים

שעטה על עצמו .

על כן תחילה אמור הוא לפרום בגדיו

לפרום את המעטפת שבה עטף עצמו..

והנה מגיע השלב הבא :

"וראשו יהיה פרוע"

עליו להתחיל לפרק את כל המבנים שהתגבשו לו בראש

כתובנות שהזינו את הרוע.

להיות בטרם השתנותו ל"מבולבל"

והעיקר ידאג לפי שעה לשתוק.

שברברת ההצדקה צריכה לידום

שהיא היא אשר גורמת לאדם

להמשיך ולהתחפר באיוולתו.

לאמור : "ועל שפם [שפה] יעטה".

יעטה מסכה על שפתיו

לסכור לפי שעה את פיו

והמילם היחידות שרשאי הוא

להוציא מפיו :

"טמא טמא" = יקרא.

והנה בא עתה האמצעי הכי דרסטי ומשמעותי

עליו לגלות ממקום מושבו.

להניח לפי שעה ל"מחנה" שלו.

לתת לרדיוס החברתי שנפגע ממנו

להיות רחוק ממנו.

והוא "בדד" ישב"

ב"דד- בלי "דד" היניקה שלו

משפחותו וקרוביו.

ילך למחנה אחר

לנסות גם להתאקלם בסביבתו החדשה

ללמוד להיכנס למעגל החברתי אחרת ושונה

ואז יש סיכוי שה"נגע" יחלווף והוא רשאי יהיה

לשוב למחנה מושבו.

ואזי מתקיים בו :

"וזאת תהיה תורת המצורע

ביום טהרתו והובא אל הכהן ..

שבטהרתו הוא כבר בתוך תורה אחרת

חדשה ושונה

שאפילו מוכשר הוא גם

לבוא גם לכלל כהונה ציבורית

[והובא אל הכהן]

..שמכאן ואילך חלק מטוהרתו.

זה כאמור גם לסגל "תורה אחרת"

["זאת תהיה תורת המצורע"].

אותה שתורת המצורע כפי שחווה אותה.

תמיד תרצד אל מול עיניו .

=======================

ו"הנותן".

ו"האומר"

דווח על תגובה לא ראויה
25.04.2020

2. אולי פרספקטיבה מאירה (משה אהרון )

כי זה כל האדם 2
פרשיות תזריע - מצורע וחודש זיו - אייר [זיו אורה של הגאולה]





בס"ד.

מדוע נקרא חודש אייר - "החודש השני".

על שם היותו מסמל את הגאולה השנייה .

אותה המשלימה את גאולת מצרים .

משל לחבר ראשית עם האחרית.

גאולת מצרים עם גאולת הקץ השלמה אשר בניצניה אנו שרויים.

ולכן גם נקרא חודש זה - חודש זיו .

כי זיווה של שמש הגאולה מתחילה להזהיר ולהאיר בחודש אייר.

והנה עצמאות ישראל שהחלה באתחלתא בדמות מדינת ישראל.

היא תחילת זיוו של העולם .

שהרי החל המסע להיותינו גם תקוות העולם - אור לגויים.

לכן מי שאינו חוגג את יום העצמאות ובהלל שלם .

מכלים ומבזה את חג הפסח .

ומפגין כפיות טובה שאין רעה ממנה.

חג שמח.



ובשורות טובות


פרשיות : תזריע ומצורע סמוכות ומחוברות .

לסמן את מקצה האתגר שבחיים. ואת הקצוות :

מחד החיים מתחילם בלידה. [פרשת תזריע]

ומאידך מסתיימים במוות שמגלמת הצרעת. [פרשת מצורע]

והכל כעין סגירתו של מעגל.

והאתגר יציקת התוכן - תוכנו של המעגל.

להנפיק מהחיים את ההפך ממה שממיטה עלינו הצרעת - מוות.

ש"צרעת" כשמה היא : תשקיף של צרות ורוע בעולם.

[צר+ רעת]

ואנו צריכים לשאוף לרוחב לב .

ואך טוב בחיים .

שבוע טוב

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

x
כוחות המשטרה ביצהר. ארכיון צילום: הקול היהודי

בעקבות האירוע הנהלת יצהר מבהירה: "אנו כמובן מתנגדים מכל וכל להשלכת האבנים"

קרא עוד