לימוד הורים וילדים - תזריע מצורע

הרב ברוך אפרתי בשאלות על פרשת השבוע מזמין הורים וילדים ללימוד משפחתי משותף

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 09/04/13 15:14 כט בניסן התשעג

לימוד הורים וילדים - תזריע מצורע
chefranden -cc-by, צילום: chefranden -cc-by

שאלות-

  1. "וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִמּוֹל בְּשַׂר עָרְלָתוֹ" - איזו מצווה יש כאן? האם יש טעם מובן למצווה או שהיא 'חוק' בלתי מובן?
  2. "וּבִמְלֹאת יְמֵי טָהֳרָהּ לְבֵן אוֹ לְבַת תָּבִיא כֶּבֶשׂ בֶּן שְׁנָתוֹ לְעֹלָה...אֶל פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד" - איזו עוד מצווה יש על היולדת, שאנו מקיימים כאן בבית הכנסת?
  3. על אשה יולדת עניה שצריכה להביא קרבן, אומרת התורה- "וְאִם לֹא תִמְצָא יָדָהּ דֵּי שֶׂה וְלָקְחָה שְׁתֵּי תֹרִים אוֹ שְׁנֵי בְּנֵי יוֹנָה אֶחָד לְעֹלָה וְאֶחָד לְחַטָּאת". מדוע התורה מבדילה בין אשה עשירה לעניה?
  4. "נֶגַע צָרָעַת וְהוּבָא אֶל אַהֲרֹן הַכֹּהֵן"- מדוע לא הולך החולה לרופא עור אלא לכהן?
  5. כמה סוגי צרעת אתם מכירים?
  6. מדוע באה צרעת על האדם?
  7. המצורע הוא טמא- "אִישׁ צָרוּעַ הוּא טָמֵא הוּא"- מה עושה אדם 'טמא'? והאם 'טומאה' חלה רק על רשעים?
  8. "טָמֵא הוּא בָּדָד יֵשֵׁב מִחוּץ לַמַּחֲנֶה מוֹשָׁבוֹ" - מדוע המצורע צריך לפרוש מהמחנה וגם משאר הטמאים?
  9. "כִּי תָבֹאוּ אֶל אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם לַאֲחֻזָּה וְנָתַתִּי נֶגַע צָרַעַת בְּבֵית אֶרֶץ אֲחֻזַּתְכֶם"- מדוע ד' צירע את הבתים שלנו כשעלינו ממצרים לא"י?
  10. פינת ההלכה- "וְכָל הַנּוֹגֵעַ בָּם יִטְמָא וְכִבֶּס בְּגָדָיו וְרָחַץ בַּמַּיִם וְטָמֵא עַד הָעָרֶב"- כיצד נראה מקווה כשר?

תשובות-

  1. מצוות ברית מילה. ברית מילה מסמל את הקשר שלנו עם ד'. אך איננו מבינים את כל הסיבות מדוע ד' בחר דווקא במצווה הזו
  2. ברכת הגומל בפני עשרה - 'אמר רב ארבעה צריכים להודות: יורדי הים,הולכי מדברות ,מי שהיה חולה ונתרפא ומי שהיה חבוש בבית האסורים' (ברכות נד). הברכה- 'ברוך אתה ד' אלוקינו מלך העולם, הגומל לחייבים טובות, שגמלני כל טוב'.
  3. כדי לאפשר גם לעניה שאין לה כסף לקנות שה, לקיים את מצוות הקרבנות, בקרבן זול יותר
  4. רש"י- "גזירת הכתוב היא שאין טומאת נגעים וטהרתן אלא על פי כהן" - הצרעת אינה מחלה רגילה אלא סמל לכך שיש לחולה חטאים. הכהן עוזר לו להיות אדם טוב וטהור יותר
  5. צרעת הגוף, צרעת הבגד, צרעת הבית
  6. הגמרא במסכת ערכין (טז) מנמקת כמה סיבות- על לשון הרע (דבר אמת רע על אדם אחר), הוצאת שם רע (דבר שקר רע על אדם אחר) וצרות העין (קנאה)
  7. הטמא פורש מהמחנה או מהבית או מהמקדש ואסור לו לעשות כמה דברים פרטיים. הראב"ד (בספר בעלי הנפש) הסביר שיש שני סוגי טומאות- לפעמים טומאה באה כי האדם חטא (כגון טומאת מצורע), ולפעמים טומאה היא רק מצב שיש על האדם גם אם הוא צדיק (כגון טומאת מת או טומאת נידה)
  8. רש"י- "ואמרו רבותינו מה נשתנה משאר טמאים לישב בדד, הואיל והוא הבדיל בלשון הרע בין איש לאשתו ובין איש לרעהו, אף הוא יבדל"
  9. רש"י- "בשורה היא להם שהנגעים באים עליהם, לפי שהטמינו אמוריים מטמוניות של זהב בקירות בתיהם כל ארבעים שנה שהיו ישראל במדבר, ועל ידי הנגע נותץ הבית ומוצאן"
  10. מקוה הוא בור שיש בו ארבעים סאה מים (573 ליטר) שלא נשאבו אלא ירדו כגשם-