פרשת תולדות: האהבה היא מה שהופכת מקבץ של בודדים לעם מאוחד

הימים הקשים שעוברים על המדינה מבחינה חומרית, ייזכרו ללא ספק כאחת הפסגות הרוחניות של העם שלנו. ימים יפים במובן של ערבות הדדית, אהבה, נתינה, הענקה ללא תנאי, ללא גבול וללא שיפוט | זיו אלול עם דבר תורה חדש על פרשת תולדות

חדשות כיפה זיו אלול 16/11/23 11:59 ג בכסלו התשפד

פרשת תולדות: האהבה היא מה שהופכת מקבץ של בודדים לעם מאוחד
זיו אלול, צילום: טל שחר

אם נדפדף לאחור באתרי החדשות ונקרא את כותרות העיתונים בכ"א בתשרי, ערב שמחת תורה, ניזכר בדברים, מילים, ומשפטים קשים מנשוא. במבט לאחור, קשה בכלל להבין את המהירות האדירה, הבלתי נתפסת, בה שכחנו לחלוטין את המשקעים ההדדיים, את הטחת האשמות והעלבונות, את חילוקי הדעות והמחלוקות שכמו איימו לקרוע לגזרים את המדינה.

פרשת השבוע - פרשת תולדות

הסוד העמוק לכך מופיע בדבריו של רבי יצחק עראמה, מגדולי ספרד בדור הגירוש. בפירושו לפרשת השבוע, תולדות, הוא מסביר כי מהותה של האהבה היא להתאחד עם האחר, להיות חלק בלתי נפרד ממנו. אהבה אמיתית של הזולת, היא הרחבה של ה"אני" באופן שכוללת עימי את האחר.

המילה "אהבה", כך הוא מציין, עולה בגימטריה 13, כמו המילה "אחד". כך מרמזת השפה עצמה על מהות המילה. אהבה אמיתית היא לראות את הטוב שבאחר, וליהנות מעצם העובדה שלשני טוב. זהו המדד המהימן והמדויק ביותר לבחון האם אני באמת אוהב את הזולת.

החברה הישראלית נבחנת כעת באחד ממבחני הריסוק הקשים ביותר שלה, ועומד במבחן הזה בגבורה ובאופן המעורר הערצה על ידי אוהבינו ואויבינו.
הנתינה, ההתנדבות, רוח האחווה והרעות, והערבות ההדדית, מלמדת על כך שבתוך תוכנו, אנחנו עם אחד, משפחה אחת. בדעותינו יש בתוכנו חילוקי דעות, שאותן עוד נלמד לפתור, או לחיות איתן, אבל לפני הכל ובתוך כל זה אנחנו מאוחדים, אוהבים, מעריכים, שמחים בהצלחת הזולת, ומוכנים לתת מעצמנו הכל בשביל האחר.

פרשת השבוע - פרשת תולדות

כשהגענו לאחד הבסיסים, חברים ארגנו יום של נתינה למען אלפי חיילים, היה בו אוכל בשפע, הופעות של גיא זוארץ ובניה ברבי שהתנדבו, אבל היו בו עשרות מתנדבים, שחלקם הביאו את נוכחותם וחלקם תרמו משאבים אבל מה שבעיקר היו בו אנשים ללא אגו, ללא שיפוטיות שפשוט נתנו את הלב והנשמה למען החיילים שלנו, לחזק אותם! כמה אהבה היתה שם, קשה לתאר את זה במילים.

הלוואי ונזכור את כל אלה גם ביום שאחרי המלחמה.

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע, מנכ"ל Pery ומחבר הספר "אבות הניהול".