חדשות כיפה

פרשת תולדות: אהבת הילדים ללא תנאי

בפרשתנו מסופר שיצחק אוהב את עשיו. כיצד יכול להיות שיצחק אוהב את בנו שמתנהג בצורה כזו שאיננה ראויה? בואו ללמוד משהו על אהבה

צילום: shutterstock

בפרשתנו מסופר שיצחק אוהב את עשיו (בראשית פרק כה, כח): "וַיֶּאֱהַב יִצְחָק אֶת עֵשָׂו כִּי צַיִד בְּפִיו". פרשנים רבים תמהים הכיצד יצחק אוהב את בנו שמתנהג בצורה כזו שאיננה ראויה?

ואולי ניתן להציע ולומר, שיצחק מלמד אותנו יסוד חשוב לחיים. את הילדים צריך לאהוב בלי תנאי. גם אם הם מתנהגים כמו עשיו הרשע, צריך לאהוב אותם.

לפי זה משמעות הפסוק: "כִּי צַיִד בְּפִיו", גם כאשר ציד בפיו (המילה "כי" יכולה לשמש במשמעות "אף"). יצחק אוהב את עשיו, אף כשהוא מתנהג בחוסר באופן לא ראוי.

מספרים על ר' שלמה קרליבך שביקר בבית-כלא במדינת ניו-יורק. הוא הוזמן על-ידי אחראי הדת היהודי, שביקש ממנו לערוך הופעה ליהודים הכלואים שם לכבוד חנוכה. לא היו שם רבים, אפילו לא מניין, רק שמונה יהודים. לא הוצע לו כל תשלום, אך ר' שלמה קיבל את ההזמנה מבלי להסס לרגע – זו הייתה חתיכת טרחה, שלוש שעות לכל כיוון – 'אין בעיה!', אמר ר' שלמה בעליזות. "ההופעה הצליחה מאוד, ור' שלמה הפך אותה למסיבת חנוכה אמיתית, אך זו הייתה רק ההתחלה. כשתמה החגיגה, פנה ר' שלמה לאחראי הדת ואמר, 'בבקשה… הייתי רוצה לבקר אצל האסירים האחרים כאן. תוכל להשיג לי אישור?'" ר' שלמה נכנס לכל תא, חיבק ונישק כל אסיר ושוחח אתו. אחר כך הלך לחדר האוכל, למועדון, למטבח, לכל פינה וכוך בבית הסוהר שהרשו לו להיכנס אליהם, ולא נח ולא שקט עד שצד כל אסיר וּוידא שלא דילג על איש.

לבסוף פנה לעזוב, ובעוד אנו צועדים במסדרון החל לרדוף אחרינו אסיר גדל-מידות שפניו מצולקות. 'ראביי, ראביי', הוא צעק, 'חכה בבקשה'. עצרנו מיד ושלמה פנה לעומתו בפנים מאירות. 'כן, חבר קדוש שלי?', שאל במתיקות. האיש החל להתמלא במבוכה, כאילו הוא מתחרט על מעשהו הפזיז, ואז אזר אומץ, ואמר לבסוף, 'פשוט אהבתי את החיבוק שנתת לי קודם. אכפת לך לתת לי עוד אחד?' ר' שלמה הגיב בחיוך הקורן ביותר בעולם, ואז עטף אותו בזרועותיו בחיבה. הם עמדו חבוקים שעה ארוכה. "לבסוף חדל האסיר ופלט את האנחה העמוקה ביותר בעולם. 'אוי, ראביי', אמר, 'אף אחד, אף אחד, לא חיבק אותי כך מעולם', ואז החלו דמעות לזלוג במורד פניו.

"'אתה יודע, ראביי', הוא התייפח בצער, 'אם רק היו מחבקים אותי כך לפני עשר שנים, אני בטוח שלא הייתי בכלא הזה היום'".

אמנם, רבקה צדקה ויעקב הוא זה שצריך להיות היורש. אך יצחק לא וויתר על אהבת בנו. נראה שבזכות זה, עשיו כיבד את הוריו, ואמר שלא יהרוג את יעקב כל זמן שהוריו בחיים.

בזכות אהבה הזו, לעתיד לבוא עתיד עשיו לחזור בתשובה, שנאמר: "ועלו מושעים בהר ציון לשפוט את הר עשיו".

שנזכה לאהוב את ילדינו ללא תנאי תמיד.

 

05.11.2018

1. מאמר יפה ובכל זאת יש גם עומק פסיכולוגי....... (משה אהרון עו"ד)

בס"ד.
יצחק גדל להיותו מרדן טעון על הורין ואף על בוראו ["פחד יצחק"]בעיקר על גירוש ישמעאל וטראומת העקדה ["פחד יצחק"]. זו הסיבה שיצחק לא התפלל על הבנים עשרים שנה ןאף ה' גמל לו באי התגלות איליו ובהעדפת רבקה לעניין זה .
על כל פנים, הוא יצחק הבטיח לעצמו שאצלו לא תהא כזו חלוקה מפלה בין הבנים. והבכור לעולם לא יוזנח הוא הבטיח לעצמו שמה שהיה לא יהיה . לפיכך נתן דרור לנפשו לאהוב את מי שקצת גם דומה לו גם כאיש שדה.
זאת ועוד גם עשיו הבן גדל על הסיפורים של גירוש ישמעאל והוא צד - לכד בעיה זו לשלוט בה בפיו שכל פעם היה אומר לאביו : "נכון אבא אתה לא תעשה כן לגביי ותכבד בכורתי".
כך היה אומר עשיו שוב ושוב עד כי במאמר פיו זה צד גם את יצחק אביו
ואכן יצחק ביקש לקיים זאת בכוונתו לברך לכתחילה את עשיו .

דווח על תגובה לא ראויה
05.11.2018

2. הרב לא ניסה לתת הסבר פסיכולוגי אלא ערכי (תגובה ל-1)

דווח על תגובה לא ראויה
05.11.2018

3. רעיון חזק! וכל כך חשוב! תודה! (יהודי כשר)

דווח על תגובה לא ראויה
05.11.2018

4. דמעות... הלוואי והייתי יודעת לתת אהבה לבן שעזב... כעת מאוחר... (קוראת)

דווח על תגובה לא ראויה
05.11.2018

5. ל - 2 באהבת כלל ישראל....... (משה אהרון עו"ד)


בניסיון להפיס קצת את דעתך
להלן הסבר :
לדעתי, יש קושי מסויים בפירוש שעליו נסוב מאמרו של כב' הרב
[אם תבקש אפרט בתגובה נוספת[.
על כן ביקשתי ל"מפות" את האמת לטעמי בהבאת גם את הרקע כאמור [לדעתי בעדינות הראויה המייתרת לכתחילה את הצורך בתגובתך].
פליאה היא לי מדוע אתם כל כך חרדים לכבודו של הרב.
והוא לדעתי כלל לא צריך לכך.

דווח על תגובה לא ראויה
07.11.2018

6. התחושה שבהרבה מקומות אתה מנסה לחלוק על הרבנים שכותבים רעיונות יפים (תגובה ל-5)

דווח על תגובה לא ראויה
07.11.2018

7. סיפור יפה ומרגש. (-)

דווח על תגובה לא ראויה
07.11.2018

8. ל - 5 באהבת כלל ישראל (אליהו)

כתבת יפה. ובכל זאת הבאת תיאוריה בתחילת דבריך שהיא כלל לא מוכרחת.
התנ"ך יכול להתפרש באופנים שונים, כל עוד אנו מכבדים את גדולי ישראל האבות הקדושים.

דווח על תגובה לא ראויה
07.11.2018

9. לאליהו [8] תודה על תגובתך המכובדת .... (משה אהרון עו"ד)

בס"ד.

ככל שהולכים ומתכנסים אל עבר אותה הנקודה של "סגירת המעגל" -קרי הגאולה השלמה
התמורות ובכל תחום תהיינה מופלגות ומפתיעות חז"ל באומנותם סיכמו זאת בשתי מילים : "החוצפה תשגה" ודוק "תשגה" - גם מלשון של הישג והרי הצד השני של מטבע הגאולה השלמה האמת . הינה זיקוק האמת לכלל האמת האלוקית היותר מוחלטת .
קרי אמיתה האלוקי של תורת ישראל
בלי תהליך זה אין גאולה ואין משיח ......
והנה במשך הדורות נפלו לא מעט שסיגים בפרשנותה של התורה .
תופעה שהנביא מכנה בדו משמעויות "האמת הנעדרת". מחד אמת קיימת של עדרים עדרים ומאידך אמת אלוקית האחת חסרה ונעדרת .
והנה חלק מהתופעה השלילית של האמת הנעדרת הינה התופעה שגם באה לידי ביטוי נרחב בתגובות כאן כי האמת מתקבלת לא מכוח עצמה מבחינתה עניינית - אלא ממי שאמרה.
אמרה רב אורטודוקסי ואפילו היא נעדרת כאמור היא מיד מתקדש ועל ידי העדרים .
ואם מי מעיז להעמיד אמת אלטרנטיבית אחרת הוא מיד מוקע כמי שחלילה מזלזל ברבני ובגדולי ישראל .
כמו בכל עדות של אמת מי שכובש עדותו ולא אומרה בחוצות עובר על "ואם לא הגיד ונשא עוונו"..
קח לדוגמא רמזתי פה בתגובתי השנייה כי יש בעייתיות בפרשנות שבלב המאמר ורמזתי שאם אדרש אשמח לפתח יותר. והנה לא אותך ולא את קודמך המגיב האחר לא עניין לברור באמת ועד תום .
עניין אותכם ודומה שזה אשר מעסיק אותכם כיצד זה בדברי "התיאוריה" המיוחסים לי אני פוגע בגדולי ישראל ובאבות .
היה פעם אמורא שעלה כך או אחרת למעלה ואמר שמשם הכול נראה הפוך.....
ולמה לך להניח כי דווקא עתה המצב שונה.
ההפך עתה מבחינה זו המצב קטסטרופאלי לא פחות .....
ואם כך איך אפשר לאטום אוזניים מאלטרנטיבות מוצעות ולהיאחז אך בקלישאות ....
גדולתה של תורת ישראל כתורת אמת היא גם בשניים אלה :
שהיא כיהלום שככל שהשיטות לליטושו מתקדמות יותר אורו זוהרו בוהקים יותר ויותר .
והוא מאיר יותר.
ושנית כל יקריה של התורה האבות והרועים החל ממשה וכלה בדוד אף אחד לא יצא נקי ממנה אף אחד לא
הפך חסין מטעות ומאשמה.
שניהם הוקעו בריש גלי ובצורה די ישירה ובוטה
קח את משה רעיא מהימנא ואהרון הכהן על שניים אלה העיד ה' על אשר מעלתם בי .
ועל דוד יש הרבה מה לומר .........
ולבסוף אני חש ואולי משוכנע יודע כי האבות וגדולי ישראל אשר יושבים בעולם ההוא מול כיסא הכבוד ואפופים באמת המוחלטת האלוקית כמה מייחלים הם למי אשר יעיז לתקן פה בעלמא הדין את טעויותיהם במגמת קידום ובביצור האמת התורנית .
על מנת שבניהם יגיעו סוף סוף למנוחה ולנחלה.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

הרב דוד לאו צילום: פלאש 90. יעקב כהן

נאמני תורה ועבודה לרב לאו: התעלמת מהצעותינו לתיקון הרבנות

קרא עוד