פרשת תולדות: אהבת הילדים ללא תנאי

בפרשתנו מסופר שיצחק אוהב את עשיו. כיצד יכול להיות שיצחק אוהב את בנו שמתנהג בצורה כזו שאיננה ראויה? בואו ללמוד משהו על אהבה

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 05/11/18 11:01 כז בחשון התשעט

פרשת תולדות: אהבת הילדים ללא תנאי
צילום: shutterstock

בפרשתנו מסופר שיצחק אוהב את עשיו (בראשית פרק כה, כח): "וַיֶּאֱהַב יִצְחָק אֶת עֵשָׂו כִּי צַיִד בְּפִיו". פרשנים רבים תמהים הכיצד יצחק אוהב את בנו שמתנהג בצורה כזו שאיננה ראויה?

ואולי ניתן להציע ולומר, שיצחק מלמד אותנו יסוד חשוב לחיים. את הילדים צריך לאהוב בלי תנאי. גם אם הם מתנהגים כמו עשיו הרשע, צריך לאהוב אותם.

לפי זה משמעות הפסוק: "כִּי צַיִד בְּפִיו", גם כאשר ציד בפיו (המילה "כי" יכולה לשמש במשמעות "אף"). יצחק אוהב את עשיו, אף כשהוא מתנהג בחוסר באופן לא ראוי.

מספרים על ר' שלמה קרליבך שביקר בבית-כלא במדינת ניו-יורק. הוא הוזמן על-ידי אחראי הדת היהודי, שביקש ממנו לערוך הופעה ליהודים הכלואים שם לכבוד חנוכה. לא היו שם רבים, אפילו לא מניין, רק שמונה יהודים. לא הוצע לו כל תשלום, אך ר' שלמה קיבל את ההזמנה מבלי להסס לרגע – זו הייתה חתיכת טרחה, שלוש שעות לכל כיוון – 'אין בעיה!', אמר ר' שלמה בעליזות. "ההופעה הצליחה מאוד, ור' שלמה הפך אותה למסיבת חנוכה אמיתית, אך זו הייתה רק ההתחלה. כשתמה החגיגה, פנה ר' שלמה לאחראי הדת ואמר, 'בבקשה… הייתי רוצה לבקר אצל האסירים האחרים כאן. תוכל להשיג לי אישור?'" ר' שלמה נכנס לכל תא, חיבק ונישק כל אסיר ושוחח אתו. אחר כך הלך לחדר האוכל, למועדון, למטבח, לכל פינה וכוך בבית הסוהר שהרשו לו להיכנס אליהם, ולא נח ולא שקט עד שצד כל אסיר וּוידא שלא דילג על איש.

לבסוף פנה לעזוב, ובעוד אנו צועדים במסדרון החל לרדוף אחרינו אסיר גדל-מידות שפניו מצולקות. 'ראביי, ראביי', הוא צעק, 'חכה בבקשה'. עצרנו מיד ושלמה פנה לעומתו בפנים מאירות. 'כן, חבר קדוש שלי?', שאל במתיקות. האיש החל להתמלא במבוכה, כאילו הוא מתחרט על מעשהו הפזיז, ואז אזר אומץ, ואמר לבסוף, 'פשוט אהבתי את החיבוק שנתת לי קודם. אכפת לך לתת לי עוד אחד?' ר' שלמה הגיב בחיוך הקורן ביותר בעולם, ואז עטף אותו בזרועותיו בחיבה. הם עמדו חבוקים שעה ארוכה. "לבסוף חדל האסיר ופלט את האנחה העמוקה ביותר בעולם. 'אוי, ראביי', אמר, 'אף אחד, אף אחד, לא חיבק אותי כך מעולם', ואז החלו דמעות לזלוג במורד פניו.

"'אתה יודע, ראביי', הוא התייפח בצער, 'אם רק היו מחבקים אותי כך לפני עשר שנים, אני בטוח שלא הייתי בכלא הזה היום'".

אמנם, רבקה צדקה ויעקב הוא זה שצריך להיות היורש. אך יצחק לא וויתר על אהבת בנו. נראה שבזכות זה, עשיו כיבד את הוריו, ואמר שלא יהרוג את יעקב כל זמן שהוריו בחיים.

בזכות אהבה הזו, לעתיד לבוא עתיד עשיו לחזור בתשובה, שנאמר: "ועלו מושעים בהר ציון לשפוט את הר עשיו".

שנזכה לאהוב את ילדינו ללא תנאי תמיד.