פרשת שמות: למה הם שונאים אותנו?

שאלת האנטישמיות, כך מסתבר, מתחילה כבר לפני אלפי שנים, כשאבותינו היו במצרים והסיבה שלה מפתיעה

חדשות כיפה זיו אלול 04/01/24 11:06 כג בטבת התשפד

פרשת שמות: למה הם שונאים אותנו?
זיו אלול , צילום: טל שחר

קשה מאוד להסביר לעצמנו את העולם אחרי השביעי באוקטובר. מדובר בעולם שלפתע הפך את עורו, ייצר סטנדרט מיוחד עבור הישראלים, ארגוני הנשים נאלמו דום, ואפילו מזכ"ל האו"ם מאכזב בדיוק כשנעשו עוולות מזעזעות תחת המשמרת שלו.

האנטישמיות אינה חדשה. אברהם, אבי האומה היהודית, התבשר על כך: "ידוע תדע כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם, ועבדום ועינו ואתם ארבע מאות שנה". נבואה שהתממשה בין שורותיה של פרשת השבוע.

פרשת השבוע פרשת שמות

אולם מדוע אלוקים גזר על עם ישראל את מאות ואלפי שנות הסבל הללו? רדיפות, פרעות, גירושים, גזירות, רציחות ואכזריות בלתי נתפסת?

שווה להאזין לתשובתו של רבי יצחק עראמה, שחווה על בשרו את גירוש ספרד. הוא ידע רדיפת יהודים ואנטישמיות אכזרית מאין כמותה. הוא חווה את רדיפות האינקוויזיציה והעלאת יהודים על המוקד לקול תרועת ההמון.

ובפירושו לפרשת השבוע הוא מציין את המניע הסמוי, הסוד הגדול, הרוחני, העומד מאחורי תופעת הטבע הגדולה בהיסטוריה. דווקא ההתמודדות מול מצבים קשים, מכשירה את העם לבנות את עצמו רוחנית לקראת תפקיד העל שמוטל עליו.

כל הישג והצלחה שמגיעה בלי דרך, בלי קושי, לא מאפשרים תהליך של למידה, בניה והערכה לשלב שבו נהיה אחרי הצמיחה, ושנוכל להסתכל אחורה ולהגיד מה למדנו, מה לקחנו ועכשיו לכוון לנקודה גבוהה יותר.

כל יזם יודע שלבנות חברה זה לא רק יצירתיות, לא רק גיוס כסף, זה מבחן יום יומי של פידבקים משותפים, יזמים, דירקטוריון שבו צריך כל רגע לתכנן מסלול מחדש, להיות בקצה אחד ומשם להאמין שאפשר להגיע לנקודה אחרת גם אם זה נראה חסר סיכוי. זאת לא אופטימיות, זאת אמונה עם תוכנית פעולה ריאלית ופרודוקטיבית.

פרשת השבוע פרשת שמות

לאמונה שיש סיכוי לצאת מהמשבר יש תפקיד משמעותי מאוד, קצת דומה לחולה לפעמים קשה שמחפש תקווה ובגלל זה מוכן לעבוד קשה.

המשקל הרוחני של האמונה הוא גדול יותר בהגדרתו מאדר המרחב הפיזי הקיים, זה בעצם ההבדל בין הגשמיות לרוחניות.

פרשת שמות היא גם פרשת בר המצווה שלי, אבל היא גם פרשה של התחלה, שמתחילה עם קושי לא פשוט - ומצליחה להסביר איך אפשר להתגבר עליו ולמה יש גם גאולה שצריך לצפות לה.

הדברים רלוונטיים לחלוטין להתמודדות שלנו היום.

קשה לכתוב זאת, אך אין ספק כי מדינת ישראל של אחרי השביעי לאוקטובר הוכיחה לעצמה עד כמה חזקה, מאוחדת, מסוגלת וסולידרית היא. ראינו את העם בשעתו הקשה ביותר - שהיתה גם לשעתו היפה ביותר. הקושי בונה. הקושי מעדן ומזכך את האדם ויוצר ממנו אדם איכותי יותר. מסוגל יותר. מתמודד יותר. הלוואי ונשכיל לאגור את העוצמות הללו לעיתות שלום

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע, מנכ"ל Pery ומחבר הספר "אבות הניהול".