על יצירה ועל גאולה רוחנית

מהי גאולה ובמה היא מתבטאת? הרב כרמי הורוביץ על שני אספקטים בגאולה: גאולה פוליטית-חומרית וגאולה רוחנית.

חדשות כיפה הרב פרופ´ כרמי הורוביץ 03/01/13 12:39 כא בטבת התשעג

על יצירה ועל גאולה רוחנית
ryan_franklin_az -CC-BY, צילום: ryan_franklin_az -CC-BY

ספר בראשית עוסק בבריאת העולם, ביצירת האנושות ובסיפורי האבות. חיי האבות לפי הרמב"ן מהווים סימן ודגם למה שיקרה לעם ישראל בעתיד. מחייהם וממעשיהם של האבות אנחנו הבנים אמורים לשאוב השראה והדרכה. ספר שמות לפי הרמב"ן עוסק בגלות הראשונה, ובגאולה ממנה. שעבוד מצרים היה כור הברזל שהכין את עם ישראל לגאולה.

רעיון הגאולה, שנוצר יחד עם יצירת עם ישראל הפך להיות אחד מהתרומות החשובות של עם ישראל לאנושות. ראיית ההיסטוריה בראיה קווית כמובילה מעבר לעתיד מזהיר, לגאולה ולתקופה משיחית, העמידה את הראיה האופטימית במרכז החוויה האנושית. יש תקוה, יש למה לשאוף. ההסתכלות האופטימית חדרה מהיהדות לדתות המונותיאיסטיות ודרכם עיצבה את עולם הרעיוני של מיליארדים.

מהי גאולה ובמה היא מתבטאת? שני אספקטים יש לגאולה בהגות היהודית: גאולה פוליטית חומרית וגאולה רוחנית. הגאולה הפוליטית- חומרית משמעותה שחרור משעבוד המתבטא בהתיישבות בארץ ישראל ובניית חיים כאומה על כל תכונותיה. הגאולה ממצרים היא בראש ובראשונה גאולה חומרית, דהיינו גאולה משעבוד מתוך שאיפה לעצמאות. אבל יש לזכור שלא רק משעבוד פיזי נגאלו ישראל, אלא נגאלו גם גאולה רוחנית והגיעו לעצמאות רוחנית. דברי הרמב"ן בהקדמה לספר שמות על הגאולה הרוחנית הם חשובים:

והנה הגלות איננו נשלם עד יום שובם אל מקומם ואל מעלת אבותם ישובו...כשבאו אל הר סיני ועשו המשכן ושב הקדוש ברוך הוא והשרה שכינתו ביניהם אז שבו אל מעלות אבותם... ואז נחשבו גאולים.

סוף הגלות ותחילת הגאולה ממצרים מתקיימים עם השראת השכינה על עם ישראל שבאה עם מתן תורה והעמדת המשכן. "אז שבו אל מעלת אבותם... ואז נחשבו גאולים".

זכינו בדורנו להתחלת קיבוץ גלויות ובנין ארץ ישראל. אך עדיין לא זכינו להשראת השכינה. אנו חייבים להמשך בבניית התשתית הפיזית לגאולה יחד עם השאיפה לעלייה רוחנית דרך לימוד תורה וקיום מצוות, שתזכה אותנו להשראת השכינה ולגאולה שלמה.

הכותב הוא נשיא המכללה האקדמית לחינוך גבעת ושינגטון