סוד הגאולה - זקיפת הקומה

כל מקום בהסטוריה בו עם-ישראל הרכין את ראשו - גרר אחריו משבר וגלות גם אם לא באופן מיידי, ואילו בכל מקום בהסטוריה בו עם-ישראל זקף את קומתו - התעלה הוא והתקדם מעלה מעלה

חדשות כיפה הרב שחר קיהן 29/12/09 00:00 יב בטבת התשע

מאז חטאו של האדם הראשון, העולם שואף ומתקדם אט אט מעלה מעלה חזרה למצבו העליון בו שהה האדם הראשון בגן עדן ואף מתקדם להשלמת הצעד הבא - לעולם שכולו טוב אשר האדם הראשון לא זכה להגיע אליו. התגשמות השאיפה של העולם בדרך להגשמת האידיאל העליון עוברת דרך עליות ומשברים אשר כולם יחדיו מסייעים להופעה חדשה של המציאות. מגשימי המהלך האלוקי הזה עלי אדמות הלוא הם בני ישראל - עם הסגולה אשר בחר ה. עם-ישראל ניחן בכושר הישרדות מיוחד ביותר במהלך ההסטוריה עד אשר ברור לעין כל כי אין הוא נשלט ע"י הטבע אלא בידי כוח עליון ונשגב יותר. כושר הישרדות זה אינו מתיר את עם-ישראל במצב מרומם מכל העמים לאורך כל הדורות אלא ההיפך הוא הנכון, ישנן תהפוכות, עליות ומשברים גם יחד במהלך הדורות בעם-ישראל - ודווקא דבר זה הוא אשר גורם להתפעלות בעיני כל העמים!

בכדי לבחון מהי התעלות ומהו משבר בעם-ישראל, עלינו להשתמש בכלל הידוע האומר כי המקום הראשון בהסטוריה בו מופיעה תופעה החוזרת על עצמה עוד פעמים נוספות מהווה אב-טיפוס לכל המקרים הדומים שיבואו בהמשך. על-כן, עלינו לעיין במקום הראשון בהסטוריה בו עם-ישראל הגיע לתקופת משבר, תקופה של גלות, וכן לעיין במקום הראשון בו עם-ישראל התעלה והתרומם, תקופה של גאולה.

בסופו של ספר בראשית אחרי ירידתם של יעקב ובניו למצרים, יוסף מביא אל פרעה מלך מצרים "מקצה אחיו", רש"י מפרש שיוסף העמיד מול פרעה חמישה מאחיו את החלשים שבהם. ייתכן כי יוסף שהסתובב רבות במסדרונות ארמונו של פרעה חש כי פרעה חושש מעוצמתם של יעקב ובניו שירדו מצריימה - מגיבורי ארץ כנען - על-כן החליט יוסף להרגיע את פרעה ולשלוח אליו "מקצה אחיו" - את החלשים שבהם, זוהי תחילת הגלות! הכפפת הראש, תחילתה של גלות מצרים אינה בעצם עבודת הפרך של בני-ישראל אלא בהכפפת ראשם אל מול שליט זר. מאידך, בפרשתנו, פרשת שמות, ישנו מהלך הפוך - כאשר מלך מצרים מצווה להשליך את כל תינוקות ישראל ליאור, ישנה אמירה חזקה מאד של התורה: "ותחיינה את הילדים" המיילדות העבריות מורדות בציווי של מלך מצרים ומסרבות להרוג את הילדים. זוהי תחילתה של הגאולה! הרמת הראש, זקיפת הקומה! וזאת למרות שגזירותיו של פרעה עוד מתחזקות ומוקצנות לרעת עם-ישראל עד ליציאת מצרים.

מכאן אנו למדים כי כל מקום בהסטוריה בו עם-ישראל הרכין את ראשו - גרר אחריו משבר וגלות גם אם לא באופן מיידי, ואילו בכל מקום בהסטוריה בו עם-ישראל זקף את קומתו - התעלה הוא והתקדם מעלה מעלה. דבר זה אנו רואים בכל מהלך ההסטוריה ואף בימינו אנו בהתנהלותה של מדינת ישראל. נותר רק לברך שבעזרת ה צה"ל, מדינת ישראל וכולנו בתוכה נדע להרים את הראש, לזקוף קומה אל מול האתגרים העומדים בפנינו כעם וכמדינה בדרך לגאולה השלמה.

שחר קיהן, ר"מ בישיבת ההסדר "מאיר-הראל" מודיעין