פרשת שלח לך: לימוד הורים וילדים

לימוד הורים וילדים - שאלות ותשובות על פרשת השבוע 'שלח לך'

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 09/06/20 21:29 יז בסיון התשפ

פרשת שלח לך: לימוד הורים וילדים
פרשת השבוע, צילום: shutterstock

פרשת ' שלח לך '

שאלות-

  1. בסוף הפרשה הקודמת קראנו על חטא מרים, אשר דיברה לשון הרע על משה וציפורה. האם לדעתכם יש קשר בין חטא מרים לחטא המרגלים שמופיע בפרשתנו?
  2. "וַיִּקְרָא מֹשֶׁה לְהוֹשֵׁעַ בִּן נוּן, יְהוֹשֻׁעַ" – מדוע שינה משה את שמו של הושע ליהושוע?
  3. מהם הדברים שביקש משה מהמרגלים לבדוק בארץ ישראל?
  4. התורה מתארת את המסלול של המרגלים- "וַיַּעֲלוּ בַנֶּגֶב וַיָּבֹא עַד חֶבְרוֹן". מדוע "וַיָּבֹא" (לשון יחיד) ולא "ויבואו" (לשון רבים)?
  5. אנחנו יודעים שהמרגלים חטאו כשאמרו שלא נוכל לכבוש את הארץ. אך מדוע זה חטא? הרי משה שלח אותם כדי שיחזרו ויגידו את האמת, ואם כך הם חושבים, האם לא היו צריכים לומר את הערכתם?
  6. מיהם שני המרגלים שהגנו על כבודה של ארץ ישראל, והאמינו שנוכל לכבוש אותה?
  7. כיצד מגיב ד' לתלונות העם, ולרצונם לחזור למצרים? וכיצד מגיב משה לתגובת ד'?
  8. לאחר שד' סלח לעם ישראל, הוא בכל זאת משאיר עונש אחד. מהו העונש?
  9. מהו 'חטא המעפילים'?
  10. "תּוֹרָה אַחַת וּמִשְׁפָּט אֶחָד יִהְיֶה לָכֶם וְלַגֵּר הַגָּר אִתְּכֶם" – תנו שלוש דוגמאות כיצד נוכל לעזור לגרים להשתלב בעם ישראל
  11. מהו 'חטא המקושש'? וכיצד הגיב ד' לחטא זה?
  12. "וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת עַל כַּנְפֵי בִגְדֵיהֶם" – מה הטעם במצוות ציצית?
  13. פינת ההלכה- איזה בגד חייב בציצית ואיזה בגד פטור?

 

 תשובות-

  1. ביאר רש"י- "למה נסמכה פרשת מרגלים לפרשת מרים, לפי שלקתה על עסקי דבה שדברה באחיה, ורשעים הללו ראו ולא לקחו מוסר". להראות שהמרגלים יכלו ללמוד ממרים שלא לדבר לשון הרע, אך הם טעו ודיברו לשון הרע על ארץ ישראל
  2. ביאר רש"י- "התפלל עליו: י-ה יושיעך מעצת מרגלים". משה ידע ברוח הקודש שהמרגלים יחטאו, ולכן הוסיף להושע את שם השם (י-ה) בשמו, כתפילה שיגן עליו ד'
  3. 1.האם העם חזק או חלש. 2.האם לארץ יש מעיינות ומקורות מים. האם לאוייב יש ביצורים. 4.האם הארץ נותנת פירות טובים. ורש"י הוסיף- "האם יש בהם אדם כשר שיגן עליהם בזכותו"- האם יש לאוייב אדם צדיק שיתפלל בעדם וימנע מאיתנו לכבוש את ארץ ישראל מידם. (ואכן היה- איוב היה צדיק שחי בארץ בזמנם, והוא מת באותו יום, לדעת חלק מחז"ל)
  4. ביאר רש"י- "כלב לבדו הלך לשם ונשתטח על קברי אבות, שלא יהא ניסת לחבריו להיות בעצתם". רק כלב בן יפונה הלך, כדי להתפלל במערת המכפלה שלא יכשל בחטא המרגלים, ולכן כתוב 'ויבוא' בלשון יחיד.
  5. הסביר רמב"ן- "אבל רשעם במילת אפס (-'אפס כי עז העם'), שהיא מורה על דבר אפס ונמנע מן האדם, שאי אפשר בשום עניין...והנה אמרו לו: הארץ שמנה וגם זבת חלב ודבש והפרי טוב, אבל אי אפשר לבוא אליהם". רמב"ן מסביר שאסור היה להם לומר שאין סיכוי לכבוש, שהרי לא לכך נשלחו ואין להם מושג אם אי אפשר, כי ד' יכול לעזור. אך היו חייבים לומר שקשה יהיה לכבוש, כי זה מה שהם ראו וידעו
  6. יהושע בן נון נשיא שבט אפרים, וכלב בן יפונה נציג שבט יהודה
  7. תחילה רוצה ד' להשמיד את העם, ולבנות אותו מחדש ממשה- "אַכֶּנּוּ בַדֶּבֶר וְאוֹרִשֶׁנּוּ וְאֶעֱשֶׂה אֹתְךָ לְגוֹי גָּדוֹל וְעָצוּם מִמֶּנּוּ". משה מסרב, מתפלל ומפר את הגזירה- "סְלַח נָא לַעֲוֹן הָעָם הַזֶּה כְּגֹדֶל חַסְדֶּךָ"
  8. "וּפִגְרֵיכֶם אַתֶּם יִפְּלוּ בַּמִּדְבָּר הַזֶּה". כל הגברים המבוגרים שהיו בחטא המרגלים (הנשים לא חטאו במרגלים), ימותו במדבר במשך 40 שנה. והמרגלים מתו מיד- "וַיָּמֻתוּ הָאֲנָשִׁים מוֹצִאֵי דִבַּת הָאָרֶץ רָעָה בַּמַּגֵּפָה". רק הצעירים והנשים יכנסו לארץ.
  9. אנשים שלאחר חטא המרגלים ניסו בכל זאת להכנס לארץ ללא ארון ד', ולמרות שד' אסר. עמלק וכנען הכו אותם
  10. אירוח בשבת, סיוע בבית הספר, עזרה בשפה העברית
  11. "וַיִּהְיוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בַּמִּדְבָּר וַיִּמְצְאוּ אִישׁ מְקֹשֵׁשׁ עֵצִים בְּיוֹם הַשַּׁבָּת... וַיֹּאמֶר ד' אֶל מֹשֶׁה מוֹת יוּמַת הָאִישׁ רָגוֹם אֹתוֹ בָאֲבָנִים"
  12. "וּרְאִיתֶם אֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְוֹת ד'...וְלֹא תָתֻרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם אֲשֶׁר אַתֶּם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם". זכרון המצוות, ושמירה על העיניים שלא נביט ונחשוב דברים לא צנועים
  13. בגד שיש לו ארבע פינות, ועשוי מצמר, והוא בגד של יום, חייב ביום בציצית לכל הדעות. אם הוא עשוי מבד, לדעת השו"ע חייב רק מדרבנן, ולדעת הרמ"א חייב מדאורייתא. אם הוא של לילה ולובש ביום, חייב רק לדעת הרמב"ם, ולדעת הרא"ש פטור. אם הוא של יום ולובש בלילה, פטור לדעת הרמב"ם ולדעת הרא"ש חייב.