לספר בשבחה של ארץ ישראל - תשובת המשקל לחטא המרגלים

חטא המרגלים הינו חטא שהביא להרבה אססונות בעקבותיו. הרב אליהו קפלן מסביר את החטא ואת התיקון...

חדשות כיפה הרב אליהו קפלן 18/12/02 00:00 יג בטבת התשסג

כידוע חטא המרגלים הינו היסוד והביא לכל האסונות שארעו את אבותינו בתשעה באב. אולם בנוסף לכך הוא גם היסוד הרוחני - נפשי שעומד ביסוד חטאי עם ישראל שהביאו לאסונות אלו.
וכפי שאמרו חז"ל אתם בכיתם בכיה של חינם וכו' (מקור) בכדי לעמוד על חטאם ועל התשובה לחטאים. עלינו לברר תחילה מי היו המרגלים. המדרש אומר (מקור) שהמרגלים צדיקים היו, ונקראו כסילים רק בעקבות הוצאת דיבת הארץ רעה.
הזוהר מסביר (מקור) שחטאם נבע מהחשש שבארץ ישראל יחפש משה מנהיגים חדשים והם יאבדו את ההנהגה.
אולם מדוע חששו הנשיאים מכך. אפשר לענות על כך ברובד הפשוט, כל שינוי משמעותי שחל בצבור משפיע מיד גם על ההנהגה. ובדרך כלל כאשר יש שינוי משמעותי בעם, גם ההנהגה מוחלפת.
אולם השל"ה (מקור) מוסיף עומק לענין. כי יש בכך לא רק חילופי הנהגות וכפי שמדגישים המדרש "כשרים היו באותה שעה" "ר"ל בחוצה לארץ ראוים להיות מנהיגים" וחטאם היה בכך שרצו להמשיך את הנהגתם.
אולם בכדי להבין את שורש הענין, יש עלינו להבין לצורך מה נשלחו המרגלים. רבי יוסף קארו מספר בשם "המגיד" במגיד מישרים שלו (מקור) שמטרת המרגלים היתה לכפר על חטאי בני ישראל במדבר. וע"י שיחזרו המרגלים ויעוררו בבנ"י את האהבה לארץ ישראל ויעוררו את רצונם לעלות לארץ יעשו בכך תשובה על חטאיהם ועל נסותם את ה' במדבר. אולם במקום זאת הוסיפו המרגלים חטא על פשע.
אך מדברי המגיד ניתן ללמד גם מהו התיקון לחטא המרגלים. וכפי שמדגיש המדרש (מקור) שחטא המרגלים נשאר בבחינת "מלוה" שעל עם ישראל לפרוע. וכיצד פורעים חטא זה? מסביר הרב טייכטל בספרו "אם הבנים שמחה" (מקור) שיש לעורר את אהבת עם ישראל לארץ ישראל ובזה נתקן קודם כל, את חטאם של המרגלים, שהרי מטרת המרגלים היתה לעורר בבני ישראל את אהבת ארץ ישראל, והם חטאו ועשו את ההיפך. ועל כן התשובה לכך היא קודם כל לעורר את עם ישראל לאהבת ארץ ישראל.
וכפי שאמר גם הראי"ה קוק שהתיקון לחטא המרגלים שהוציאו דיבה על הארץ הוא ע"י שנודיע את ערכה של ארץ ישראל (מקור) "את ערכה וחכמתה" ויהיה הדבר בבחינת "תשובת המשקל" לחטא המרגלים.
מכאן יש ללמוד גם על כל המוציא לשון הרע על הארץ או על יושביה, שהוא חוטא חטא גדול, ואפילו יכולים להיות אנשים צדיקים שיחטאו בחטא זה, וכפי שמביא בעל אם הבנים שמחה בשם רבי חיים זוננפלד, (מקור) שהמרגלים, גם לאחר חטאם נחשבו לצדיקים, כי היו צדיקים בדברים אחרים ועל כן יש נוהגים לצום בעם מיתתם - י"ז באלול, כי "אפילו צדיקים יכולים להיות מרגלים".
וכפי שמסכם הרב שייכטל (מקור), ע"פ כל המקורות שהבאנו, שיכולים להיות אנשים גדולים וצדיקים שדוקא על החטא של הוצאת דיבת הארץ רעה יעברו, ואע"פ שחטאו חטא גדול, אין זה פוסל את צדיקותם בענינים אחרים.
אולם כלל גדול יש ללמוד מכך, שכל המדבר רעה על ארץ ישראל, מכל סיבה שתהיה, חוטא הוא בכך בחטאם של המרגלים. ולעומת זאת כל המספר בשבחה מתקן הוא בזה את חטאם של המרגלים. ורק אם נזכה לתקון חטאם זה נוכל לבטל את היסוד והשורש לכל החורבנות שהרי שורשם של החטאים שהובילו לחורבנן בתי המקדש, נובע גם הוא מהשורש הנפשי שהביא לחטא המרגלים.