על הרפורמה המשפטית בפרשת שופטים כולם מסכימים

השופטים והשוטרים אלו מנגנוני הבקרה האישיים שכל אחד מאיתנו צריך לשים ולבחון האם וכיצד הוא פועל נכון עם חושיו. אם נשכיל להושיב שופטים ושוטרים בשערים אלו, ללא כל ספק נראה תיקון וברכה | הרב אסף הר-נוי

חדשות כיפה הרב אסף הר-נוי 17/08/23 12:44 ל באב התשפג

על הרפורמה המשפטית בפרשת שופטים כולם מסכימים
פרשת השבוע, צילום: pixabay

מחלוקת גדולה ניטשת בציבור הישראלי- בעד או נגד הרפורמה המשפטית. יש שתופסים צד, יש שיושבים על הגדר, אך על הרפורמה המשפטית שבפרשתנו ללא כל ספק כולם מסכימים.

אם נתבונן על כל הפרשות מתחילת חומש דברים, נראה כי יש כאן חיבור של שלושה חושים חשובים שיש באדם.

פרשת דברים - כשמה, שייכת לחוש הדיבור, וכמוה פרשת ואתחנן המתייחסת לתחינה ולתפילה של משה בדיבורו אל ה'. פרשת עקב הבאה אחריהן עוסקת בחוש השמיעה- "והיה עקב תשמעון", ואילו פרשת ראה מדגישה את חוש הראיה.

המקום של פרשת שופטים

מה מקומה של פרשת השבוע שלנו, "שופטים", ברצף הזה?

חושי הדיבור, השמיעה והראיה, הם החושים המרכזיים שהאדם יכול לעלות וליפול איתם. אלו החושים העיקריים שאיתם הוא מתמודד מול הטוב והרע. מה אנחנו רואים, והאם אנחנו רואים בעין טובה או רעה. מה אנחנו שומעים, והאם אנחנו משתפים פעולה עם שמועות טובות או רעות ואסורות, ומה אנחנו מחליטים להוציא בדיבורנו- אלו עיקר ההתמודדויות שהאדם עומד מולם, אלו אבני הדרך מהם נבנה היום-יום שלנו.

לכן, לאחר הזכרת החושים הללו באה פרשת שופטים וקוראת לנו לבחון היטב, לבדוק ולשים לב, ובלשון התורה - "לשים שופטים בשערים" על כל אחד מהחושים הללו.

ללא כל ספק נראה תיקון וברכה

השופטים והשוטרים אלו מנגנוני הבקרה האישיים שכל אחד מאיתנו צריך לשים ולבחון האם וכיצד הוא פועל נכון עם חושיו, ואיברי החושים - העיניים, הפה והאוזניים הם למעשה "השערים" שבהם השופטים צריכים לשבת.

אם נשכיל להושיב שופטים ושוטרים בשערים אלו, ללא כל ספק נראה תיקון וברכה קודם כל בחיינו האישיים, בסביבתינו, ויחד עם זאת יוביל הדבר לחברה הרבה יותר בריאה, נעימה ומתוקנת, שהיא הבסיס והיסוד לקיומו של עם ישראל.

הרב אסף הר-נוי, רב קהילת "אדרת אליהו", וראש בימ"ד "מבקשי פניך", גילה, ירושלים.