ראית – לא תוכל להתעלם!

ר"ע מלמדנו ערך עליון העומד מעל הערך הנשגב של הלימוד, והוא, לא להתעלם מאף יהודי!! זהו מסר לציבור הרחב בכלל, ולרבני קהילות ומנהיגים, בפרט

חדשות כיפה הרב אופיר בן סעדון 18/08/15 09:38 ג באלול התשעה

ראית – לא תוכל להתעלם!
דוברות, צילום: דוברות

"שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך" המפרשים מקשים על הפסוק, מדוע הציווי מופנה אל היחיד? הרי הכוונה כלפי כל ישראל? התירוץ המוכר, כל יהודי חייב להציב לעצמו שופט ושוטר על 'שעריו' למען לא יחטא. שוטר על עניים, אוזניים, אף ופה ושופט על ליבו לבחור בן טוב לרע. בעל העמק דבר מתרץ אחרת - בלשון יחיד, יש כאן אזהרה על כנסת ישראל, היא הסנהדרין, להעמיד בי"ד בכל עיר.

האם ציווי זה מוטל על הסנהדרין בלבד? כיצד חיוב זה נוגע בחיים שלנו?

מסופר באליהו זוטא פ"יז על רבי עקיבא שראה אדם 'מכוער' ולא ידע האם הוא אדם או מהמזיקים. בשיחה עמו התברר לו שזה אדם שמת מן העולם אך נשלח בכל יום לאסוף עצים ובהם נשרף כפרה על עוונותיו. ר"ע שאל את המכוער האם אפשר לעזור, הוא ענה לו כפרתי אם בני יאמר עלי קדיש. ר"ע עמל וטרח, ולאחר זמן רב, הצליח למצוא את בנו ואף לחנכו לאמר קדיש על אביו ובזכותו יצא מגיהנם לגן עדן. והרי, ידועה גדלותו של ר"ע, בניצול כל רגע ללימוד התורה. כאשר שמע את אישתו אומרת לשכנה 'אילו שמע אותי ילמד עוד שתיים עשרה שנה', מייד פנה והלך. מדוע לא נכנס לומר שלום? כי בנין תורה עוצמתי מחייב רצף, ללא הפסקות וקרעים קרעים. מדוע ר"ע 'ביטל זמנו' עבור אותו יהודי ולא שלח שליח בסה"כ לחנך לומר קדיש?

ר"ע מלמדנו ערך עליון העומד מעל הערך הנשגב של הלימוד, והוא, לא להתעלם מאף יהודי!! זהו מסר לציבור הרחב בכלל, ולרבני קהילות ומנהיגים, בפרט. פעמים יש דילמה שמא זה לא מתפקידי... אדם 'הרואה' תופעה מסויימת חייב להבין שיש יד מכוונת, והאחריות מוטלת עליו לפעול בהתאם. ראית את הבן של השכן עושה מעשה שובבות, ראוי לנסות לשוחח איתו או לרמוז לו או לאביו לנהוג בדרך ראויה. אם ידוע לרב על בעיה חינוכית או זוגית אצל משפחה בקהילה, יש כאן חובה מוסרית לדאוג ולהיות אחראי. כל אדם יהיה בבחינת סנהדרין לעניין לקיחת אחריות ודאגה לסובבים אותו הדרך משתנה ממקרה למקרה, והמטרה, כפי שמסיימת הפרשה- 'ידנו לא שפכה את הדם הזה ועיננו לא ראו' . ערבות קהילתית איננה מתירה חודרנות ועין ביקורתית, אלא, ערנות ואחריות ללא התעלמות, כל אחד בגזרתו, ועל הרב במיוחד.

הכותב רב קהילת "יוסף-לי" במודיעין מרבני ארגון ברקאי

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן