קל להתחבר אל החומר אך אנו שואפים לחלק העליון

היצר הינו הכוח המרכזי שמוביל את חייו של האדם. ביכולתו של האדם להוביל את יצרו על הטוב

חדשות כיפה הרב שלמה לוי 27/08/14 17:02 א באלול התשעד

קל להתחבר אל החומר אך אנו שואפים לחלק העליון
יחצ, צילום: יחצ

נאמר בפרשה פסוק "כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ וְרָאִיתָ סוּס וָרֶכֶב עַם רַב מִמְּךָ לֹא תִירָא מֵהֶם כִּי יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ עִמָּךְ הַמַּעַלְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם". פסוק זה נדרש באופנים שונים, כפשוטו פסוק זה עוסק ביציאה למלחמה נגד אויבי עם ישראל. הקב"ה מבטחנו "אל תירא מהם", היות ו"ה' אלוהיך עמך". אך אם נדרוש פסוק זה על דרך הרמז, ניתן לומר כי מלחמה על אויביך, מלחמה זו עוסקת בהתמודדות של האדם מול היצר.

היצר הינו הכוח המרכז שמוביל את חייו של האדם, היצר הינו השורש של כוח היצירה, הבניה, והיצירתיות שבאדם. ביכולתו של האדם ובכוח בחירתו, להוביל את יצרו אל הטוב, אל השאיפות הנעלות והשלימות. כמו כן, יכול האדם לבחור להוביל את הכוח היצירה שבו אל הרע. אל החיסרון ואל ההעדר. לכן, היצר נמצא מול שני שבילים - שביל היצר הטוב, ושביל היצר הרע.

האדם הינו יצירה מורכבת, ומחבר בתוכו שני כוחות שנראים לכאורה סותרים ואף מתנגדים זה לזה מצד אחד. החיבור בין הגוף והחומריות שבאדם, עם חלק אלוה ממעל שניתן בנו - הנשמה, נראים לכאורה סותרים. וכך הסביר הרמ"א, (רבי משה איסרליש) את הקושי ואת החיודש הגדול - "רופא כל בשר ומפליא לעשות" ישנו פלא אלוקי עצום ומדהים בחיבור בין שני הכוחות שנראים סותרים, והחיבור שביניהם מוליד עוצמה חדשה. שבאה לידי ביטוי ביכולת המיוחדת לאדם לדבר, לחשוב, לבחור וליצור.

בהתבוננות בחייו של האדם, אנו מוצאים שבאופן פשוט קל יותר לאדם להתחבר לחלקים היותר פשוטים, לא יצירתיים, שנוהים אחר החומר, ואף הנטייה אל העצלות והכבדות. בעוד שאנו מצפים ורוצים שהאדם ישאף אל החלק העליון שבו - השכל והתבונה היצירה, הבנין, אל כוחות החיים השלמים יותר.

וכך מתאר זאת הפסוק: "כי תצא למלחמה על אויביך", קרי - היצר הרע, "וראית סוס" - מבטא את הזמינות ואת הנטייה הטבעית אל החומר, אל שטף החיים. "ורכב" - הינו המורכבות שבאדם שבאה לידי ביטוי בין הגוף לנשמה, והנטייה הטבעית אל הכבדות והחומריות. "לא תירא מהם" - היות והחלק העליון שבאדם, הרוחניות שבו, הטוב שבו, ההשכלה העליונה והבחירה החופשית שבו מובילים אותו אל שאיפות הרוחניות והשלמות. ומהיכן כוח זה ניתן באדם, - "כי ה' אלוהיך עמך". היות שהצד האלוהי הוא הצד המחייה והשלם של ההוויה, הוא הנותן לאדם כוח לגבור על הצד החומרי שבו. לשון חז"ל: "אלמלי הקב"ה, יצר הרע מנצחו". אז אם כן, לשם מה היצר הרע? היצר מאפשר לאדם בראש ובראשונה לבחור את הבחירה, ומתוך כך לבנות את מדרגות נפשו ברמות שונות. ככל שהבחירות הן שלימות ורוחניות, כך האדם עולה ומתעלה קומה אחר קומה.

חז"ל מלמדים אותנו "בראתי לך יצר הרע, בראתי לך תורה תבלין". על ידי התורה לימודה וקיומה, ופיתוח כוחות נפש האדם, הצד השלילי שביצר הרע נמוג, והעוצמה שבו מתחברת עם הטוב, ועל ידי כך האדם הולך ומשכלל ובונה את עולמו ואת העולם בכלל.

הכותב הוא נשיא הגרעין התורני וראש ישיבת ההסדר בראשון לציון