פרשת שופטים: ככה בונים מדינה

הרב הצבאי הראשי טוען כי בניית המדינה היהודית בארץ ישראל מושתת "על ערכי הצדק, היושר והמוסר של עם ישראל"

חדשות כיפה הרב תא"ל רפי פרץ 02/09/11 12:03 ג באלול התשעא

פרשת שופטים: ככה בונים מדינה
דובר צה"ל, צילום: דובר צה"ל

פרשת השבוע פורסת בפנינו תשתית ערכית ראויה להקמת המדינה היהודית. בתחילת הפרשה מצטווה עם ישראל להקים מערכת משפטית התואמת את אופיינו הלאומי ומבטאת אותו, מערכת שייסודה הוא "צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדּ ׂף" (דברים ט"ז, כ'). השופט אינו רק פקיד משפטי - על כתפיו מוטלת האחריות לרדוף אחר הצדק ולא לנוח עד אשר ימומש.

משום כך, השופטים אינם יכולים להסתפק בידע רחב ובקיאות בפסיקות קודמות, אלא עליהם להוות מגדלור של צדק, מוסר, יושר ותכונות אופי טובות: "אַנְשֵׁי חַיִל יִרְאֵי אֱלקים אַנְשֵׁי אֶמֶת שׂנְאֵי בָצַע" (שמות י"ח, כ"א).

השלב הבא הוא מינוי המנהיג, המלך: "כִּי תָב ׂא אֶל הָאָרֶץ... וְאָמַרְתָּ אָשִׂימָה עָלַי מֶלֶךְ" (דברים י"ז, י"ד). המלך, בהיותו הדמות המדינית המרכזית בעם ישראל, נדרש לזכך את מעשיו ומידותיו אף יותר. משום שהוא עסוק בכל שעות היום בענייניה הפוליטיים והטכניים של המדינה, הוא זקוק לשדרה ערכית איתנה שתלווה את פעולותיו. לכן הוא נושא עימו תמיד ספר תורה, על מנת שערכי עמנו ומוסרו הכתובים בה יהיו נר לרגליו והחלטותיו.

מלך ישראל אינו דמות שמצטלמת היטב על כרוזות ומושלת היד עריצה על העם, לא! הוא יודע כי הסיבה היחידה לתפקידו היא העם אותו הוא מבטא. לכן המלך נוהג בענווה ובצניעות: "לא יַרְבֵּה לּו סוּסִים... וְלא יַרְבֵּה לּו נָשִׁים... וְכֶסֶף וְזָהָב לא יַרְבֵּה לּו מְאד... לְבִלְתִי רוּם לְבָבו מֵאֶחָיו" (דברים י"ז, ט"ז - כ').

עד ליום בו "לא יִשָּׂא גוי אֶל גּוי חֶרֶב" (ישעיהו ב', ד'), אנו נדרשים גם להילחם על מנת לשמור את מדינתנו, ארצנו ועמנו.לפני היציאה לקרב, ניגש הכוהן אשר נמשח בשמן לתפקיד זה, ומחזק את רוח הלחימה של חיילי ישראל. הוא מחזק בקרבם את ההבנה כי הם נלחמים על הבית, הבית היהודי-ישראלי בארץ ישראל! הבית- שהוא תשתית צמיחתה של חברה ערכית וישרה.

הפגישה עם איש הרוח רגע לפני הקרב, מסמלת אולי יותר מכול כי מלחמות ישראל אינן מלחמות הנובעות מיצרים שפלים של אלימות וגסות, אלא מלחמות הגנה, מלחמות שתכליתן לאפשר יצירת עם של כולו אומר "צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדּף".

מאז ועד היום, במשך כ-3,300 שנה, אנו שואפים ומתקדמים בבניית מדינתנו האהובה כמדינה המושתתת על ערכי הצדק, היושר והמוסר של עם ישראל.

כחיילים בצבא ההגנה לישראל, עלינו לזכור כי זוהי מטרתנו ושאיפתנו. זכינו לחיות בתקופה היסטורית שדורות רבים חלמו עליה. רק לפני 70 שנה, באימי השואה, בודדים היו מסוגלים לדמיין מעט מן הטוב לו אנו עדים היום. חשוב שידיעה זו תלווה אותנו בבט"ש, בעבודה מול מסכי המחשב , בעמדת הש"ג ובוודאי ביציאה לקרב לנוכח פני האויב.