השיבה שופטינו כבראשונה

בתי המשפט בישראל כבר מזמן איבדו את תדמיתם, האם המצב הוא באמת בכי רע או שיש תקווה ?

חדשות כיפה הרב אלעזר אהרנסון, ראש ישיבת ההסדר חולון 15/08/07 00:00 א באלול התשסז

במהלך השנים האחרונות הולכת ונסדקת התדמית האחראית והמכובדת, נטולת משוא הפנים, שאפפה עד לא מכבר את בתי המשפט בישראל. מספר גורמים תרמו על מנת לקעקע את התדמית הלא מוצדקת הזאת - חלקם גופים לא פרלמנטרים, ששמו לעצמם למטרה לחשוף את קלונה של מערכת המשפט ולתקן אותה, וחלקם אישים במערכת הפוליטית (ובראשם כמובן שר המשפטים...) - אולם דומה שיותר מהכל, סייעו בתהליך השופטים עצמם (וכן התביעה הכללית והיועץ המשפטי לממשלה), שסיפקו למתנגדיהם נשק למכביר כדי לנגח אותם - החל מפסקי דין תמוהים ועיוותי משפט גלויים התלויים בהשקפות פוליטיות ואחרות; דרך התנהלות מכוערת של גילדה שמפרכסת את עצמה ואת עצמה בלבד, ובוחרת את חבריה לפי מפתח משפחתי, אישי ופוליטי; דרך ביטויים אוויליים כמו מי שירים יד על ביתי אני אגדע את ידו (מי ממגורשי גוש קטיף והשומרון לא התפוצץ לשמוע משפט כזה?); ועד לכשלים מקומיים של שופטים מסויימים שנתפסו בקלקלתם, שאף שאינם מעידים על כלל המערכת, אך הם מעידים גם מעידים על כך שגם מערכת זו איננה נקייה מכשלים ומשחיתות.


אין ממנהגי לעסוק במאמרי במישרין בשאלות עכשוויות, אך בפרוס עלינו פרשת שופטים לא ניתן להימנע מלעסוק שוב בברכה שאנו מזכירים בתפילת שמונה עשרה - "השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה": עצם הבקשה מובנת, שהקב"ה יחזיר לנו את מערכת המשפט המתוקנת שהורה לנו בתורתו; אולם בהמשך אנחנו מבקשים "והסר ממנו יגון ואנחה" - על איזה יגון ואנחה מדובר כאן? לא נראה לפרש שמדובר באופן כללי על כל יגון ואנחה שיש בחיינו, שכן אין זה מעניינה של הברכה. סביר יותר לפרש שמדובר על יגון ואנחה הקשורים לדיינים הנוכחיים, או לאלו שיחליפו אותם, או לתהליך ההחלפה... ואכן ישנם כאן כמה כיוונים אפשריים:


אפשרות אחת היא להסביר בפשטות, שהמצב הנוכחי הוא בכי רע, והוא הוא אותו יגון ואנחה שאותם אנחנו מבקשים להסיר. אנחנו בהחלט מכירים גם היום הרבה יגון והרבה אנחות שעוררה מערכת המשפט הישראלית... יחד עם זאת יש לשים לב לסדר הבקשות - איננו מבקשים מייד שהקב"ה יסיר מאיתנו את היגון והאנחה, למרות שלכאורה זה היה מתבקש - קודם כל סור מרע ורק אחר כך עשה טוב... למרות זאת אנחנו קודם כל מבקשים שתהיה מערכת משפט חלופית מתוקנת, ורק לאחר מכן להסיר את הקיימת, שכן למרות החסרונות במערכת הקיימת, אלמלא מוראה של מלכות איש את רעהו חיים בלעו, ואי אפשר לעולם בלא שלטון חוק מסודר, גם אם הוא פגום. יש לתקנו ולהחליפו, ולא להרסו כל עוד אין מערכת אחרת מתוקנת במקומו.


אפשרות שנייה היא שמדובר על אותם דיינים שאנחנו כל כך מחכים להם, אותם שופטינו כבראשונה, הפועלים מכוח צו אלוקי ועל פי התורה - אולי לא נעים כל כך להזכר, אבל גם כאשר הדיינים פעלו על פי התורה היו תופעות של דיין שאינו הגון, ושל משוא פנים ועיוות דין... אנחנו מבקשים שלאחר שישיב הקב"ה את שופטינו ויועצינו כבתחילה, יוסיף להיענות לבקשתנו, ויסיר גם את היגון והאנחה שעלולים לבוא גם יחד איתם.


והאפשרות השלישית היא שמדובר בכלל על התהליך - תהליך המעבר ממערכת המשפט כמו שאנו מכירים אותה היום, אל מערכת משפט תורנית שאליה אנחנו מיחלים, עלול להיות רווי יגון ואנחה, ומכך אנחנו מבקשים להנצל. התהליך עלול להיות קשה גם בגלל המערכת הקיימת, שבדרך כלל שומרת על רום מעמדה בקנאות כמעט דתית... אך ייתכן שיש כאן אף מעבר לכך, ולצורך כך נתחקה אחר מקורו של המשפט המרכזי בברכה "השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה", ונגלה אותו בהפטרת שבת חזון שקראנו לא מזמן, בספר ישעיהו פרק א:


(כא) אֵיכָה הָיְתָה לְזוֹנָה קִרְיָה נֶאֱמָנָה מְלֵאֲתִי מִשְׁפָּט צֶדֶק יָלִין בָּהּ וְעַתָּה מְרַצְּחִים: (כב) כַּסְפֵּךְ הָיָה לְסִיגִים סָבְאֵךְ מָהוּל בַּמָּיִם: (כג) שָׂרַיִךְ סוֹרְרִים וְחַבְרֵי גַּנָּבִים כֻּלּוֹ אֹהֵב שֹׁחַד וְרֹדֵף שַׁלְמֹנִים יָתוֹם לֹא יִשְׁפֹּטוּ וְרִיב אַלְמָנָה לֹא יָבוֹא אֲלֵיהֶם: (כד) לָכֵן נְאֻם הָאָדוֹן ה צְבָ-אוֹת אֲבִיר יִשְׂרָאֵל הוֹי אֶנָּחֵם מִצָּרַי וְאִנָּקְמָה מֵאוֹיְבָי: (כה) וְאָשִׁיבָה יָדִי עָלַיִךְ וְאֶצְרֹף כַּבֹּר סִיגָיִךְ וְאָסִירָה כָּל בְּדִילָיִךְ: (כו) וְאָשִׁיבָה שֹׁפְטַיִךְ כְּבָרִאשֹׁנָה וְיֹעֲצַיִךְ כְּבַתְּחִלָּה אַחֲרֵי כֵן יִקָּרֵא לָךְ עִיר הַצֶּדֶק קִרְיָה נֶאֱמָנָה: (כז) צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה וְשָׁבֶיהָ בִּצְדָקָה:


השבת המשפט באה בעקבות העיוותים והשחיתויות הרבות שעם ישראל נגוע בהם. והתיקון, כפי שמתאר אותו ישעיהו הנביא בפרק שטוף זעם זה, מתחיל בביעור הסיגים והמשחיתים: מתוארת כאן הבערה כללית, שעל ידה מצורף עם ישראל מכל סיגיו, ככסף שמצורף ומטוהר מן הבדיל המעורב בו על ידי הבאתו באש - ורק אז, לאחר ההבערה הנוראה הזו, ניתן להסיר את כל הפגמים ולהשיב את השופטים כבראשונה. וזוהי המשמעות הנוספת של בקשה זו - אנו מתפללים לקב"ה, שישיב שופטינו כבראשונה ויסיר מאיתנו את אותם יגון ואנחה שאמורים להיות בתהליך התיקון הזה: "השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה - והסר ממנו יגון ואנחה".