השאלות הפתוחות

לכל שאלה תשובה? לא בטוח. יוני לביא עם כמה שאלות פתוחות בעקבות פרשת השבוע

חדשות כיפה יוני לביא 13/08/10 00:00 ג באלול התשע

השאלות הפתוחות

בג"ץ

"שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיךָ" (טז,יח) - האם חשוב שיהיה למדינה מוסד כמו בג"ץ? מה אמור להיות תפקידו? כיצד לדעתך צריכים שופטיו להיבחר (באופן דמוקראטי על ידי העם/על ידי הכנסת/בדרך של היום - על ידי וועדה מיוחדת שלשופטים הנוכחיים יש בה ייצוג רב)? מה מעמדו של בג"ץ במדינת ישראל היום ? האם כוחו הוא גדול/קטן יותר ממה שהוא אמור להיות?


שקיפות

"וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ (יז,ז) - יש הטוענים שחשוב לפרסם בתקשורת אירועים שליליים ופשעים שהתרחשו, אך לעומתם יש הסוברים שפרסומים כאלו רק מגבירים ומעצימים את ההתרחשות שלהם (ובמיוחד כשמדובר באלימות מינית ובהתאבדויות). מה דעתם? האם כאשר מדובר באיש-ציבור שסרח ההתייחסות שונה? האם יש לדחוף לשיח-ציבורי/משפחתי/כיתתי על תופעות חריגות וסוטות או שעצם ההתעסקות בנושא בעייתית?


אפליות

"בֵּין דָּם לְדָם" (יז,ח) - האם לדעתכם במדינת ישראל ישנה אפליה בין מיגזרים/עדות/קבוצות אוכלוסייה שונות? (דתיים, מתנחלים, ערבים, נשים, מזרחיים, נכים וכדו). האם ראוי לעשות אפליה מתקנת בקבלה למוסדות אקדמיים, מקומות עבודה וכדו למיגזרים מקופחים? האם לדעתכם יש להתנות קבלת אזרחות ישראלית בהצהרת נאמנות למדינה כיהודית ודמוקראטית ושירות בצבא?


צורת המשטר

"אָשִׂימָה עָלַי מֶלֶךְ כְּכָל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר סְבִיבֹתָי" (יז,יד) - מישהו אמר פעם שדמוקראטיה היא צורת משטר גרועה ביותר, אך עדיין היא טובה יותר מכל האחרות. מה דעתכם על צורת השלטון הדמוקראטית? מה היתרונות והחסרונות שלה? האם הייתם רוצים שבמדינת ישראל יהיה סוג אחד של מישטר?


תמימות

"תָּמִים תִּהְיֶה עִם ה אֱלֹקיך" (יח,יג) - האם תמימות היא מידה טובה או רעה? באילו תחומים בחיים עדיף להיות תמים ובאילו לא? מה הכוונה להיות תמים עם ה?