חוק וצדק – דף לימוד על פרשת שופטים

רוצים ללמוד את הפרשה ביחד? דף לימוד שכולל שאלות ותשובות על הפרשה לפניכם

חדשות כיפה הרב ד"ר אורי נויבירט 16/08/18 11:42 ה באלול התשעח

חוק וצדק – דף לימוד על פרשת שופטים
צילום: shutterstock

משה פותח במצוות הושבת שופטים ושוטרים בערי ישראל, ממשיך במתן ציוויים לשופט שתכליתם לעשות צדק, ומסיים בכך שעשיית משפט צדק הנה תנאי לקיום בני ישראל בארץ.

בדף לימוד זה נדגיש את החשיבות שיש בחוקים ובכללים, בלעדיהם היה שורר כאוס (אי סדר), כל אחד היה עושה ככל העולה על רוחו. בנוסף, נדגיש את החשיבות של ערכי הצדק, היושר וההגינות.


שאלות:

  1. מה ההבדל בין שופטים לשוטרים?
  2. מדוע יש צורך לשים שופטים ושוטרים בערי ישראל?
  3. מהם שלושת האיסורים שחלים על השופט?
  4. לגבי האיסור "לא תטה משפט" מפרש רש"י (על פסוק יט): "כמשמעו". למה מתכוון רש"י כשהוא נוקט במילה "כמשמעו"?
  5. כיצד מפרש רש"י (על פס' יט) את האיסור "לא תכיר פנים"?
  6. א. מה אסור לשופט לעשות אפילו אם מתכוון לעשות משפט צדק?                                      ב. מדוע אסור לקחת שוחד? (רש"י על פס' יט, ד"ה "כִּי הַשֹּׁחַד").
  7. למה יזכו בני ישראל אם ישמרו על כללי הצדק והיושר?

תשובות:

1. השופטים הם אלו שקובעים את מערכת החוקים והכללים. השוטרים אחראים לאכוף את החוקים, לוודא שלא עוברים עליהם.

2. צריך לשים שופטים ושוטרים בכל ערי ישראל כי בלעדיהם היה  כאוס (אי סדר), שכן כל אחד היה עושה ככל העולה על רוחו.

3. על השופט חלים שלושה איסורים: א. לא להטות משפט. ב. לא להכיר פנים (לא לתת עדיפות לאחד הצדדים). ג. לא לקחת שוחד.

4. לגבי האיסור הראשון, "לא תטה משפט", כותב רש"י "כמשמעו". כלומר: יש לפרש את הפסוק כמו שהוא נשמע (=כפשוטו). "לא תטה משפט" – אסור להטות / לשנות משפט, אלא יש לעשות משפט צדק.

5. לגבי האיסור השני, "לא תכיר פנים", מפרש רש"י שהאיסור אינו מתייחס רק לשעת הכרעת הדין, אלא גם "בשעת הטענות", כלומר בזמן שבו נערך המשפט ונשמעות הטענות של הצדדים. השופט צריך אפוא לתת יחס שווה לשני הצדדים גם במהלך המשפט, למשל: שלא ייתן לאחד לעמוד ולאחר לשבת, או שלאחד ישיב בצורה נעימה ולאחר בקוצר רוח. זאת משום שהצד שמרגיש מופלה יתבייש להשמיע את טענותיו בפני השופט.

6. לגבי האיסור השלישי, "לא תקח שוחד", מציין רש"י "אפילו לשפוט צדק". כלומר: אסור לקחת שוחד אף אם השופט מתכוון לעשות משפט צדק. רש"י מסביר שהסיבה לכך שאסור לקחת שוחד היא שמרגע שהשופט קיבל שוחד, הוא כבר לא יוכל להיות אובייקטיבי (הוגן) ולעשות משפט צדק, אלא ברור שינסה לזכות את האיש (בעל הדין) שנתן לו את השוחד.

7. "צדק צדק תרדוף למען תחיה וירשת את הארץ" (פס' כ). בזכות השמירה על הכללים  ועל ערכי הצדק והיושר, בני ישראל יהיו ראויים לשכר – לחיות ולשבת בארץ.


סיכום:

החוקים והכללים מצויים במסגרות רבות: בתורה יש חוקים, במדינה יש חוקים (לעיתים חוקי התורה והמדינה חופפים, כגון האיסור לגנוב שמצוי בשניהם) וגם בעבודה ובבית הספר יש חוקים.

החוקים והכללים נחוצים כדי לסייע לכפופים להם לשמור על התנהגות נאותה. ברוח דברי הפסוק מאבות (ג, ב): 'אלמלא מוראה של מלכות איש את רעהו חיים בלעו', כלומר: המדינה וחוקיה הכרחיים כדי למנוע מהאנשים לפגוע זה בזה.

בנוסף נוכחנו כי ערך היושרה וההגינות הנו ערך עליון. ערך זה חייב להיות נר לרגליו של השופט. לכן אסור לו להטות משפט, להפלות את אחד הצדדים (לעשות "איפה ואיפה") ולקחת שוחד שעתיד לפגום ביושר שיפוטו. גם בהתנהלות היומיומית של מבוגרים וילדים חשוב לשאוף ליישם את הערכים הללו, כלומר להיות ישרים והוגנים, לא להפלות בין אנשים ולא לתת או לקבל טובת הנאה (שוחד) בתמורה לעשיית דבר-מה.

בזכות השמירה על החוקים, ובפרט על ערכי הצדק והיושר, נעשה את רצון ה' ונהיה ראויים לשכר.

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן