הרבצ"ר: העם מאוחד סביב ערכי המוסר והצדק החברתי

תא"ל הרב רפי פרץ מבין מפרשת השבוע כי עם ישראל מוכן להילחם, מתוך אחריות משותפת, למען צדק ומוסר טובים יותר

חדשות כיפה תא"ל הרב רפי פרץ 26/08/11 13:21 כו באב התשעא

הרבצ"ר: העם מאוחד סביב ערכי המוסר והצדק החברתי
דובר צה"ל, צילום: דובר צה"ל

בפרשת רְאֵה עם ישראל נדרש לקחת על עצמו אחריות: הפעילות הראשונה שעם ישראל נדרש לעשות עם כניסתו אל ארצו היא עריכת מעמד בו הוא מקבל אחריות על מעשיו ותוצאותיהם הצפויות.

ואכן, לאחר חצייה הירדן נערך המעמד בהנהגתו של יהושע: "אָז יִבְנֶה יְהוׂשֻעַ מִזְבֵחַ לַה' אֱלוקֵי יִשְׂרָאֵל... וְכָל יִשְׂרָאֵל וּזְקֵנָיו וְשוטְרִים וְשופְטָיו עומְדִים מִזֶּה וּמִזּה... חֶציוׂ אֶל מוּל הַר גְּרִזִים וְהַחֶצְיוׂ אֶל מוּל הַר עֵיבָל" (יהושע ח', ל'- ל"ג).

כל העם, "כאיש אחד בלב אחד" (רש"י על שמות י"ט, ב') מקבלים אחריות. האחריות הזאת מוטלת על כתפינו כעם, שמעבר לגורל המשותף אנו אף חולקים ייעוד משותף: "בָּנִים אַתֶּם לַה' אֱלוקֵיכֶם... וּבְךָ בָחַר ה' לִהְיות לו לְעַם סְגֻלָּה" (דברים י"ד, א' -ב'). כחלק ממשפחת העמים, יש בנו כשרונות מיוחדים ותפקיד משמעותי; חשוב שנהיה נאמנים להם, ונממש אותם בחיינו. ובלשונו המיוחדת של הוגה דעות דגול: "המושג עם סגולה נקנה במסירות נפש ועמל עצום". הנאמנות לייעודנו המשותף, זוהי האחריות שאנו נוטלים.

בהמשך הפרשה, מתפרטת האחריות למעשים. הפן החברתי של האחריות מתבטא, למשל, ב"שמיטת כספים": פעם בשבע שנים נמחקות כל ההלוואות. כך השכבות החלשות בעם ישראל מקבלות הזדמנות לפתוח דף חדש ולהשתקם כלכלית. היכולת שלנו לוותר אחת לשבע שנים על ההלוואה, מרגילה ומחנכת אותנו שערכי האחווה והרעות נעלים הם מערכו של הכסף הפרטי. הכסף, כך מתברר - לא קונה הכול!

כיצד אפשר לחשוף את הערכים הללו שבתוכנו?

חלק מהיבול ותבואת השדה נאכל דווקא בירושלים (דברים י"ד, כ"ב - כ"ג). האכילה והשהות במרכז הלאומי והרוחני שלנו, מעודדת יצירת קשר אמיץ עם הכוהנים והלויים, אנשי- רוח היושבים בה. כך מתהדק הקשר הטבעי בין ירושלים והערכים שהיא מבטאת לבין כלל שדרות העם.

לא בכדי ירושלים נקראת "תלפיות" - "תל שכל פיות פונים בו" (תלמוד בבלי מסכת ברכות ל', א'). ירושלים היא מעוז המלכות, כמו המלך, והיא מאחדת ומלכדת את כל העם, וכמו המלך, היא אינה עוסקת רק בעולם הרוח, אלא יודעת לנתב את הערכים הנעלים לעולם המעשה. ירושלים אינה מגדל- שן אקדמי מנותק- אלא משמשת כמגדלור המשפיע על העם כולו ערכים ודרך ארץ.

בדורנו, בו זכינו לתחייה מחדשת בארצנו ובירושלים בירתנו, חזרה האחריות המשותפת להמשך דרכנו.

לחיילי צה"ל ולמפקדיו אני אומר: המשיכו בניחוח הירושלמי המיוחד, המאחד את עמנו סביב ערכי הנצח של מוסר וצדק - הערכים שעמנו אף מוכן להילחם למענם, ולמען העם כולו באהבה.