לימוד הורים וילדים - פרשת קרח

כיצד מגיב בתחילה ד´ לטענות קורח ועדתו? לשבט לוי אין נחלה בארץ. אם כך, היכן חיו הלווים? שאלות ללימוד משותף

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 05/06/13 17:47 כז בסיון התשעג

לימוד הורים וילדים - פרשת קרח

שאלות-

  1. קורח טוען כלפי משה ואהרון- "כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם ד', וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ד'?". מהי טענתו של קורח?
  2. "וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה וַיִּפֹּל עַל פָּנָיו" - מדוע משה נופל? מדוע לא להתפלל לד'?
  3. כיצד מגיב בתחילה ד' לטענות קורח ועדתו? ומהי תגובת משה ואהרון לד'?
  4. מהו העונש לקורח ודתן ואבירם? מדוע לדעתכם ד' בחר דוקא בעונש כזה?
  5. אומר רבינו אב"ע- "וכבר נבקעו מדינות רבות, וירדו הדרים בהם שאולה". אם כך, מדוע כתוב בתורה שפתיחת האדמה בימי קורח היא 'בריאה' חדשה? הרי זה קורה כל הזמן ברעידות אדמה?
  6. מה אנו יכולים ללמוד ממעשה קורח ועדתו?
  7. לאחר חטא קורח, העם מתלונן שמשה ואהרון גרמו למיתת הרבה אנשים- "וַיִּלֹּנוּ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמָּחֳרָת עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן לֵאמֹר- אַתֶּם הֲמִתֶּם אֶת עַם ד'". כתגובה לחטא, מתחילה מגפה בישראל. כיצד אהרון מפסיק את המגפה?
  8. לשבט לוי אין נחלה בארץ- "וַיֹּאמֶר ד' אֶל אַהֲרֹן- בְּאַרְצָם לֹא תִנְחָל וְחֵלֶק לֹא יִהְיֶה לְךָ בְּתוֹכָם". אם כך, היכן חיו הלווים?
  9. פינת ההלכה- "וַיִּפְּלוּ עַל פְּנֵיהֶם"- כיצד עושים 'נפילת אפיים'? ומתי אנו עושים אותה?

תשובות-

  1. הסביר רש"י- "אם לקחת אתה מלכות, לא היה לך לתת לאחיך כהונה". וביאר רמב"ן- קורח טען שתי טענות: א. שמשה חילק תפקידים טובים לקרובים אליו במקום לשאר העם. ב. שמשה ואהרון אינם שליחי ד' אלא רמאים. וכך עונה לו משה בסוף- "כִּי ד' שְׁלָחַנִי לַעֲשׂוֹת אֵת כָּל הַמַּעֲשִׂים הָאֵלֶּה, כִּי לֹא מִלִּבִּי".
  2. הסביר רש"י- "שכבר זה בידם סרחון רביעי: חטאו בעגל, במתאוננים, במרגלים, ובכולם התפלל עליהם. במחלוקתו של קרח כבר נתרשלו ידיו" משה מרגיש שאינו יכול להתפלל יותר לד' משום שהעם חוטא כ"כ הרבה. ולכן לא היה לו כח יותר להתפלל
  3. ד' אינו מגיב מיד, אלא נותן למשה לנהל את הויכוח. רק מאוחר יותר אומר ד'- "הִבָּדְלוּ מִתּוֹךְ הָעֵדָה הַזֹּאת וַאֲכַלֶּה אֹתָם כְּרָגַע". ותגובת משה ואהרון, אוהבי ישראל- "הָאִישׁ אֶחָד יֶחֱטָא וְעַל כָּל הָעֵדָה תִּקְצֹף?"- ביקשו שלא יפגע בחפים מפשע
  4. העונש- "וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת פִּיהָ וַתִּבְלַע אֹתָם וְאֶת בָּתֵּיהֶם וְאֵת כָּל הָאָדָם אֲשֶׁר לְקֹרַח וְאֵת כָּל הָרֲכוּשׁ". את הסיבה ביאר המהר"ל שמכיוון שהם חלקו על יסוד העולם- תורת משה, הם נבלעו ונעלמו מהעולם. אי אפשר לחלוק על התורה, אלא רק לפרש אותה
  5. תשובת ראב"ע- המילה 'בריאה' כאן אין כוונתה 'יצירה חדשה' אלא לחתוך לשתיים, כמו 'וברא אותהן'. תשובת רמב"ן- החידוש כאן הוא שהאדמה פתחה את פיה, ומיד סגרה לאחר שבלעה את קורח. ברעידת אדמה רגילה האדמה נותרת פתוחה
  6. שלא לחלוק על גדולי ישראל. אם יש לנו שאלות עליהם, שואלים בענווה כדי להבין. לא חולקים עליהם בחוצפה
  7. "וַיִּתֵּן אֶת הַקְּטֹרֶת וַיְכַפֵּר עַל הָעָם". אהרון עומד בתוך המגפה עם הקטורת והיא מכפרת עלינו ונעצרת המגפה. חז"ל מסרו לנו שאת הסוד הזה לימד מלאך המוות למשה רבנו בהר סיני, כדברי רש"י- "רז זה מסר לו מלאך המות כשעלה לרקיע"
  8. כל שבט נתן ללויים שטח מיוחד שיחיו בו- "צַו אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְנָתְנוּ לַלְוִיִּם מִנַּחֲלַת אֲחֻזָּתָם עָרִים לָשָׁבֶת". חלק מהמקומות הללו היו 'ערי מקלט' שאליהן היו בורחים הרוצחים בשגגה
  9. ספרדים יושבים בלבד. אשכנזים יושבים ומרכינים את הראש על הזרוע המכוסה. בעבר היו נופלים ממש על הרצפה עם הפנים מטה. אנו נופלים אפיים באמירת תחנון בשחרית ומנחה של ימי חול, זה מסמל שאנו נכנעים לפני ד'