השאלות הפתוחות

לכל שאלה תשובה? לא בטוח. יוני לביא עם כמה שאלות פתוחות בעקבות פרשת השבוע

חדשות כיפה יוני לביא 11/06/10 00:00 כט בסיון התשע

מחלוקות

"וַיִּקָּהֲלוּ עַל משֶׁה וְעַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם רַב לָכֶם" (טז,ג) - עם ישראל התאפיין מאז ומעולם בריבוי דעות ומפלגות. בארה"ב יש שלוש מאות מיליון תושבים ושתי מפלגות עם הבדלים לא גדולים ביניהן. בארץ יש 6 מיליון יהודים אך הרבה מאוד מפלגות עם הבדלים תהומיים ביניהן. מדוע זה ככה? איך העובדה הזו השפיעה על ההיסטוריה שלנו? האם היא גרמה נזקים? מה דעתכם שני חברים שטוענים שהם מעולם לא מתווכחים ולא רבים על שום דבר? ומה לגבי זוג נשוי?


מי בעד קורח?

"כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדשִׁים וּבְתוֹכָם ה" (טז,ג) - לכאורה, הטענה של קורח נשמעת הרבה יותר משכנעת. כולם בנים של הקב"ה, קיבלו תורה מסיני ובתוכם מפעמת נשמה קדושה. מה פתאום לעשות אבחנות והגבלות לחלק מהאנשים?! האם אין כאן חלוקת גובים ותפקידים למקורבים?.

מה התשובה לטענה של קורח? מדוע משה לא עונה לו שום תשובה במישור התיאולוגי ורק מציע את תרגיל המחתות? לכל אורך ההיסטוריה לא מצאנו עונש חריג ונוראי שהארץ פותחת פיה ובולעת חיים גברים, נשים וטף. מה היה בחטאו של קורח ועדתו שהצדיקו את זה?


שבטים, מגזרים ועדות

"רַב לָכֶם בְּנֵי לֵוִי" (טז,ו) - האם החלוקה לשבטים בתוך עם ישראל והאבחנות ביניהם הן דבר שראוי שיהיה מלכתחילה או שהוא קיים רק בדיעבד? מה גורם להבדל בין כוהנים ללוויים ולישראלים? האם ההבדלים בין עדות ומגזרים כיום הם תוצאת של השפעת הסביבה, חינוך ומוסכמות חברתיות או שהם באמת נובעים מסוגים שונים של אופי? האם נישואים בין בני זוג מעדה שונה הם רעיון טוב? מה היתרון והחיסרון בצעד כזה? כיצד הייתם נוהגים באופן אישי?


עונשים קולקטיביים

"הָאִישׁ אֶחָד יֶחֱטָא וְעַל כָּל הָעֵדָה תִּקְצֹף" (טז,כב) - האם לדעתכם ראוי להטיל לפעמים עונש קולקטיבי או שזה מעשה לא מוסרי? (למשל, מורה שמעניש כיתה שלימה בבוחן בגלל שכמה מהם התפרעו. או להבדיל - לנקוט בצעדים ענישה כנגד כפר שלם שממנו יצאו מחבלים).