סגור

וְאֶכְתֹּב עַל הַלֻּחֹת אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר הָיוּ עַל הַלֻּחֹת הָרִאשֹׁנִים | פרשת עקב

בעקבות חטא העגל ושבירת הלוחות ברור שדרוש שינוי. אולם "ה' לא ישנה את תורתו בעטיו של חטא האדם". אם כן, היכן יהיה השינוי? מפניני הרש"ר הירש | הרב כרמיאל כהן לפרשת עקב

הרב כרמיאל כהן
טו באב התשפ
,
05 באוגוסט, 2020 8:40
פרשת השבוע

פרשת השבועצילום: pixabay

(א) בָּעֵת הַהִוא אָמַר ה' אֵלַי פְּסָל לְךָ שְׁנֵי לוּחֹת אֲבָנִים כָּרִאשֹׁנִים וַעֲלֵה אֵלַי הָהָרָה וְעָשִׂיתָ לְּךָ אֲרוֹן עֵץ: (ב) וְאֶכְתֹּב עַל הַלֻּחֹת אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר הָיוּ עַל הַלֻּחֹת הָרִאשֹׁנִים אֲשֶׁר שִׁבַּרְתָּ וְשַׂמְתָּם בָּאָרוֹן: (ג) וָאַעַשׂ אֲרוֹן עֲצֵי שִׁטִּים וָאֶפְסֹל שְׁנֵי לֻחֹת אֲבָנִים כָּרִאשֹׁנִים וָאַעַל הָהָרָה וּשְׁנֵי הַלֻּחֹת בְּיָדִי: (ד) וַיִּכְתֹּב עַל הַלֻּחֹת כַּמִּכְתָּב הָרִאשׁוֹן אֵת עֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' אֲלֵיכֶם בָּהָר מִתּוֹךְ הָאֵשׁ בְּיוֹם הַקָּהָל וַיִּתְּנֵם ה' אֵלָי: (פרק י)

הקב"ה מצווה את משה לפסול שני לוחות אבנים כמו הלוחות הראשונים אשר שבר. על הלוחות השניים, מודיע הקב"ה, שהוא בעצמו יכתוב בדיוק אותם דברים שכתב על הלוחות הראשונים. חזרה כל כך מדויקת מעוררת חשש שגם החטא עלול לחזור על עצמו. דרוש שינוי! 

יתכן שהיה ניתן להעלות על הדעת שהשינוי צריך להיות בתוכן הדברים שיכתוב הקב"ה על הלוחות. אי התאמה בין התוכן הכתוב לבין ישראל מקבלי התורה לכאורה כבר הוכח בעת שחטאו ישראל. שינוי ודאי צריך להיות. בכל אופן הקב"ה מודיע: "וְאֶכְתֹּב עַל הַלֻּחֹת אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר הָיוּ עַל הַלֻּחֹת הָרִאשֹׁנִים אֲשֶׁר שִׁבַּרְתָּ", וכך הוא גם עושה: "וַיִּכְתֹּב עַל הַלֻּחֹת כַּמִּכְתָּב הָרִאשׁוֹן... ". השינוי צריך להיות במקום אחר; כותב הרש"ר הירש:

"ואכתב וגו'. ה' לא ישנה את תורתו בעטיו של חטא האדם. קיימת תמיד רק ברירה אחת: עזיבת התורה או תשובה נאמנה לתורה. לא תיקון התורה, אלא תיקון עצמנו על מנת שנתאים לתורה – זה הוא התפקיד היחיד המוטל עלינו לעד ובכל עת. ה' כותב על הלוחות החדשים רק את התורה הישנה. היא הדבר הנתון, ובדור של עוזבי תורה היא מצפה לבני בניהם שיהיו נאמנים לחובתם".      

כאמור, קיימת אי התאמה בין התורה לבין ישראל. שינוי התורה אינה אפשרות בשום אופן. האפשרויות הן: "עזיבת התורה או תשובה נאמנה לתורה". עזיבת התורה היא אפשרות שוודאי איננה מומלצת ("ובדור של עוזבי תורה היא מצפה לבני בניהם שיהיו נאמנים לחובתם"). האפשרות הנבחרת היא "תשובה נאמנה לתורה", וזו דורשת "תיקון עצמנו על מנת שנתאים לתורה". תיקון עצמנו הוא התפקיד הנצחי שלנו.

"ה' כותב על הלוחות החדשים רק את התורה הישנה", זו שלא תשתנה לעולם. ישראל ישתנו ויתאימו את עצמם לתורה. 

05.08.2020

1. שינוי עצום ופלא שלא מזכירים אותו (משה אהרון )

בס"ד.

בלוחות שניים מידת הדין קהתה וכיפפה עצמה למידת החסד והרחמים.
שלפיכך גם דווקא בהיקשר ללוחות שניים .
ניתנו שלוש עשרה המידות הפותחים פעמיים בשם הוויה.
לסמל מידת הדין מכאן ומידת הרחמים מכאן.
וכאמור כפיפות של מידת הדין למידת רחמים.
לפיכך חל גם פחיתות במהות הפיזית :
לוחות שפסלת אתה.
וארון עצי שיטים.
תורה שנכנסת כביכול לגבולות האדם .
שבני האדם משולים לעצי שיטים [משטים]
משל הארון כיפת ברזל מגוננת על בני ישראל .
שלא בכל הפרה מידת הדין תעשה בהם שמות .
ומשאירה פתח גדול למידת הרחמים והחסד

דווח על תגובה לא ראויה
05.08.2020

2. הרחבה לתגובה קודמת (משה אהרון )

בס"ד.
שבירת הלוחות = לשבירת מידת הדין האלוקית
===========================================.
לאופל חטא העגל ולאור המחילה המידית שמשה ביקש עבור עם ישראל ,הקדים משה ושיבר לוחות ראשונים.
שהם שיקפו את עליונותה המוחלטת של מידת הדין.
משל צירוף של דיבור וכתב אלוהים עם אבן שממית כבדה וכואבת ,המסמלת כאמור את קשיחותה הבלתי מתפשרת של מידת הדין.
לוחות אשר ניתנו מפסגת העולם ומפתח השמיים ואשר אמורים היו להתפשט ולמלא עולם ומלואו, באותה מידת הדין השורפת .
לאור חטא העגל הבין מיד משה שכללי הברית כאמור אינם ישמים ואינם אפשריים לעם המתחיל. וכך עשה מעשה שיש בו יותר משבירת אותם כללי הברית הראשוניים . מעשה אדיר אשר יש בו גם סימבולית כעין "שבירת האלוקות והתכופפותה – לא פחות.
הנה כי כן משה כפא למעשה על הקב"ה ברית חדשה, גמישה יותר. ולפיכך בכדי לבטא את הפיחותות שבדבר ניצטווה לפסול לו הוא עצמו לוחות לוחות ארציים [שיש בהם פסול –פיחות לעומת הראשונים] אומנם התוכן הערכי נורמטיבי נותר אלוקי כמקודם .אך האבן עליה הם כתובים והמסמלת כאמור את מידת הדין, הפכה ארצית רכה יותר ופחות כואבת . זאת ועוד בעוד לוחות ראשונים התפשטו כאמור בכל העולם ובכל ההוויה האנושית לוחות שניים ניצטווה משה שיהיו גדורים - בארון עצי שיטים.
האינדיקציות למהפכה המשמעותית הנ"ל הינם גם הביטויים האישיים שמיוחסים למשה "פסול לך"
"ועשית לך" וכן "ושני לוחות בידי" ו "ויתנם ה' אלי".
משל הועתקה הפרורוגטיבה של מידת הדין על עם ישראל מהקב"ה למשה. להיותה יותר גמישה ויותר.
אפשרית ומעשית

דווח על תגובה לא ראויה
05.08.2020

3. תביטו בדנאמיקה האחרת, שיכול ממנה ימצא גם החיוורון - לסוגיה שבכאן (משה אהרון )

כי זה כל האדם - בלוג אישי
שבירת הלוחות = לשבירת מידת הדין האלוקית
05/08/2020 15:05:00

שבירת הלוחות = לשבירת מידת הדין האלוקית

===========================================.

במקרא:

========

(א) בָּעֵת הַהִוא אָמַר ה' אֵלַי פְּסָל לְךָ שְׁנֵי לוּחֹת אֲבָנִים כָּרִאשֹׁנִים וַעֲלֵה אֵלַי הָהָרָה וְעָשִׂיתָ לְּךָ אֲרוֹן עֵץ: (ב) וְאֶכְתֹּב עַל הַלֻּחֹת אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר הָיוּ עַל הַלֻּחֹת הָרִאשֹׁנִים אֲשֶׁר שִׁבַּרְתָּ וְשַׂמְתָּם בָּאָרוֹן: (ג) וָאַעַשׂ אֲרוֹן עֲצֵי שִׁטִּים וָאֶפְסֹל שְׁנֵי לֻחֹת אֲבָנִים כָּרִאשֹׁנִים וָאַעַל הָהָרָה וּשְׁנֵי הַלֻּחֹת בְּיָדִי: (ד) וַיִּכְתֹּב עַל הַלֻּחֹת כַּמִּכְתָּב הָרִאשׁוֹן אֵת עֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' אֲלֵיכֶם בָּהָר מִתּוֹךְ הָאֵשׁ בְּיוֹם הַקָּהָל וַיִּתְּנֵם ה' אֵלָי: (פרק י)

לאופל חטא העגל ולאור המחילה המידית שמשה ביקש עבור עם ישראל ,הקדים משה ושיבר לוחות ראשונים.

שהם שיקפו את עליונותה המוחלטת של מידת הדין.

משל צירוף של דיבור וכתב אלוהים עם אבן שממית כבדה וכואבת ,המסמלת כאמור את קשיחותה הבלתי מתפשרת של מידת הדין.

לוחות אשר ניתנו מפסגת העולם ומפתח השמיים ואשר אמורים היו להתפשט ולמלא עולם ומלואו, באותה מידת הדין השורפת .

לאור חטא העגל הבין מיד משה שכללי הברית כאמור אינם ישמים ואינם אפשריים לעם המתחיל. וכך עשה מעשה שיש בו יותר משבירת אותם כללי הברית הראשוניים . מעשה אדיר אשר יש בו גם סימבולית כעין "שבירת האלוקות והתכופפותה – לא פחות.

הנה כי כן משה כפא למעשה על הקב"ה ברית חדשה, גמישה יותר. ולפיכך בכדי לבטא את הפיחותות שבדבר ניצטווה לפסול לו הוא עצמו לוחות לוחות ארציים [שיש בהם פסול –פיחות לעומת הראשונים] אומנם התוכן הערכי נורמטיבי נותר אלוקי כמקודם .אך האבן עליה הם כתובים והמסמלת כאמור את מידת הדין, הפכה ארצית רכה יותר ופחות כואבת . זאת ועוד בעוד לוחות ראשונים התפשטו כאמור בכל העולם ובכל ההוויה האנושית לוחות שניים ניצטווה משה שיהיו גדורים - בארון עצי שיטים.

האינדיקציות למהפכה המשמעותית הנ"ל הינם גם הביטויים האישיים שמיוחסים למשה

ראשית אל תקרא רק "בעת ההיא אלא גם :"בבעיה ההיא"

וכן :"פסול לך"

"ועשית לך"

וכן

"ושני לוחות בידי"

ו "ויתנם ה' אלי".

משל הועתקה הפרורוגטיבה של מידת הדין על עם ישראל מהקב"ה למשה. להיותה יותר גמישה ויותר.

אפשרית ומעשית

הנה כי כן.

בלוחות שניים מידת הדין קהתה וכיפפה עצמה למידת החסד והרחמים.
שלפיכך גם דווקא בהיקשר ללוחות שניים .
ניתנו גם שלוש עשרה המידות הפותחים פעמיים בשם הוויה.
לסמל מידת הדין מכאן ומידת הרחמים מכאן.
וכאמור כפיפות של מידת הדין למידת רחמים.
לפיכך חל גם פחיתות במהות הפיזית :
לוחות שפסלת אתה.
וארון עצי שיטים.
תורה שנכנסת כביכול לגבולות האדם .
שבני האדם משולים לעצי שיטים [משטים]
משל הארון כיפת ברזל מגוננת על בני ישראל .
שלא בכל הפרה מידת הדין תעשה בהם שמות .
ומשאירה פתח גדול למידת הרחמים והחסד
משה אהרון

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

 צילום: צילום מסך

אל תפספסו: הפייטנים המרוקאים בביצוע מיוחד לשיר של נועה קירל

קרא עוד