מעשי האדם מחיים את הבריאה כולה

"כוחו של האדם הוא להידמות לבורא, ולהשפיע על ההוויה כולה", הרב שלמה לוי על פרשת עקב

חדשות כיפה הרב שלמה לוי 13/08/14 17:36 יז באב התשעד

מעשי האדם מחיים את הבריאה כולה
יחצ, צילום: יחצ

פרשת עקב מתארת את מערכת היחסים בין עם ישראל לארץ ישראל. ככל שאנו שומרים את הברית אשר כרת הקב"ה עִם עָם ישראל, כך ארץ ישראל שומרת על עם ישראל ונותנת את פריה למען האומה. התורה מדריכה אותנו לא להתחבר עם עולם החומר, אלא לראות בחומר את הכיסוי החיצוני של הפנימיות המחיה את העולם.

נראה את הדבר בא לידי ביטוי בפסוק: "כי לא על הלחם לבדו יחיה האדם, כי אם על מוצא פי ה' יחיה האדם". בבריאת שמים וארץ, הקדוש ברוך הוא גילה את העולם בעשרה מאמרות, ועל ידי כך ברא את העולם כולו. ביום השלישי נאמר: "תוצא הארץ עשב מזריע וכו'"; ביום השלישי הקב"ה ברא את עולם הצומח, אבל עלינו לשים לב כי מאמרות שבהם ברא הקב"ה את העולם זו אינו פעולה ששייכת לעבר, אלא הווה מתמשך יוצר ובורא ומקיים את העולם כל הזמן. כדברי הפסוק "לעולם ה' דברך ניצב בשמים"- ללמדנו, שדבר ה' ניצב, לשון הווה, בשמים. ללמדך שדבר ה' אינו שייך לעבר, אלא כל הזמן בורא ומחיה את הברייה כולה. לכן, לא על הלחם לבדו יחיה האדם; אין אנו ניזונים מהלחם המתגלה בצד החומרי, אלא מדבר ה' המחיה את האדם, "על מוצא פי ה' יחיה האדם".

כלומר, מציאותו של הקב"ה מתגלה אלינו בעבר, בהווה ובעתיד. לכן, אמרו המקובלים שלחם עולה בגימטריא 78, השווה לשלוש פעמים של הוויה ברוך הוא. ה' מלך, ה' מלך ה' ימלוך לעולם וועד. דבר ה' קיים לעד, ולכן הקב"ה אינו זן רק בעבר, אלא הוא זן ומפרנס לכל בעבר, בהווה ובעתיד של כל ההוויה כולה, הן מבחינה חומרית, והן רוחנית.

כוחו של האדם להידמות לבוראו, ולהיות כבוראו משפיע על ההוויה כולה. כדברי המשנה "דע מה למעלה - ממך" שכל הבריה כולה, ניזונית ממעשיו של האדם, בבחינת שרפים עומדים ממעל לו. שהשרפים הינם משרתיו של הקב"ה, עומדים לרצונו ולכוונתו של האדם. ובכך האדם דומה לבורא עולם, כשם שהקב"ה זן את העולם כולו, כך האדם מחיה על ידי מעשיו את הבריאה כולה.

הכותב הוא נשיא הגרעין התורני וראש ישיבת ההסדר בראשון לציון

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן