השאלות הפתוחות לפרשת עקב

לכל שאלה תשובה? לא בטוח. יוני לביא עם כמה שאלות פתוחות בעקבות פרשת השבוע

חדשות כיפה יוני לביא 28/07/10 00:00 יז באב התשע

השאלות הפתוחות לפרשת עקב

המצוות ה"קלות"

"וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה"

(ז,יב), רש"י: "אם המצוות הקלות שאדם דש בעקביו תשמעון". מה הן המצוות הקלות?

האם יש באמת מצוות חשובות יותר וחשובות פחות? האם יש סוג של מצוות שאנשים נוהגים לזלזל בהן? למה? האם יש מצוות שאנשים מקפידים עליהם במיוחד? מה מאפיין אותן? מהי המצווה שאתה הכי אוהב לקיים? עִם איזו קשה לך במיוחד?

עידוד הילודה

"וּבֵרַךְ פְּרִי בִטְנְךָ" (ז,יג) - מדינת ישראל נמצאת במאבק על דמותה היהודית כשמרכיב מרכזי בסוגיה הוא הענין הדמוגראפי. כיצד ניתן לעודד את הילודה בעם ישראל? האם לדעתכם האווירה הציבורית במדינה תומכת במגמה כזו או בדיוק להפך? מה אתם חושבים על טענה של הוֹרֶה שמעוניין להביא רק ילד או שניים כדי שיוכל "לתת להם את כל הצרכים החומריים והנפשיים שלהם בצורה הטובה ביותר", כדבריו? מבלי להיכנס להיבט ההלכתי, האם לדעתכם מוצדק לדחות הריון כדי לסיים בצורה נוחה את הלימודים/התואר/השירות הצבאי? האם אתם מכירים משפחות גדולות במיוחד? מה היתרונות והחסרונות של להיות חלק ממשפחה כזו?

עם קשה עורף

"וַיֹּאמֶר ה אֵלַי לֵאמֹר רָאִיתִי אֶת הָעָם הַזֶּה וְהִנֵּה עַם קְשֵׁה עֹרֶף הוּא" (ט,יג) - האם קשיות-עורף זו תכונה טובה או רעה? במה היא מתבטאת היום בחיי עם-ישראל? אילו עוד תכונות מאפיינות את העם היהודי? האם העובדה שעם ישראל מורכב משבטים /עֵדוֹת שונות פועלת לטובתו או לרעתו?

גזענות

"רַק בַּאֲבֹתֶיךָ חָשַׁק ה לְאַהֲבָה אוֹתָם וַיִּבְחַר בְּזַרְעָם אַחֲרֵיהֶם בָּכֶם מִכָּל הָעַמִּים כַּיּוֹם הַזֶּה" (י,טו) - האם תפיסת העם הנבחר איננה תפיסה גזענית? במה היא שונה מתפיסות אחרות על גזע עליון שהביאו הרבה דם והרס בעולם? למה אלוקים צריך בכלל עם נבחר והוא אינו יכול להיות האלוקים של כל האנושות במידה שווה? במבט לאחור על שלושת אלפים השנים האחרונות - האם עם ישראל עמד בכבוד במשימה שלו כעם נבחר או שפספס את שליחותו?

היחס לזרים

"וַאֲהַבְתֶּם אֶת הַגֵּר כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם" (י,יט) - מדוע יש במדינת ישראל כל כך הרבה עובדים זרים, ועשרות אלפי מהגרי-עבודה מנסים להסתנן אליה כל הזמן? מה עמדתכם בשאלה גירוש ילדי העובדים הזרים? האם יש לאפשר לכאלו שנמצאים כבר כמה שנים בארץ, לומדים בבית ספר יהודי ודוברים עברית שוטפת, להישאר בארץ מסיבות הומניטאריות? האם תתעקשו להעסיק עובד ישראלי למרות שהוא גובה מחיר כפול מאשר עובד זר?

לחץ בינלאומי

"לֹא יִתְיַצֵּב אִישׁ בִּפְנֵיכֶם פַּחְדְּכֶם וּמוֹרַאֲכֶם יִתֵּן ה אֱלֹקיכֶם עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ" (יא,כה) - אחד הדברים המשפיעים על מדיניות החוץ והפנים של ישראל הוא מה שנקרא "לחץ בינלאומי". חלפו ימים רבים מאז הכרזתו של ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון, "או"ם שמום", ועד הימים האלו. עד כמה לדעתכם מדינת ישראל צריכה להתחשב בדעתן של מדינות ידידות או אויבות בעת התנהלותה? מה הדרך לחזק ולהשפיע על ראש ממשלה שנתון ללחצים רבים מבחוץ?


המדור באדיבות "עולם קטן"