פרשת ניצבים וילך | כך תהפכו משבר להזדמנות

ברגע האמת כשגילינו שהתרשלנו במשימה שלנו, אסור להרים ידיים. צריך לקרוא את המפה מחדש - ולמנף את הנתונים החדשים לטובתנו | זיו אלול עם דבר תורה חדש על פרשת ניצבים וילך

חדשות כיפה זיו אלול 06/09/23 19:53 כ באלול התשפג

פרשת ניצבים וילך | כך תהפכו משבר להזדמנות
זיו אלול | , צילום: טל שחר

משבר זה לא דבר טוב. בוודאי לא משבר שאנחנו יצרנו בעשר אצבעותינו. יש שיגידו שהתחושה הנוראה ביותר עבור מנהל היא לקום בוקר אחד, ולגלות שההזדמנות חמקה לו בין האצבעות, ולעיתים לא רק שהוא החמיץ הזדמנות - אלא שהוא עוד עלול לשלם עליה קנס.

אולם גישה אופטימית יותר נמצאת בפירושו של רבי יצחק עראמה, מגדולי ספרד בדור הגירוש, על פרשת השבוע. שם מתוארת מצוות החזרה בתשובה - המלמדת שגם אדם שמעד יכול לחזור בתשובה, ולא זו בלבד, הוא מצטט, אלא ש"במקום שבעלי תשובה עומדים - אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד".

החמצה תוביל לעונש כבד

איך זה יכול להיות, האם המעידה אינה כישלון? מדוע התיקון של המשבר מוביל את האדם לנקודה גבוהה יותר? כדי לענות על כך, ממשיל רבי יצחק עראמה את הסיטואציה לשני אמנים אשר נתבקשו על ידי המלך לצייר לו קיר ענק בארמון. כאשר סיום מוצלח יביא לתהילת עולם, אך החמצה תוביל לעונש כבד.

בעוד האמן האחד התאמץ במשך שנתיים-שלוש לצייר את הציור הגדול ביותר, האמן השני שכח מכל הסיפור, ונזכר עשרה ימים לפני מועד הגשת העבודה. הוא לפתע שם לב שהוא עומד בפני משפט נוראי. הוא התרוצץ אנה ואנה בין גדולי היועצים, עד שאחד מהם נתן לו עצה מדהימה: העמד לאורך הקיר כולו טס נחושת חלק ונוצץ, אשר ישקף כמראה את הציור של החבר שלך שעל הקיר ממול...

האמן, בלית ברירה, כך עשה. והמלך התרגש מאוד מהרעיון המקורי, מהתחכום ומהמינוף ומכפיל הכוח של היצירה הקיימת, והעניק לו שכר גבוה ממה שסוכם בתחילה.

אותו עיקרון קיים בקונספט של מצוות התשובה: העובדה כי האדם מעד בתחילה, וכעת הוא גובר על הדחף השלילי שלו, מהווה מכפיל כוח ומעניק ונוסך בו כוחות שלא היו בו קודם לכן. ולכן, מבחינה רוחנית, אדם כזה נמצא במקום גבוה יותר.

בכל משבר עלינו להבין היכן היה המשבר, והיכן ההזדמנות

מה שנכון מבחינה רוחנית, נכון גם בעסקים. בכל משבר עלינו להבין היכן היה המשבר, והיכן ההזדמנות. החוכמה היא להסתכל על החלק החיובי וגם אותו למדוד אפילו במונחים של רצון, כמו שהזוהר הקדוש מקפיד לציין שאפילו על רצון טוב יש שכר בעולם הזה ובעולם הבא.

שימו לב למשל, לא תמיד אנחנו עולים לבד על הפתרון. לעיתים נזדקק לעזרת חבר, אבל הפתרון תמיד ישנו, והוא תמיד יוציא אותנו מחוזקים יותר. או כמו שאמר יאיר לפיד: אסור לבזבז משבר טוב.

פגשתי היום אדם מיוחד, עם נשמה גבוהה ממש, שלימד אותי כמה שעושים טוב, מכוונים לטוב, מקבלים גמול חזרה, כמה דקות לאחר מכן, חוויתי את זה יחד איתו, הבנתי והתרגשתי מאוד מלקבל עדות אמיתית לכך, אז הכל בעצם חיובי : כולנו חוטאים, עושים טעויות, זה אולי לא נעלם, אבל אם מתקנים, עושים את זה בלב שלם וממקום עמוק מצליחים לפתוח דף חדש.

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע, מנכ"ל Pery ומחבר הספר "אבות הניהול"