השאלות הפתוחות

לכל שאלה תשובה? לא בטוח. יוני לביא עם כמה שאלות פתוחות בעקבות פרשת השבוע

חדשות כיפה יוני לביא 01/09/10 00:00 כב באלול התשע

השאלות הפתוחות

נסתר וגלוי

"הַנִּסְתָּרֹת לַה אֱלֹקינוּ וְהַנִּגְלֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ עַד עוֹלָם" (כט,כח) - האם אתם מרגישים שהאנשים הסובבים אתכם מכירים אתכם באמת? האם הם מודעים גם לצדדים הפנימיים והנסתרים שלכם? האם יש סודות שאתם מסתירים מבני-אדם? תנו דוגמא למשהו על עצמכם שמרבית האנשים שמכירים אתכם לא יודעים. האם קרה פעם שמשהו שגיליתם לפתע על בן אדם שינה את כל היחס שלכם אליו?

האם אתם מסכימים לאמירה שבין בני-זוג אין סודות או שגם אצל איש ואישה נשואים יש דברים שכל אחד שומר לעצמו?


תשובה

"וְשַׁבְתָּ עַד ה אֱלֹקיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְקֹלוֹ" (ל,ב) - אילו אסוציאציות עולות לכם בראש כשאתם שומעים את המילה תשובה? אילו רגשות מתעוררים אז בליבכם? שליליים/חיוביים/שמחה/עצב/תסכול/כבידות/אופטימיות/יאוש וכו). מה הם שלושת הדברים המרכזיים שהיית רוצה לחזור בהם בתשובה? (את התשובה הזו יענה כל אחד לעצמו). מה הדברים המרכזיים שהציבור הדתי-לאומי צריך לשפר בשנה הבאה עלינו לטובה? ומה עַם ישראל בכללו?


דורות

"וְהֵיטִבְךָ וְהִרְבְּךָ מֵאֲבֹתֶיךָ" (ל,ה) - במה לדעתכם הדור שלנו טוב יותר מדורות שעברו, ובמה פחות טוב? כשאתם מסתכלים על החיים של סבא וסבתא שלכם - במה אתם מקנאים? האם בעיניכם העולם שלנו נמצא במסלול של השתפרות והתעלות או במדרון חלקלק של התדרדרות ונסיגה? אם הייתה לכם האפשרות לחזור אחורה במכונת הזמן ולקפוץ לביקור בדור מסויים בעבר, לְמַתָי הייתם רוצים לחזור? האם הייתם רוצים להיוולד ולחיות אז בקביעות?


להיות יהודי

"כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לֹא נִפְלֵאת הִיא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִיא... כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשׂתוֹ" (ל,יא.יד) - האם להיות אדם מאמין ושומר מצוות זה דבר קל וקרוב או דווקא קשה ומורכב? במה תלויה התשובה לשאלה הזו? (באופי של האדם/בסביבה שלו/בבחירה שלו/במשהו אחר).


עקשנות

"כִּי אָנֹכִי יָדַעְתִּי אֶת מֶרְיְךָ וְאֶת עָרְפְּךָ הַקָּשֶׁה" (לא,כז) - האם עקשנות היא תכונה טובה או רעה? האם עם ישראל הוא עם עקשן במיוחד? במה זה מתבטא? על מה בחיים היית מתעקש ולא מוכן לוותר בשום פנים? האם יש דרך לשכנע אדם עקשן לשנות את דעתו?