משפחה צפופה בתיבה

פרשת נוח והתיבה שלו הם שעור מעולה לערכי היסוד של זוגיות בין איש לאשתו ולערכי משפחה באשר היא. רבקה שמעון מסבירה מדוע

חדשות כיפה רבקה שמעון 03/10/13 17:31 כט בתשרי התשעד

משפחה צפופה בתיבה

חבל שאי אפשר לראיין את נעמה אשתו של נוח. הייתי שמחה לדעת מה היא חושבת ומה היא מרגישה. הייתי שואלת אותה: מתי היית יותר שמחה ומאושרת, כשהסתובבת לך בעולם המושחת לפני המבול? כשהסתגרת בתיבה עם משפחתך הגרעינית במשך תקופת המבול ועבדת יומם ולילה בלי לנשום? ואולי נשמת לרווחה כשיצאת מן התיבה?

אף אחד לא ראיין אותה ודעתה איננה ידועה לנו. בפרשת נוח הגיבורים המרכזיים הם נוח ובניו. חבל.

בשיעור לנשים שהעברתי לאחרונה שוחחנו על הנושאים המעסיקים אותנו לאחרונה מבחינה ציבורית. ה'שד העדתי' של אמנון לוי, השוויון בנטל, צמצום שכר בני הישיבות ומחירי הדירות בירושלים. האם ילדים יותר מאושרים כשיש להם חדר משלהם ומחשב לכל ילד? האם למשפחה יותר טוב כשהיא עוברת לבית גדול יותר ורחב ידיים? רווחה כלכלית? מה מביא לנו אושר?

אחת הנשים התפרצה ואמרה: כשהייתי קטנה התגוררנו כל המשפחה שלי, הורים עם שבעה ילדים ביחד בשני חדרים בלבד והיינו מלוכדים ומאושרים. ואילו היום, כל אחד בחדר שלו, עם הפייסבוק. אין קשר, לא רואים אחד את השני, פחות מלוכדים ופחות שמחים.

הרבה מהנשים הנהנו בהסכמה.

נוח עם משפחתו בתיבה הוא לא יהודי בהגדרה, הוא אוניברסאלי לחלוטין. הוא ואשתו וילדיו הנשואים עובדים סביב השעון להאכיל ולהזין את כל היצורים עלי אדמות. הם גרים צפופים, צפופים ואין להם מה שנקרא בזמננו זמן איכות, ספייס ועוד מילים שאנו רגילים לבטא בהם את האינדיבידואל. אבל יש לי הרגשה שאם היינו מראיינים היום את נעמה אשתו של נוח, שלפי המדרש נחשבה לצדקת, שנעימים מעשיה, היא היתה מהרהרת דקה ואומרת, שעם כל העבודה הסיזיפית בתקופת המבול, היתה להם משפחה מגובשת ומאוחדת. אני כמעט בטוחה שהיא היתה משחררת אנחה ומתוודה, שהתקופה בתיבה היתה הכי מאושרת בחייה.

כי מיד כשיצאו מן התיבה בעלה כבר השתטה, ילדיה הוגדרו לעתידם, מי לברכה ומי לקללה, ויותר מאוחר הם נפוצו לכל עבר.

פרשת נוח והתיבה שלו הם שעור מעולה לערכי היסוד של זוגיות בין איש לאשתו ולערכי משפחה באשר היא. המשפחה האוניברסאלית. כן, הם עבדו קשה. נכון- לא היתה להם פרטיות. יש תקופות בחיי כל זוג ומשפחה שאנו מוצאים את עצמנו במצבים דומים. מצבי לחץ, צמצומים, תנאי צפיפות, עבודה סיזיפית סביב השעון. כל אחד ומצבי הלחץ שלו. כל משפחה ותנאי המחיה שלה. תיבת נוח היא שעור מאלף עבור כולנו, מה יציל אותנו ממבול זה או אחר, מה יגבש אותנו. משפחת נוח עשתה למען הכלל בתנאים איומים, וזה הציל אותם ממוות .

לפעמים טוב לה למשפחה להישאר בתיבה צפופה דוקא. לפעמים טוב להם לאנשים במשפחה לעבוד קשה סביב השעון. ספור נוח ומשפחתו מוכיח שהיציאה לרווחה, לספייס ולתנאים יותר טובים עלולה להביא אותנו למעשי שטות.

עוד נקודה למחשבה על הגזירות הכלכליות, השד העדתי (האם הוא באמת שד) ועל הידוק החגורה של אברכים בכולל.