פרשת משפטים: סגירת פערים חברתיים משפטיזציה או צדקה?

על פי חז"ל, בית המקדש חרב בגלל עודף משפטיזציה. יותר מדי משפט - החברה מתרסקת. אמנם עם ישראל מכיר בחשיבותו המשפט, אך הוא לא הדבר היחיד שחשוב. ערך הצדקה חשוב לא פחות ואולי יותר. זוהי גם התכונה המכוננת של עם ישראל. מה היחס בין צדקה ומשפט? על כך בפרשת משפטים

מייקל אייזנברג
כד בשבט התשפ
,
19 בפברואר, 2020 9:36
מאזנים

מאזניםצילום: pixabay

 

השיעור מבוסס על ספרו של מייקל אייזנברג, "כל אחד משה רבנו" (הוצאת סלע מאיר)  בו חושף אייזנברג את העקרונות הנצחיים להתנהלות מוצלחת בהנהגה, בכלכלה ובחברה, מתוך פרשנות מקורית ומעמיקה של התורה. אייזנברג מראה כי מקורות ההשראה של היהדות רלוונטיים לעולם הקפיטליסטי המודרני יותר מתמיד.

מייקל אייזנברג, 48, הוא אחד ממייסדי קרן הון הסיכון אלף והישראלי שזכה להתברג במקום הגבוה ביותר ברשימת מידאס – משקיעים בעלי מגע הזהב – של מגזין פורבס, המדרגת את אנשי הון סיכון הטובים בעולם. "כל אחד משה רבנו" הוא ספרו השני בסדרת "עץ החיים והכסף"

19.02.2020

1. נסיעות בזמן בחגורת התנך ההוליוודית פנטסטית זוהרת ברוח הנבואה ולא אחרת (עיברייה נוסעת בזמן)

היום זה מישפט הנבואה כי הכהונה טבעה חוסלה על ידי סופת המאה 21 האדירה. אנחנו בעידן אחרית הימים וכל האיזמים הלכו עברו כולל הדתות .לא חס וחלילה שלא צריך אמונה .אתה נידחק ונידחק ובסוף מה נותר הנבואה. רק היא האמונה היחידה היום. היא הכי מענייננת הכי מסקרנת הכי אידיאליסטית וגם מעשית. מדברים בעיקר על שילטון משה הנביא ודבורה לא אלה המאוחרים האומללים. עליית הנבואה תיטיב איתנו המון וגם הצעירים יאהבו אותה.

דווח על תגובה לא ראויה
19.02.2020

2. "בצדקה תכונני" (משה אהרון עו"ד)


צדקה ומשפט - ומשפט צדק
14/02/2020 10:54:58


יט " כִּי יְדַעְתִּיו, לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת-בָּנָיו וְאֶת-בֵּיתוֹ אַחֲרָיו, וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ יְהוָה, לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט--לְמַעַן, הָבִיא יְהוָה עַל-אַבְרָהָם, אֵת אֲשֶׁר-דִּבֶּר, עָלָיו. "



יש אבחנת יסוד שחייבים לתן עליה את הדעת. אותה המבחינה בין "צדקה ומשפט" לבין "משפט צדק" .

בית המשפט שהוא בעיקרו של דבר האפוטרופוס על האמת מצווה לאחוז תחילה במוסד האמת - המשפט.

ורק אחר כך בא היסוד הממתן של ה"צדק".
לא כן ביחסים שבין איש לרעהו שם התכלית היא ה"שלום" .

ולכן בטרם ניגשים לחריצת הדין של המשפט

יש לפעול המון במישור הצדקה שמהותה היא הפשרה המחילה והויתור.

שכל צדקה בין איש לרעהו הופכת למשפט האמת הגדול ביותר.

והתורה החלה דווקא במוסד הצדקה ומשפט בציווי ה' לאברהם כמצוטט לעיל .

להראות חשיבותו המכרעת של מוסד זה דווקא..

ולא עוד שמשוואה חשובה טוותה התורה .

כי המאמין הגדול ביותר בעיני האלוהים

הוא דווקא אותו שעוסק בצדקה .

שנאמר על אברהם :

:"ויאמין בה' ויחשבו לו לצדקה"

דווח על תגובה לא ראויה
19.02.2020

3. תזהרו על תכסו על מושחתים בטענה של עודף משפט שכך ציון לא תפדה ושביה ימקו ללא צדקה (משה אהרון עו"ד)

בס"ד.
הכל כאן גורף וחד ממדי.
עדיין קיים פלח גדול של נכים שלא ניתנים לשיקום וצריך לפתח בעבורם ערוץ צדקה ממין אחר.
בקיצור לא הכל "כלכלה צומחת".
כמו שזה כלל לא נכון שיש עודף משפטיזציה.
כיום זו טענה של מושחתים שמגובית על ידי רבנים להמשיך בשחיתות ולהכניע את שלטון החוק.
גם חז"ל לא כיוונו לכך כשאמרו : "דין תורה"
כיוונו להחמרות שבפולחן אותם דקדוקי עניות שלבסוף הובילו לפגיעה בנפש.
בשום פנים ואופן לא התייחסו למשפט הבין אישי ולמשפט של חברה ואדם.
ואדם וחברה
אתם מערבים הכל בכל ולכן אנו דוהרים יותר לתהום

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

רחובות בני ברק בסגר צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

"אזורים מוגבלים" ברחבי הארץ, סגר הוטל על בני ברק

קרא עוד