פרשת משפטים: הפתעה באולם הדיונים

מדוע נדרשו שלושה שופטים להכריע במשפט על קבלן שלא סיים את עבודתו, ומה ההבדל המהותי בין המשפט העברי למשפט האזרחי? וגם- עניין סמיכותה של פרשת משפטים למעמד הר סיני

חדשות כיפה הרב אסף הר-נוי 15/02/23 13:50 כד בשבט התשפג

פרשת משפטים: הפתעה באולם הדיונים
פרשת משפטים, צילום: shutterstock

כל פעם זה מפתיע מחדש. אולם בית הדין לדיני ממונות. תביעה בגובה חמישים אלף שקלים, כנגד קבלן שלא סיים את עבודתו. על הכיסאות מול הצדדים יושבים שלושה דיינים, לא פחות, המקשיבים במשך שעות לטענותיהם וראיותיהם של הצדדים. מחזה כזה הוא אירוע תדיר בסדר יומם של בתי הדין לענייני הממונות, תביעה אחר תביעה, גם על סכומים שאינם גבוהים, שמולה יושבים שלושה דיינים בניסיון לפצח ולהכריע את הדין.

אם נבחן ונשווה את הדברים אל מול התנהלות של בתי המשפט האזרחיים, להבדיל, נגלה שהם שונים לחלוטין. ברירת המחדל בבתי המשפט היא של שופט יחיד גם בתיקים של עשרות מיליונים. בהרכב של שלושה "יזכו" רק תיקי פשע חמור כדוגמת מקרי רצח ודומיהם או ערעורים.

מדוע "דיני ממונות בשלושה?" והקשר לפרשת משפטים

האמת היא, שזה באמת נראה לא סביר. מדוע ששלושה דיינים, שזמנם כה יקר וחשוב, יישבו לדון בתביעה של חמישים אלך שקלים כנגד קבלן שלא סיים לבנות מרפסת? מדוע "דיני ממונות בשלושה"?שאלה זו ובעיקר תשובתה, הינם סימפטום להבדל האדיר בין פרשת "משפטים" של התורה, ללימודי "המשפטים" שבעולם הכללי.

כמעט בכל חברה נמצאת מערכת "משפטית", שתפקידה ותכליתה לעשות סדר וליישב מחלוקות וסכסוכים בין שני צדדים. מערכת משפט ישרה היא אחד הדברים שהופך מדינה למתוקנת. אולם, מטרתה של מערכת המשפט התורנית- זאת של "פרשת משפטים" - לא מסתכמת בעשיית סדר ויישוב סכסוכים, הגם שמדובר במטרה חשובה.

בית דין רבני

בית דין רבני צילום: Flash90

מטרת בתי הדין התורניים - לגלות את דבר ה' בחיינו

עיקר חידושה של פרשת משפטים, ומתוכה של מערכת בתי הדין התורניים, היא לגלות את דברו של ה' בחיינו המעשיים על כל צדדיהם וענייניהם. בדבר זה נבדלת היהדות משאר הדתות שבעולם, כי רק בה יש דינים וציווים אלוקיים שאומרים כיצד להתנהל במחלוקות בין שכנים, בגביית חובות ובכתיבת חוזים.

לכן, במערכות משפט אזרחיות העניין כולו הוא תועלתני, ולכן זה לא יעיל להושיב שלושה שופטים על תביעה קטנה. אך במשפטה של תורה, שהמטרה היא לא רק ליישב את הסכסוך כי אם להוריד ולגלות את דבר ה' באירוע הממוני שלפנינו- זה בכלל לא משנה מה גובה התביעה. שלושה דיינים שיציגו צדדים שונים יגלו יחדיו את ההכרעה האלוקית שבסוגיה, גם אם מבחינת יחסי עלות תועלת, הדבר לא יעיל.

עניין סמיכותה של פרשת משפטים למעמד הר סיני

ובעצם, זה עניין סמיכותה של פרשת משפטים למעמד הר סיני שבפרשה שעברה. האות "ו" של "ואלה המשפטים" מסמלת את ירידת אורו של הקב"ה אל כל תסבוכות היום יום של חיי האדם בעולם. "ו" היא אות שנמשכת מלמעלה למטה, והיא באה ללמדנו שעיקר עניינם של "משפטי התורה" הוא לגלות, להמשיך ולהוריד את דברו העליון של הקב"ה אל החיים הפשוטים של כל אחד מאיתנו.  

הכותב הוא רב קהילת "אדרת אליהו" וראש בית מדרש "מבקשי פניך", גילה, ירושלים

מעמד הר סיני

מעמד הר סיני צילום: shutterstock