פותחים שולחן

לכל שאלה תשובה? לא בטוח. יוני לביא עם כמה שאלות פתוחות בעקבות פרשת השבוע

חדשות כיפה יוני לביא 11/02/10 00:00 כז בשבט התשע

פותחים שולחן

עבדים - "וְאִם אָמֹר יֹאמַר הָעֶבֶד אָהַבְתִּי אֶת אֲדֹנִי... לֹא אֵצֵא חָפְשִי" (כא,ה) - איך אפשר להבין אדם שמציעים לו להיות חופשי אבל הוא בוחר להישאר עבד לאדונו? אילו עוד סוגים של עבדות אתם מכירים מהחיים שלנו? (כיוון למחשבה: הרגלים, מסגרות חברתיות, שעבודים כלכליים, תדמיות). מה הגבול בין להזדקק לדברים ולהשתמש בהם לבין להיות משועבד להם? מה דעתכם על אדם שבוחר לגור בדירה גדולה ומפוארת אך מתחייב לשלם במשך עשרים שנה משכנתא חונקת או אדם שמרבה לצאת לבלות ולנסוע לחו"ל אך כדי לממן זאת נאלץ להתמסר לעבודה תובענית ומרובת שעות?


מחויבות משפחתית - "שְׁאֵרָהּ כְּסוּתָהּ וְעֹנָתָהּ לֹא יִגְרָע" (כא,י) - מה לדעתכם צריכה להיות חלוקת התפקידים בין הגבר לאישה בתוך המשפחה? מה עושים כאשר שני בני הזוג רוצים לפתח קריירה מחוץ לבית? האם החלוקה בין מטלות גבריות למטלות נשיות מוצדקת בעיניכם? האם אתם מכירים משפחות שבהם הגבר הוא עקרת הבית, מבשל ומטפל בילדים, והאישה יוצאת לעבוד? מה דעתכם על כך?


"אופס, לא התכוונתי..." - "וַאֲשֶׁר לֹא צָדָה וְהָאֱלֹהִים אִנָּה לְיָדוֹ" (כא,יג) - האם לדעתכם יש לאדם אחריות על נזק שגרם בטעות? למה התורה מחייבת חטאת את מי שחטא בטעות ועונש גלות את ההורג בשוגג? האם יש מקרים בהם תגידו שאדם שפגע או הזיק לזולת יהיה פטור לגמרי?


"בסך הכול דיברתי..." - "וּמְקַלֵּל אָבִיו וְאִמּוֹ מוֹת יוּמָת" (כא,יז) - מה חמוּר יותר בעיניכם, אדם שפוגע פיזית באדם אחר או שפוגע בו במילים, עלבונות והשפלות? למה? מי בעיני החברה נחשב לשלילי יותר? מדוע? נסו להיזכר בחוויה לא נעימה שעברתם כשמישהו פגע בכם - מה בדיוק קרה? (בלי להזכיר שמות) איך הרגשתם? איך הגבתם?

למה צמד המילים חוצפה ישראלית הפך למטבע לשון? האם זה קשור לטבע הישראלי, לאופי החיים כאן בארץ, למשהו אחר? האם יש נסיבות בחיים בהן החוצפה חיובית?


הבא לגונבך - "אִם בַּמַּחְתֶּרֶת יִמָּצֵא הַגַּנָּב וְהֻכָּה וָמֵת אֵין לוֹ דָּמִים" (כב,א) - האם מותר לאדם להתקין מערכת אבטחה קטלנית בביתו כך שגנב שינסה לפרוץ ייפגע קשה? (למשל, יקבל מכת חשמל). מה דעתכם על המקרה של החוואי שי דרומי שירה למוות בערבי שפרץ אל החווה שלו כדי לגנוב?


מהגרים - "וְגֵר לֹא תוֹנֶה וְלֹא תִלְחָצֶנּוּ כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם" (כב,כ) - האם מדינת ישראל צריכה להסכים להיות מקום מפלט למהגרים מסודן או ממקומות אחרים? האם זה משנה האם באו לחפש עבודה או שהם נתונים בסכנת חיים? אחרי האסון בהאיטי הביעו משפחות ישראליות נכונות להביא משם יתומים ולאמץ אותם. מה דעתכם על כך? האם הייתם מוכנים לדבר כזה באופן אישי?


שקרים אמיתיים - "מִדְּבַר שֶׁקֶר תִּרְחָק" (כג,ז) - האם כדי למנוע פגיעה באדם אחר מוצדק לדעתכם לשנות מן האמת? האם כדי להשיג מטרה טובה מותר לשקר? האם אפשר לספר סיפור שלא היה ולא נברא כדבר אמיתי כדי להעביר מסר חינוכי?


המדור באדיבות "עולם קטן"