פרשת מקץ: שאלת מיליון הדולר היא מי הוא המנהיג הנבחר

שאלת "מנהיג או מנהל" מעסיקה את עולם הניהול כבר עשורים. אבל מבט לפרשת השבוע, והמעקב אחרי עלייתו המטאורית של אחד מגדולי המנהיגים, מגלה לנו עיקרון אישיותי על שאלה העל: מיהו המנהיג הנבחר | זיו אלול עם דבר תורה חדש על פרשת מקץ

חדשות כיפה זיו אלול 14/12/23 10:00 ב בטבת התשפד

פרשת מקץ: שאלת מיליון הדולר היא מי הוא המנהיג הנבחר
זיו אלול , צילום: טל שחר

פרשת השבוע מתארת את רגע המהפך: הרגע שבו הובהל בחיפזון יוסף העבד מבור השבי, בו הוא שהה מן הסתם למאסר עולם, אל ארמון המלוכה, ואל כס המשנה למלך. מה הוא עשה שם שכל כך הרשים את פרעה?

רבי יצחק עראמה, מגדולי ספרד בדור הגירוש, מסביר כי פרעה ראה ביוסף את הפורמולה המושלמת להנהיג: חכמה ואינטליגנציה, איכות רגשית, ופרספקטיבה רחבה.

פרשת השבוע פרשת מקץ

במשפט הקטן "אֵין נָבוֹן וְחָכָם כָּמוֹךָ. אַתָּה תִּהְיֶה עַל בֵּיתִי וְעַל פִּיךָ יִשַּׁק כָּל עַמִּי" כולל פרעה, בראייתו המלכותית, את שלושת האלמנטים האלה: המילה "חכם" מתייחסת כמובן לחכמה, אך המילה "נבון" מרמזת על מעלה נוספת שהייתה ביוסף: איכות תכונות האופי של יוסף. כשפרעה אומר לו "אתה תהיה על ביתי", מעין ראש הלשכה או ראש המטה של הארמון, היה זה כי פרעה הכיר ביוסף את המסוגלות להוביל ולנהל את ענייני הפנים, וכאשר הוא מבקש ממנו "על פיך יישק כל עמי", מסביר רבי יצחק עראמה, הוא בעצם רואה ביוסף את האדם שמסוגל לראות את תמונת המאקרו.

הדברים הללו חשובים תמיד, הם חשובים בייחוד בימים אלה, כאשר העם נבחן בין היתר במבחן המנהיגותיות. חשוב לזכור כי כל אחד מאיתנו הוא מנהיג, או ראוי להיות מנהיג. תכונות האופי הללו של יוסף נרכשו מן הסתם בהיותו ראש הלשכה של שר הטבחים, פוטיפר, וגם בהיותו מנהיג האסירים והנציג שלהם מול מנהל בתי הכלא של פרעה.

האדם הזה, שנחטף ונמכר על ידי שארי בשרו מבית אביו בגיל 17, נשלח לכלא בגלל עלילת שוא ובעת שהוא שמר על מוסריותו האנושית, לא איבד אמון בעצמו ולא באנושות, והפך בגיל 30 להיות מנהיגה של הגדולה שבמעצמות.

פרשת השבוע פרשת מקץ

לא פעם נשאלת השאלה של האבחנה בין אינטליגנציה רגשית לשכלית, ועל האיזון ביניהם. המנהיגות כיום יותר מודעת לכך, ועדיין לא בכל תחום האחוז והמשקל שלהם זהים. יחד עם זאת ברור לחלוטין כי לא ניתן להצליח ללא יכולות משמעותיות בכל אחד מהם. מתברר שלא המצאנו כלום, כבר לפני אלפי שנים המימד הרגשי היה משמעותי וחשוב.

גם ראיית מאקרו כקריטריון ניהולי הוא מסוג הדברים שלא פשוט ולא קל ליישם. פעמים רבות "נגררים" מנהלים ומנהיגים למיקרו, ומחכים לימי אסטרטגיה כדי להסתכל במבט יותר מקיף. למרות שהכל תלוי בשלב ובגודל של חברה, צריך לשים את זה לנגד עינינו כדי לא לאבד את מטרות העל.

כל אחד מאיתנו יכול ואף ראוי לעשות את הדבר הנכון ובכך לזכות להובלה, הנהגה ואמון. הובלה מהסוג שראינו אצל המכבים, שהרימו את נס הדגל וקראו "מי להשם אליי", והובילו ניצחון הירואי על החזקה שבמעצמות בתקופתם. הלוואי ונזכה גם אנו ללכת בדרכיהם ולזכות גם אנחנו בניצחון מול אלו שלא התעייפו מלאתגר אותנו, אבל אנחנו מעולם לא נתעייף, ובעזרת השם ביחד ננצח!

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע, מנכ"ל Pery ומחבר הספר "אבות הניהול".