לשון הרע מזהמת את הנפש החיה שבאדם

התבונה והשכל האנושי שבאים לידי ביטוי בדיבור וברגע שאדם חוטא בדיבור של לשון הרע בחברה ובסביבה שבה הוא חי, בסופו של תהליך ימצא את עצמו "מחוץ למחנה טמא טמא יקרא"

חדשות כיפה הרב שלמה לוי 03/04/14 14:44 ג בניסן התשעד

לשון הרע מזהמת את הנפש החיה שבאדם
יחצ, צילום: יחצ

"אבי האסורים", הרב אריה לוין זצ"ל, מלבד שהיה דואג לאסירי המחתרות היה מבקר באופן קבוע בבית החולים למצורעים בירושלים.

אמנם, מחלת הצרעת יכולה להירשם כמחלה מדיצינית אבל שורשה ומהותה בחסרון המוסרי. האדם הדובר לשון הרע מזהם את העולם הרוחני בדיבורים אשר מביאים למחלה חברתית תרבותית הרת אסון.

לשון הרע הורסת את היסודות של החברה ועוקרת את שורש האדם ממקור חיותו. "ויהי אדם לנפש חיה"- כתב התרגום "לרוח ממללא" (לרוח מדברת). על ידי דיבורו של האדם הוא קושר ומחבר את העולם ואת האנשים בנושאים ואירועים שונים.

האדם הוא בעל כוח חברותי, ובהיותו כך כוח הדיבור שבו הוא כוח מרכזי. הדיבור בחברה, התקשורת בלשון ימנו היא הכלי המרכזי שבה מנוהלים חייו של האדם ושל הציבור בכלל.

כוח הדיבור שבא לידי ביטוי בדברי דוד המלך בפסוק: "מוות וחיים ביד הלשון". האדם שדובר לשון הרע מכרסם את המעגל התקשורתי החיובי ומניע אותו אל תוך החיסרון והשלילה.

כאשר הלשון היא לשון הרע הנפש החיה שבאדם מזדהמת ומאבדת את ערכה. הדיבור הוא הביטוי היותר עמוק של המחשבות, התבונה והשכל האנושי שבאים לידי ביטוי בדיבור וברגע שאדם חוטא בדיבור של לשון הרע בחברה ובסביבה שבה הוא חי, בסופו של תהליך ימצא את עצמו "מחוץ למחנה טמא טמא יקרא"- כלומר שדיבוריו הרעים הביאו אותו להיות מחוץ למחנה, מחוץ לחברה, מחוץ למחנה הטהור שנוקט לשון טובה.

לכן, אמרו חז"ל שלפני שהלשון מדברת קיימים לה שני מחסומים: שפתיים ושיניים, ולכן הם בבחינת "שמירת מחסום לפי". כדי להימנע מלדבר לשון הרע האדם צריך לשים לנגד עיניו את התוצאה הנוראה שהביאה לחורבן בית המקדש השני, שנאת החינם שנולדה מהלשון הרע. "מי האיש החפץ חיים, אוהב ימים לראות טוב, סור מרע ועשה טוב בקש שלום ורודפהו".

הכותב הוא ראש ישיבת ההסדר ונשיא הגרעין התורני בראשון לציון

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן