חדשות כיפה

פרשת מצורע: שתי צפורים חיות טהורות ועץ ארז ושני תולעת ואזוב

שתי הצפורים עץ הארז שני התולעת והאזוב הם סמלים לחטא ולתיקונו. הצעה של חז"ל והצעה של רבי יוסף בכור שור.

צילום: shutterstock

(א) וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: (ב) זֹאת תִּהְיֶה תּוֹרַת הַמְּצֹרָע בְּיוֹם טָהֳרָתוֹ וְהוּבָא אֶל הַכֹּהֵן: (ג) וְיָצָא הַכֹּהֵן אֶל מִחוּץ לַמַּחֲנֶה וְרָאָה הַכֹּהֵן וְהִנֵּה נִרְפָּא נֶגַע הַצָּרַעַת מִן הַצָּרוּעַ: (ד) וְצִוָּה הַכֹּהֵן וְלָקַח לַמִּטַּהֵר שְׁתֵּי צִפֳּרִים חַיּוֹת טְהֹרוֹת וְעֵץ אֶרֶז וּשְׁנִי תוֹלַעַת וְאֵזֹב: (ה) וְצִוָּה הַכֹּהֵן וְשָׁחַט אֶת הַצִּפּוֹר הָאֶחָת אֶל כְּלִי חֶרֶשׂ עַל מַיִם חַיִּים: (ו) אֶת הַצִּפֹּר הַחַיָּה יִקַּח אֹתָהּ וְאֶת עֵץ הָאֶרֶז וְאֶת שְׁנִי הַתּוֹלַעַת וְאֶת הָאֵזֹב וְטָבַל אוֹתָם וְאֵת הַצִּפֹּר הַחַיָּה בְּדַם הַצִּפֹּר הַשְּׁחֻטָה עַל הַמַּיִם הַחַיִּים: (ז) וְהִזָּה עַל הַמִּטַּהֵר מִן הַצָּרַעַת שֶׁבַע פְּעָמִים וְטִהֲרוֹ וְשִׁלַּח אֶת הַצִּפֹּר הַחַיָּה עַל פְּנֵי הַשָּׂדֶה:  (פרק יד)

כאשר נרפא נגע הצרעת מן הצרוע הוא זקוק לטהרה באמצעות שתי צפרים עץ ארז שני תולעת ואזוב. חז"ל (ראו ערכין טז ע"ב ומדרש תנחומא מצורע, ג) ביארו את הסמליות שבפרטים אלו בהקשר של הצרעת, ועל פי דבריהם  כתב רש"י:

"לפי שהנגעים באין על לשון הרע, שהוא מעשה פטפוטי דברים, לפיכך הוזקקו לטהרתו צפרים, שמפטפטין תמיד בצפצוף קול.
ועץ ארז - לפי שהנגעים באין על גסות הרוח.
ושני תולעת ואזב - מה תקנתו ויתרפא, ישפיל עצמו מגאותו, כתולעת וכאזוב".

שתי הצפרים ועץ הארז מסמלים את החטאים שגרמו לצרעת – לשון הרע וגסות הרוח, ושני התולעת והאזוב מסמלים את התיקון – "ישפיל עצמו מגאותו".

גם רבי יוסף בכור שור (המאה הי"ב) ראה בשתי הצפרים עץ הארז שני התולעת והאזוב סמלים לחטא ולתיקונו, אבל באופן אחר. כך כתב בנוגע לשלושת האחרונים:

"ארז גבוה שבאילנות ואזוב נמוך, סימן שמגבהוּת בא לנמיכות. ומי גרם לו? החטא, שהוא כשני תולעת, כדכתיב: "אם יהיו חטאיכם כשנים" (ישעיהו א, יח). ועתה מחל לו הקב"ה, וחוזר למקומו ולגבהותו".   

שני התולעת מסמלת את החטא (על פי הפסוק בישעיהו), והארז והאזוב מסמלים הן את הירידה שבעקבות החטא הן את העלייה שבעקבות המחילה.

בעניין הצפרים עומד ר"י בכור שור על הפעולות שנעשות בכל אחת מהן ורואה בהן סמל לשינוי שיחול מכאן ואילך במצבו של המצורע; כך הוא כותב:

"ושוחט הציפור ומערב דמה במים חיים, לומר שהמת, הוא המצורע שהוא חשוב כמת, דכתיב: "אַל נא תהי כמת" (במדבר יב, יב), מתערב עתה עם החיים לבוא במחנה ולהיות כשאר בני אדם. ושולח הציפור האחת על פני השדה, לומר: המצורע שהוא יושב בדד כצפור בודד על גג (על פי תהלים קב, ח) ואסור ונקשר מלבוא עם שאר בני אדם, עתה הותר לבא עם חביריו; כמו הציפור שהיתה קשורה בידי אדם, ועתה משולחת על פני השדה לילך ולעוף עם חברותיה".

שתי הצפרים מסמלות את החזרה של המצורע לחיים רגילים עם שאר בני אדם. אחת מהן נשחטת על מים חיים ומסמלת את המצורע שעד כה הוא נחשב כמת ומכאן ואילך הוא צפוי להתערב "עם החיים", ואחת מהן נשלחת על פני השדה ומסמלת את המעבר מבידוד להשתלבות חברתית.

אכן המצורע זקוק גם לתזכורת שהמצב עלול להתהפך אם יחזור לסורו ולכן הכלי שבו משתמשים בהליך טהרה זה הוא כלי חרס – "סימן שאם יחזור לקלקולו שוב אין לו תקנה, דומית כלי חרס שנשבר שאין לו תקנה".

עם המטען החינוכי הזה ועם האזהרה מלשוב לסורו חוזר המצורע מבידודו לחברת בני אדם.

11.04.2019

1. תורת העתיד של המצורע מסומלת בציפור החיה (משה אהרון עו"ד)

תורת העתיד של המצורע
בס"ד.
"זאת תהיה תורת המצורע"
"תהייה" בלשון עתיד. להדגיש, כי בכך, פסל למעשה הכתוב את התורה הקודמת שהייתה בידו. של הצרוע
ומה היא אותה תורה שהייתה בידו ושראויה לשחיטה ,ההפך מ"ואהבת לרעך כמוך".
אותה המהות הפסולה המתבטאת במושג "צר רוע" .
אדם עם מבט אנוכי צר, שגורם לו לעשות רוע לזולת ולדרוך עליו
תוך כדי ההתקדמות של הפריצה והנסיקה
ואותה התורה הפסולה ואותה המתוקנת מסומלות כנרמז - בציפורים. .
שהאדם מבקש למעשה לחקות את המהות והדינאמיקה של הציפורים .
ציפור מלשון צפייה [לאור = הצלחה] לפריצה ונסיקה אל על .
ופעמים שהאדם מבקש לממש עצמו בפריצה ובנסיקה כאמור בכל מחיר .
גם על חשבון פגיעה באחרים.
הוא פוגע ללא הרף בעורם של אחרים .
לכן באה הציפור השחוטה המסמלת שחיטתה של התורה הקודמת שלמעשה
גרמה לשפיכות דם ממש
וניתנת לאדם הזדמנות נוספת בציפור החיה .
אלא שזו כבר נגועה בכתם של הדם הראשון שכבר נשפך.
גם שאר הדברים הבאים לסמל את המתח הקיים של לנסוק גבוה כארז
אך בתנאי שלא יהא שוב דם של "שני".
שאם כך עדיף לו לאדם לרדת אפילו נמוך כאזוב
ולא למעוד ולחטוא שוב .

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

ראש הממשלה נתניהו צילום: פלאש 90. הדס פרוש

נתניהו: "למצות את מלוא חומרת הדין עם האנס"

קרא עוד