פרשת מסעי: מנהיגות רוחנית? יש דבר כזה

גם בלי תואר, מעמד, שליטה או שיניים, ניתן להנהיג ולהוביל חברה אל מקום טוב יותר. זו תמציתו של מנהיג ומנהל | זיו אלול עם דבר תורה חדש על פרשת מסעי

חדשות כיפה זיו אלול 27/07/22 10:43 כח בתמוז התשפב

פרשת מסעי: מנהיגות רוחנית? יש דבר כזה
זיו אלול, צילום: טל שחר

לעיתים נדמה לנו שתואר ה״מנהל״ מגיע מכוח הסמכות שהחברה הפקידה בידיו של האדם. העובדה כי הוא מורשה לחתום על חוזים, על צ'קים, על פיטורים או על כל דבר אחר, מטילה אחריות. עם הכוח – באה האחריות. אי אפשר לומר שזה לא נכון, אבל זה בוודאי לא הדבר היחיד.

פרשת השבוע, מסעי, מפגישה אותנו עם זן שונה לגמרי של הנהגה: ללא שיניים, רוחנית. הפרשה, החותמת את הרביעי שבחומשי התורה – במדבר, מלמדת אותנו על קונספט ענישה מהפכני לאדם שבטעות, בשגגה, הרג אדם. ובכן, האיש בורח מגואל הדם ומסתתר ב״עיר מקלט״. ומהו משך הריצוי בכלא המוזר הזה? ובכן – עד פטירתו של הכהן הגדול.

חכמי ישראל דנים בשאלה כיצד קשור הכהן הגדול לסיפור שלו. זווית מפתיעה מגלה רבי יצחק עראמה, מגדולי חכמי ספרד בדור הגירוש, שטוען כי הכהן הגדול הוא ״מלך״, מנהיג רוחני. וכביכול רק הוא מסוגל לתת עונש כזה. הנידון לא אמור לרצות עונש נוסף בפניו של ה"מלך" הבא. מהי אותה מלכות של הכהן הגדול, שכזכור, לא היו לו שיניים, שוטרים, מעמד כלכלי גבוה או כוח אחר?

מסתבר שישנה הנהגה נוספת, רוחנית. הנהגה שמשמעה לקחת אחריות על הסביבה, לדאוג לרמתם הרוחנית, לפעול למען חיזוק והידוק היכולות שלהם. זוהי מלכות שלא נמדדת מהיכולת להעניש או לתגמל, זוהי מנהיגות מעצם האנושיות הגבוהה שבאדם.

כמנהלים, עלינו תמיד לזכור שהכוח הפיזי, הכלכלי או המעמד, הם רק נגזרת של הנהגה אנושית. הנהגה אמיתית מתחילה ונגמרת קודם כל באדם עצמו, בוראייה שלו כלפי הסביבה והחברה.

שמעתי השבוע על הטרנד שהולך וגדל ליועץ רוחני בחברה - בעולמות תוכן שונים ואחרים שיכול להביא חשיבה אחרת ושונה, דווקא כי לא שייך לעולם התוכן. זה לחלוטין כיוון מעניין ואין ספק שילך ויגדל לאור הצורך של אנשים בקבלת זווית שמאפשרת חשיבה יצירתית ואחרת מההנהלה.

מנכ״ל וגם יזם בסטארט-אפ הוא הרוח הרוחנית בחברה, ההנעה שלו אף פעם לא מגיעה מכוח הסמכות, אלא מניע את העובדים במה שהוא אומר ולא אומר - הרעב בעיניים, האמונה הבלתי פוסקת בחברה ובאנשים, היכולת לגייס עובדים ומשקיעים להיות חלק מהחברה ולא רק בגלל התנאים והשכר אלא בגלל האנשים, ה-DNA של הארגון, המשפחתיות וכל מה שמגדירים כרוח המפקד בצבא או spirit בהייטק. ערכי החברה מבוססים בעיקר על אותה מנהיגות רוחנית, שבלעדיה אין חזון ואסטרטגיה.

כל מנכ״ל ויזם חייבים להתייחס לחברה כמו גוף ונשמה. אם לא קיימת מנהיגות רוחנית, עליו לדאוג להביא סביבו אנשים שידעו לתת מענה לזה וחשוב מכך – עליו להיות מחויב להקשיב להם.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן