פרשת מטות-מסעי: להיזהר מ"רעל חברתי" שיכול לכרסם בכל מה שנטעתם בעובדים

לצד הביטחון המלא שיש בעובדים ובאמון בהם, חשוב לזכור כי האדם הוא יצור חברתי המושפע בקלות. ולכן חשוב להיות ערניים ל"עובדים שיוצרים אווירה רעילה" | זיו אלול עם דבר תורה חדש על פרשת מטות-מסעי

חדשות כיפה זיו אלול 13/07/23 17:43 כד בתמוז התשפג

פרשת מטות-מסעי: להיזהר מ"רעל חברתי" שיכול לכרסם בכל מה שנטעתם בעובדים
זיו אלול, צילום: טל שחר

וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם וְאִבַּדְתֶּם אֵת כָּל מַשְׂכִּיֹּתָם וְאֵת כָּל צַלְמֵי מַסֵּכֹתָם תְּאַבֵּדוּ וְאֵת כָּל בָּמֹתָם תַּשְׁמִידוּ. (...) וְאִם לֹא תוֹרִישׁוּ אֶת יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם וְהָיָה אֲשֶׁר תּוֹתִירוּ מֵהֶם לְשִׂכִּים בְּעֵינֵיכֶם וְלִצְנִינִם בְּצִדֵּיכֶם וְצָרֲרוּ אֶתְכֶם עַל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם יֹשְׁבִים בָּהּ (במדבר ל"ג).

לא משנה כמה השקעתם בחיבור העובדים שלכם לחברה. בימי עיון, ימי גיבוש, הרצאות וסדנאות, לפעמים מספיק בעובד אחד ממורמר שמקטר קצת יותר מידי במטבח כדי להשפיע על המורל של עובד אחר, שלא לומר - עובדים אחרים.

פרשת השבוע חותמת לא רק את ספר במדבר אלא גם את ארבעת החומשים הראשונים

האדם הוא יצור חברתי, רגיש ומושפע. הוא מושפע מכם, מקמפיינרים, מעצבי דעת קהל, פרסומאים, והוא בוודאי מושפע מהחבר לקיוב שהוא "מתלונן סדרתי" שיודע להסביר בלהט כמה החברה גרועה או שלא מאמין . למרות שקשה לומר את זה, לעיתים הפתרון היחיד הוא להפריד בין העובד הזה לשאר הצוות או שלא יהיה בצוות ויהיה self contributor גם בהנחה שנרצה להמשיך ולהעסיק אותו.

את המסר הכל כך חשוב הזה מעבירה לנו פרשת השבוע, החותמת לא רק את ספר במדבר, אלא בעצם את ארבעת החומשים הראשונים. במילים אחרות, אנחנו מדברים על ההנחיה האחרונה בתורה. שהרי ספר דברים הוא "משנה תורה" ומהווה בעיקר את נאומו הארוך של משה טרם מותו.

האופי האנושי הוא רגיש ופגיע וחשוב להכיר ביושר בחולשה הזו

המסר האחרון יעסוק בנושא הליבה, וינסה לשמר את מה שמבקשים לעשות כלל ההנחיות שלפניו. והמסר הנבחר הוא: תתרחקו מאנשים רעילים. אך מסביר רבי יצחק עראמה, מגדולי ספרד בדור הגירוש, את ההנחיה להרחיק מארץ ישראל, מממלכת ישראל המוקמת, את העמים האחרים שחיו בה עד אז. מדובר היה בעמים פאגניים, אליליים, אכזריים, רוצחי ילדים למטרות פולחן, מסואבים ומושחתים עד היסוד. הם יכלו כמובן להמשיך לחיות בה - לו הם יחליטו לאמץ את הערכים התרבותיים-רוחניים שמשה והיהדות מדברים עליהם.

יש פה מסר משמעותי: מדובר על עם שראה לנגד עיניו את ים סוף נקרע לגזרים, את הנילוס הופך לדם, ואת הבאר של מרים במדבר. אבל האופי האנושי הוא רגיש ופגיע. האדם חלש, וחשוב להכיר ביושר בחולשה הזו, ולא לחשוף את העם לתרבות העלולה להמיט עליהם אסון רוחני: החשש מפני זליגה תרבותית היה קיים.החשש הזה, אגב, התממש. 850 שנה לאחר הקמת הממלכה, הסתאב העם היהודי בעבודת אלילים, וכעונש על כך נחרבה המדינה ונחרב בית המקדש, ממש בימים אלו של "בין המצרים".

גם בחיים האישיים ובמקום העבודה שלנו רעל ומסרים שליליים מחלחלים ומשפיעים

חשוב לזכור זאת גם בחיים האישיים שלנו, ובוודאי במקום העבודה שלנו: רעל ומסרים שליליים מחלחלים ומשפיעים. לעיתים האסטרטגיה היא להתחשל מבפנים, אך בפעמים מסוימות הדבר הנכון הוא פשוט להתרחק, או להרחיק.

חברה שמצליחה היא חברה שיש בה ריבוי גוונים, הגות ודעות, אך גם כזו שיש בתוכה אחידות סביב ערכי העל. כשיש ערכים ויסודות וה-DNA דומה זה בסיס חזק  שמאפשר לקבל את האחר, לעסוק בכישלונות, להתמודד עם דעות אחרות ויוצר חוסן ארגוני מובהק, זאת מנהיגות מאחדת.

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע, מנכ"ל Pery ומחבר הספר "אבות הניהול".