אין מנהיג ללא מסירות

הרב הצבאי הראשי, תא"ל הרב רפי פרץ, שומע את זעקת ה"אחריי" האחרונה של משה – ולומד עוד משהו על מנהיגות קרבית

חדשות כיפה תא"ל הרב רפי פרץ 22/07/11 12:12 כ בתמוז התשעא

אין מנהיג ללא מסירות
רומן פורצקי, במחנה, צילום: רומן פורצקי, במחנה

בפרשתנו משה יוצא למשימה הצבאית האחרונה בחייו. ה' שולח את משה בראש צבא ישראל במטרה להוביל את המלחמה במדין (בסוף פרשת בלק): "נְקֹם נִקְמַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֵת הַמִּדְיָנִים אַחַר תֵּאָסֵף אֶל עַמֶּיךָ" (במדבר ל"א, ב'). כצפוי ממנהיג, רק טובתו של עמו עומדת לנגד עיניו של משה: "אף על פי ששמע שמיתתו תלויה בדבר, עשה בשמחה ולא איחר" (רש"י על במדבר ל"א, ג'). כל כך טראגי - אך זוהי מנהיגות.

מיד לאחר ציוויו של ה', משה מכנס את צבא ישראל ושולחם למלחמה, לנקום את " נִקְמַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֵת הַמִּדְיָנִים". לכאורה נקמה היא דבר שלילי, מעשה אלים הנובע מחשבונות קטנוניים של אנשים. אולם, ישנו הבדל מהותי בין נקמה של אדם פרטי ובין נקמה של אומה. אומה לא יכולה לשתוק כאשר פוגעים בקיומה הפיזי או הרוחני. מנהיגה של האומה אינו רשאי לעבור לסדר היום לאחר הפגיעה הקשה והמכוונת של המדינים בכבודם של ישראל, פגיעה ללא סיבה הנראית לעין (על פי רש"י על במדבר ל"א, א'). צבא ישראל, כזרוע המבצעת של העם, נוקם את נקמת-ישראל, ובכך מחזיר את כח ההרתעה שנפגם.

דוגמה נוספת למסירות נפש, נמצאת בהמשך הפרשה. הכח החלוץ בקרב על הארץ, היו שבטי גד וראובן, שאמנם קיבלו כבר נחלה בעבר הירדן המזרחי, אך הם מצהירים בפני משה: "וַאֲנַחְנוּ נֵחָלֵץ חֻשִׁים לִפְנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַד אֲשֶׁר אִם הֲבִיאֹנֻם אֶל מְקוֹמָם...לֹא נָשׁוּב אֶל בָּתֵּינוּ עַד הִתְנַחֵל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ נַחֲלָתוֹ"(במדבר ל"ב, י"ז-י"ח).

בני גד וראובן מציגים חשיבה מנהיגותית. הם עוזבים את ביתם ורכושם שבעבר הירדן המזרחי למשך 14 שנה, עד תום הקרבות וחלוקת הארץ. רק לאחר שכל אחיהם משאר השבטים יושבים בביתם - חוזרים בני גד וראובן לבתיהם שלהם. כך יאה למי שאומר "אחרי!" - "נאה דורש ונאה מקיים" (תלמוד בבלי, מסכת חגיגה י"ד, ע"ב) .

הקריאה "אחרי!", ההקרבה האישית למען הכלל עד לכדי מסירות-נפש של ממש, מלוות אותנו וזורמות בדמנו עוד מימי משה ושבטי ישראל, שיצאו כנחשונים לפני העם.

מימי התנ"ך ועד היום, נכתבים דברי ימי עמנו, ואנו יודעים כי ערכי המסירות והנתינה ללא גבול, העוברים כחוט השני בפעולותיהם של מפקדי ישראל לאורך הדורות, ימשיכו לעד. אז - והיום. "לכו בכוחכם זה והושעתם את ישראל!" (על פי שופטים ו', י"ד).

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן