פרשות מטות-מסעי: בחודש החמישי באחד לחודש

זמן גורם לרעה וזמן גורם לטובה. חודש אב הוא חודש שמוכן לחורבן המקדש וחודש ניסן הוא חודש שמוכן לגאולה. לדעת הנצי"ב יש בפרשתנו רמזים לשני הדברים

חדשות כיפה הרב כרמיאל כהן 12/07/18 16:36 כט בתמוז התשעח

פרשות מטות-מסעי: בחודש החמישי באחד לחודש
שעון, צילום: pixabay

(לז) וַיִּסְעוּ מִקָּדֵשׁ וַיַּחֲנוּ בְּהֹר הָהָר בִּקְצֵה אֶרֶץ אֱדוֹם: (לח) וַיַּעַל אַהֲרֹן הַכֹּהֵן אֶל הֹר הָהָר עַל פִּי ה' וַיָּמָת שָׁם בִּשְׁנַת הָאַרְבָּעִים לְצֵאת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם בַּחֹדֶשׁ הַחֲמִישִׁי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ(לט) וְאַהֲרֹן בֶּן שָׁלֹשׁ וְעֶשְׂרִים וּמְאַת שָׁנָה בְּמֹתוֹ בְּהֹר הָהָר: (פרק לג)

פטירתו של אהרן המתוארת שוב בפרשתנו יש בה דבר מיוחד. תאריך הפטירה מצוין בכתוב במפורש "בַּחֹדֶשׁ הַחֲמִישִׁי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ", מה שאין כן ביחס לשני אחיו, מרים ומשה, שפטירתם אמנם מצוינת בכתוב אבל לא תאריך הפטירה.

הנצי"ב בפירושו "העמק דבר" עמד על ייחוד זה ביחס לפטירתו של אהרן, וראה בו סימן לדורות; כך כתב:

"בחדש החמישי באחד לחדש. לא הודיע הכתוב לא במיתת משה ולא במיתת מרים החודש והיום כי אם במיתת אהרן. למדנו שאותו החודש גרם להיות לשטן לגדולת עבודת המשכן שהיה על ידי אהרן הכהן הראש. ומזה סימן לדורות דבחודש אב יהא נחרב בית המקדש".

יש משמעות לזמן. זמן גורם. חודש אב "גרם להיות לשטן לגדולת עבודת המשכן שהיה על ידי אהרן הכהן הראש". חודש אב מוּעָד להיות גורם לפגיעה בעבודת המשכן. בחודש אב מת אהרן הכהן. על ידי ציון זה רצתה התורה לתת סימן לדורות "דבחודש אב יהא נחרב בית המקדש".

אכן זמן גורם גם לטובה. בתחילת פרשת מסעי כתוב "וַיִּסְעוּ מֵרַעְמְסֵס בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן... "; הכפילות וייתור הלשון בולטים. לכאורה אפשר היה לוותר על המופע הראשון של ציון החודש, ולא היה נגרע מן הפסוק דבר. אולם הנצי"ב רואה בכפילות זו רמז למהותו של חודש ניסן; כך כתב:

"בחדש הראשון בחמשה עשר יום לחדש הראשון. כפל לשון, ללמדנו שגם החודש גרם לדבר, וגם היום הזה עשה ה' להיות גורם לזה. ומזה אנו למדים שהחודש עצמו הוא עת טוב לישראל".

התורה רצתה ללמדנו על ידי כפילות הלשון, שחודש ניסן הוא "עת טוב לישראל". מסתבר שכוונת הנצי"ב לרמוז לדברי הגמרא במסכת ראש השנה (יא, א-ב): "בניסן נגאלו, בניסן עתידין ליגאל". ולא רק החודש אלא "גם היום הזה עשה ה' להיות גורם לזה". יום היציאה ממצרים "לֵיל שִׁמֻּרִים הוּא לַה' לְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם", וכדברי הגמרא שם: "ליל המשומר ובא (לגאולה – רש"י) מששת ימי בראשית".

   

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן